hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > افسردگی خندان چیست؟ و چطور درمان می شود؟

افسردگی خندان چیست؟ و چطور درمان می شود؟

گفتنی می باشد که افسردگی فقط یک چهره یا ظاهر ندارد. بسیاری از مردم در طول زندگی از ماسک های متعددی برای خوب جلوه دادن حال و ظاهر خود استفاده می کنند. از این رو در ادامه این مطلب از سایت آرگا به معرفی علت و روش های درمان افسردگی خندان پرداخته ایم.

به طور کلی بیماری افسردگی با علائمی همانند غم و اندوه، بی حالی و ناامیدی همراه است. این در حالی است که کسی به خوبی نمی تواند خود را از چیز هایی که به آن پیچیده است، رهایی یابد. در صورتی که شخصی احساس افسردگی را در زندگی تجربه می کند، بدون شک نیز می تواند احساس سنگینی و خستگی در انجام امور روزانه خود احساس کند و توجه داشته باشید که آن در هر فرد متفاوت است. همچنین این بیماری شامل انواع مختلف و برخوردار از علت درمان های مختصر است که در این مطلب به معرفی علت ابتلا و روش های درمان افسردگی خندان پرداخته ایم.

آشنایی با افسردگی خندان

در اصطلاحی دیگر برای افسردگی خندان چنین باور دارند که کسی در مدت زمان به نسبت طولانی در درون خود و با تنهایی زندگی می کند، که در حالت دیگر نیز خود را از ظاهر بیرونی کاملا شاد یا راضی نشان می دهد. همچنین افسردگی خندان را مرکز تشخیص و ثبت آمار اختلالات روانی به صورت شناخته شده معرفی نکرده است اما به طور معمول آن را می توان با برخی مشخصات بررسی و تشخیص داد.

معرفی نشانه های این اختلال

به طور کلی کسی که این اختلال را تجربه می کند؛  از بیرون و ظاهر برای دیگران خوشحال یا راضی به نظر می رسد. با این حال، در درون، این دسته از افراد علائم ناراحت کننده افسردگی را تجربه می کنند. همچنین این اختلال بر روی افراد مختلف تاثیر می گذارد و از نشاشنه های مختلفی برخورار است که از رایج ترین آن ها می توان غم و اندوه عمیق و طولانی اشاره کرد.

سایر این نشانه ها به مانند موارد گفته شده در ادامه است.

همچنین فردی که به این اختلال مبتلا است ممکن است برخی یا همه موارد گفته شده را تجربه کند، اما در ملا عام، این نشانه ها به طور کامل وجود ندارند. از این رو کسی که از بیرون به آن نگاه می کند، یک فرد مبتلا به این عارضه ممکن است به موارد گفته شده در ادامه شباهت داشته باشد.

  • فردی فعال و با عملکرد بالا
  • کسی که شغل ثابتی دارد و زندگی اجتماعی و خانوادگی سالمی دارد.
  • فردی شاد، خوش بین و به طور کلی شاد به نظر می رسد.

در حالتی که اختلال افسردگی را تجربه می کنید اما همچنان به لبخند زدن و پوشیدن چهره ادامه می دهید.



علت پنهان کردن این اختلال

گفتنی می باشد که برخی افراد به علت فردی و کاری، اختلال افسردگی خود را مخفی کنند. از این رو در ادامه این مطلب به معرفی برخی از علل های انجام این کار برای شما پرداخته ایم.

  • خود را به کسی تحمیل نمی کنند

به طور کلی در برخی از موارد احساس افسردگی و حس گناه با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند. در نتیجه این امر بسیاری از افراد دوست ندارند که دیگران را ببا مشکلات خود درگیر کنند. از این رو این امر به خصوص در مورد کسانی که دوست دارند، بیشتر از اینکه دیگران از آن ها مراقبت کنند به مواظبت کردن از دیگران و اطرافیان بپردازند. به طور مثال بسیاری از مادرانی که سرپرست خانواده هستند به برخی علائم افسردگی خندان مبتلا هستند که از این رو سعی آن ها به این دلیل است که از ناراحت و غمگین کردن فرزند خود بیزار هستند.

  • احساس خجالت و شرم می کنند

در حالتی دیگر نیز برخی از افراد، ابتلا به اختلال افسردگی را  از دیگر نشانه های نقص یا ضعف برای خود معرفی کرده اند. از این رو می توان چنین مشاهده کرد که این دسته از افراد به علت خجالت خود نیز نمی خواهند دیگران را از مشکلات خود آگاه کنند.

  • زیر بار نمی روند

همچنین افسردگی خندان به مراتب می تواند از راه های مناسب برای انکار حس ابتلا به افسردگی آن ها تبدیل شود. چرا که این دست از افراد چنین باورت دارند که اگر لبخند بزنند دیگر افسرده نیستند.

  • ترس از تنهایی دارند

در حالتی دیگر نیز می توان چنین مشاهده کرد که برخی از افراد به علت نتیجه های فردی و حرفه ای ابتلا به اختلال افسردگی، مضطرب و نگران هستند. به طور مثال می توان چنین در نظر گرفت که یک مهندس یا کارمند از تردید کارفرما در رابطه با قدرت شغلی او پس از ابتلا به اختلالات روحی دلواپس می شود. این موضوع برای افرادی دیگری نیز چنین صدق می کند که اگر موضوع را با همسر خود در میان بگذارد، از طرف او طرد شده و تا آخر عمر تنها می مانند.

  • از بروز ضعف های خود می ترسند

گفتنی می باشد که برخی از افراد نیز به دلیل ترس هایی که دارند، امکان دارد افسردگی خود را از اطرافیان پنهان کرده و حتی در رابطه با آن نیز با کسی صحبت نکنند. چرا که این دسته از افراد چنین فکر می کنند که از پس از آگاهی از ضعف ها، دیگران به سو استفاده کردن می پردازند.

  • احساس گناه می کنند

پیشنهاد می کنیم که نسبت به بیماری و اختلالاتی ه بهآن مبتلا هستید، هیچگاه شرمنده نباشید و نسبت به آن خود را مقصر ندانید. این برای عده ای از افراد چنین صدق می کند که چون زندگی خودبی نداشته اند و یا گاها در زندگی ضربه هایی را متحمل شده اند، از حالا به بعد لیاقت زندگی خود و سالمی نخواهند داشت که از این و اقداماتی را هم جهت درمان بیماری های روحی و روانی خود نمی کنند.

  • تحت تاثیر تصاویر دروغین قرار می گیرند

به طور کلی این دسته از افراد نیز در بسیاری از رسانه های اجتماعی به مانند اینستاگرام به مشاهده تصاویر دروغین و ظاهری افراد شاد می پردازند. از این رو برخی از افراد چنین فکر می کنند که تنها خودشان با مشکلاتی اعم از سلامت روان روبه رو شده اند. از این رو حس گوشه گیری در این دسته از افراد افزایش می یابد و از این رو برای مخفی کردن علائم بیمار گونه خود تلاش می کنند.


  • خودخواه هستند

همچنین در این رابطه کسانی هستند که عموما برای کمال گرایی و خودخواهی از مهارت خوبی برخوردار هستند. از این رو تجربه هر یک از درد و مشکلات برایشان بسیار سخت و پیچیده خواهد بود.

شرایط خطر زا

به طور کلی افراد مبتلا به این نوع از افسردگی نیز در خطر ابتلا به انواعی از بیماری های روانی و روحی قرار دارند و به مراتب نیز خودکشی را در این شرایط می توان بیش از قبل مشاهده کرد. همچنین بیماری افسردگی در اکثر مواقع می تواند افکار مرگ و خودکشی را برای فرد به وجود بیاورد و در برخی موارد نیز می توان چنین مشاهده کرد که افراد مبتلا به افسردگی بالینی هم از انرژی لازم برای برنامه ریزی خودکشی و اجرای آن برخوردار نیستند.

این در حالی است که افراد مبتلا به افسردگی خندان از انرژی لازم برای دنبال کردن افکار خودکشی برخوردار هستند. همنین این دسته از افراد به دنبال انجام روش هایی برای بهبود درمان نیز نخواهند رفت.از این رو افسردگی درمان نشده را می توان عاملی خطرزا معرفی کرد، چرا که با مرور زمان علائم و شدت آن نیز تشدید می یابد.

معرفی روش های درمان

گفتنی است که افراد مبتلا به افسردگی خندان در اصطلاحی دیگر بقررسی افسردگی آتیپیک را دریافت خواهند کرد که آن به معنی شاد به نظر رسیدن، نشانه متداول فرد افسرده نیست. در صورتی که چنین فکر می کنید به افسردگی مبتلا نیستید، باید با پزشکی با تجربه در این رابطه مشورت کنید و نسبت به علائمی که به ازگی آن ها را تجربه می کنید، حرف بزنید.

توجه داشته باشید که پزشکتان به تنهایی مشکلات جسمانی شما را از بین نمی برند و بلکه می توانند سلامتی و ارتقای روح را در ادامه برایتان در پی داشته باشند.


  • نحوه کمک به دیگران

اگر فکر می کنید که یکی از آشنایان و اطرافیان به علائم افسردگی خندان مبتلا هستند، بایستی دلواپسی خود را با آن ها در میان بگذارید. باید در حین حرف زدن با آن ها چنی احساسی را القا کنید که مشکلات سلامت روان امری متداول و عادی است که از این رو می توانید به حمایت و کمک نزدیکان و ختی روانشناس های با تجربه در این زمینه حساب کنید.

کاری که در این لحظه باید انجام دهید، آن است که حمایت عاطفی را در کنار حمایت عملی به آن ها ثابت کنید. به طور مثال این روش را می توانید به گونه ای انجام دهید که وقت ویزیت برایشان بگیرید و تا اندازه ای که با او صمیمی هستید، در جلسات روان درمانی به همراهی و حمایت از او بپردازید. همچنین در برخی از موقعیت ها می توان چنین مشاهده کرد که فرد بیمار از رفتن به مطلب روانپزشکی دوری می کند که از این رو بایستی خود شما به یکی از درمانگر های معتبر مراجعه کرده و مشکل را با او در میان بگذارید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد