hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > علت ناامیدی در سالمندان و نحوه کمک

علت ناامیدی در سالمندان و نحوه کمک

سالمندی دوره ای حساس از زندگی است که با بالا رفتن سن نیز خطرات و عواقب آن به مراتب افزایش پیدا می کند. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا علت ناامیدی در سالمندان را بررسی کرده و در نهایت اقداماتی جهت بهبود آن انجام دهید.

از رایج ترین اختلال و عارضه های آزار دهنده و منفی در دوران سالمندی، افسردگی، یاس و برخورداری از علت ناامیدی در سالمندان است که متاسفانه به دلیل جدی نگرفتن خود فرد و اطرافیان، به مراتب تشدید پیدا کرده و در نهایت می تواند به شکل خطرناک تری در فرد بروز پیدا کند. از این رو ادامه مطلب را جهت بررسی عوامل موثر در این رابطه و نشانه های که فرد مبتلا از خود بروز می دهد آشنا شوید تا در آخر نیز از روش های درمان و رفع آن نیز به خوبی کمک بگیرید.


آشنایی با علت ناامیدی در سالمندان

همچنین در عصر امروز از بیماری افسردگی به علت عمومی بودن در اصطلاحی دیگر سرماخوردگی روانی نیز معرفی کرده اند که به مراتب احتمال بروز آن در سالمندان بسیار بیشتر از دیگر گروه های سنتی می باشد. همچنین ناامیدی در  سالمندان به خوبی در تغییر رفتارشان قابل مشاهده است. این در حالی است که هر گاه به دیدن او می روید به صورتی بیکار در گوشه ای از خانه در سکوت خویش نشسته است و اغلب به اطراف و نقطه ای مبهم نگاه می کند.


همچنین حوصله سابق را برای وقت گذرانی خارح از منزل ندارد و دیگر به شکل قبل حرف نم زند و ارتباط برقرار نمی کند. همچنین نخوردن غذا به مانند سابق و کاهش وزن بسیار چشمگیر از نشانه های شایع و قابل مشاهده در این دسته از افراد است که به راحتی نیز تشخیص داده می شود.

معرفی نشانه های این نوع یاس

در حالتی دیگر می توان چنین بیان کرد که سالمندانی که به ناامیدی در زندگی مبتلا شده باشد به طور معمول نیز از اضطراب و بی قراری بیشتری برخوردار هستند که از این رو تاثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی آن ها قائل می شود. این نشانه ها می توانند به مانند برخورداری از عدم  آرام نشستن در جایی و فشردن و در هم گرده کردن دستان به شمار آید. در این شرایط طرز حرف زدن سالمند مایوس به مراتب آهسته و کند نیز شود، همچنین قبل از پاسخ یا حرکت کردن تاخیراتی در رفتار او مشاهده می شود و در پایان می توان چنین نتیجه گرفت که طبق همین عوامل آن ها می خواهند بیشتر ساکت و در فرو رفته در افکار خود باشند.

قابل به ذکر است که علایم ناامیدی و افسردگی در سالمندان می تواند به با توجه با نوع هر فرد و زندگی که پشت سر گذاشته است، متغیر باشد. اما با این حال یک سری از نشانه ها به صورت کلی در این افراد دیده شده است که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

  • از بین رفتن علاقه

به طور کلی از اساسی ترین نشانه های یاس و ناامیدی در سالمندان می توان به این مورد اشاره داشت که به مانند سابق از بعضی کار ها و فعالیت ها به مانند سابق لذت نمی برند و در حالتی دیگر نیز به طور کلی از اسحاس سردی و پوچی نسبت به هر چیزی برخودار هستند. این می تواند شامل کار کردن، تعامل با دوست و آشناها، رفتن به مهمانی و برخی تفریحات شامل شود که دیگر به مانند سابق به او احساس خوب منتقل نمید کند.

  • ایجاد تغییر در رفتار

به طور کلی بروز علت ناامیدی در سالمندان می تواند به همراه دیگر علائمی همانند گریه کردن، بروز دادن حساسیت هیجانی، احساس ناآرامی، برخورداری  احساس پوچی، آرام و قرار نداشتن، بروز خشم و تحریک پذیری بسیار بالا، احساس غم، اضطراب، احساس نداشتن محبوبیت یا بی احساسی که در نهایت با کج خلقی و بد رفتاری همراه می شود. همچنین احساس بی ارزش بودن در سالمند می تواند چنین سبب شود که بیش از حد خود را سرزنش و تنبیه کند که در نهایت می توان علت آن را نشات گرفته از احساس گناه داشتن معرفی کرد.

  • افکار آزار دهنده

همچنین فکر کردن به مرگ می تواند از افکار اصلی و مهم در این جریانات به شمار آید که به احتمال بسیار زیاد،  افکار تکرار شوند درباره مرگ یا آرزوی مرگ در او به مراتب بسیار افزایش پیدا می کند، یا حتی در موارد حاد و شدید به خودکشی نیز فکر کند که از این رو باید عواقب جدی آن ها را به خوبی در نظر داشته باشید.

  • از دست دادن اشتها

همچنین فابل به ذکر می باشد که اگر فرد سالمندی به ناامیدی و یاس دچار شده باشد از این رو دیگر نسبت به غذا خوردن نیز میلی نشان نمی دهد و به مانند سابق غذا نمی خورد. از این رو کاهش وزن چشمگیری و از دست اشتها تا حد ابل توجهی می تواند از علائم این عارضه به شمار آید که پس از بررسی علت ناامیدی در سالمندان باید به آن توجه گردد.

  • تغییراتی در نحوه خوابیدن

باید توجه داشته باشید که کم شدن و یا افزایش ساعت خواب می تواند از دیگر نشانه های این عارضه برای اف راد سالمند به شمار آید. توجه داشته باشید که این عامل در صورتی که تاثیر مصرف قرص و دارو ها نباشد باید جدی گرفته شود و نسبت به رفع آن نیز اقداماتی انجام گیرد.

  • ابتلا به خستگی

همچنین برخورداری از احساس خستگی مزمن می تواند از دیگر علایم شایع در وجود علت ناامیدی در سالمندان به شمار آید که از این رو فرد مبتلا همواره احساس خستگی بیش از حد و فقدان انرژی برای پایان دادن به روز خود دارد.

روش های رفع این عارضه

به طور کلی از اساسی ترین علل های جلوگیری یا درمان ناامیدی در سالمندان را می توان چگونگی ارتباط و تعامل آن ها با دیگر اعضای خانواده و احساس حمایت و محبوبیتی که از سمت آن ها دریافت می کنند، اشاره کرد.

توجه داشته باشید که در این رابطه اطرافیان و خانواده می تواند نقش بسیار موثری در تشخیص زود هنگام ناامیدی و افسردگی در سالمندان ایفا نماید، از این رو هر چه این مشکل را سریعتر تشخیص می دهید به مراتب نیز می تواند فرایند درمان را به خوبی و راحتی طی کرده تا هرچه سریع تر نتیجه مطلوب را کسب نمایید.

همچنین در مواردی که امکان یا توانایی درمان یاس در سالمند را ندارید می توانید به یکی از روانشناس و مشاوره های مرتبط در این رابطه مراجعه کرده و در نهایت از پیشنهاد های موثر آن ها استفاده نمایید. به طور کلی اطرافیان با انجام این توصیه و نکات گفته شده در ادامه مطلب می توانند به رفع یاس و ناامیدی به همراه تسریع روند درمان کمک موثری نمایند.

  • محیط منحصر

گفتنی است که تا هر هنگام که سالمند در مراحل اولیه ناامیدی خود قرار گرفته باشد، به راحتی می توانید به وقت و خوش گذرانی با او بپردزاید و این مشکل را می توانید با ایجاد فضایی ایده آل بر طرف نمایید. این روش را می توانید با روش هایی به مانند قدم زدن با یکدیگر در پارک یا رفتن به پیک نیک امتحان کنید، همچنین در حالت یدیگر می توانید با یکدیگر فیلم دیده یا هر کاری که با توجه به شناختتان نسبت به او علاقه دارد، انجام دهید.

نکته حائز اهمیت فعالیت جسمی می باشد که برای سالمند از نظر روحی بسیار موثر است و درعبارتی دیگر می تواند انرژ ی او را برای طول روز و یا هفته ها تامین کند. همچنین با رفتن به فضای سبز و طبیعت می توانید برای تغییر روحیه و تقویت آن نیز استفاده کنید و این عامل برای افرادی که به روی ویلچر هستند و به راحتی توانایی راه رفتن ندارند، بسیار تاثیر گذار است.

  • حرف بزنید

سعی داشته باشید که در طی روز زمانی را برای صحبت و تعامل با سالمند خود اختصاص دهید. توجه داشته باشید که داشتن گفتگو در صورتی که حضوری و همراه با تماس فیزیکی نیز باشد، به مراتب تاثیر خیلی بهتری دارد. همچنین در حالتی دیگر اگر در طی هفته و روز ها از مشغله کاری بسیاری برخوردار هستید، سعی داشته باشید که حداقل هفته ای ۳ – ۴ بار در طی روز با او تماس تلفنی یا تصویری داشته باشید و حتما در طی ماه ۲ الی ۳ بار به دیدنش بروید یا او را به خانه خود دعوت کنید و به گپ و گفتگو بپردازید.

  • تمرین های صحبگاهی

در شرایطی که خانه شما به فرد سالمند نزدیک می باشد، برای تقویت روحیه و تامین سلامت جسمی و به مراتب روحی آن ها می توانید به وقت گذرانی و انجام ورزش های صحبگاهی بپردزاید. توجه داشته باشید که علت ناامیدی در سالمندان کاملا واضح است و با مقدری توجه و اهیت می توانید نسبت به آن ها آگاهی کسب کنید.

  • اهمیت دهید

همچنین برخورداری از توجه و اهمیتی ویژه از سوی اطرافیان نسبت به چگونگی خوراک و پوشاک سالمندان می تواند حس ارزشمندی و علاقه را در آن ها به وجود آورد که از این رو با خیال راحت وقت خود را می گذراند و به این فکر نمی کنند که توسط افراد ارزشمند زندگی خّود طرد شده اند و فردی تنها و بدون امیدی نسبت به زندگی هستند.

  • یادگیری مهارت های جدید

همچنین یادگیری مهارت های جدید یا مطالعه مطالب جدید و به روز می تواند احساس ارزشمندی و مفید بودن به فرد سالمند القا کند که در نهایت چنین دوست داشته باشد که بخواهد با در رابطه با چیز هایی که به تازگی یاد گرفته است، با شما حرف بزند.

  • وقت گذرانی با دوستان

همچنین در روشی دیگر از بررسی و بر طرف کردن علت ناامیدی در سالمندان می توان به این امر توجه داشت که آن ها نیز به دوست و همراه برای وقت گذرانی نیاز دارند و همواره نمی خواهند افرادی از جنس خانواده کنار آن ها باشد. از این رو افراد سالمند باید چنین تصمیم بگیرند که برای بهبود و تقویت روحیه در برنامه هفتگی خود ساعت هایی را برای ارتباط با دوستان یا اقوام اختصاص دهند.

تنها کاری که باید انجام دهید آن است که او را در این رابطه تشویق کنید که بیشتر به مهمانی های دوستانه برود و افرادی را که دوست دارد به خاه خود دعوت کند. همچنین در شرایطی دیگر می تواند به وقت گذرانی با دوستان خود به محیطی خارج از خانه بپردازد و زمان خود را برای طبیعت گردی و عوض کردن حال و هوای خود انجام دهد.

یا با دوستانش به پارک و پیاده روی، مسافرت و طبیعت گردی برود و زمانی را با آن ها صرف کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد