hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کارگران شهرک‌های صنعتی خانه دار می شوند

کارگران شهرک‌های صنعتی خانه دار می شوند

بر اساس آمارها حدود یک میلیون نفر در واحدهای تولیدی مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی مشغول کار هستند، از این رو تامین مسکن ارزان و مناسب برای کارگران شاغل در آنها به جهت کاهش هزینه های رفت و آمد و جبران کمبود نیروی کار در شهرکهای صنعتی امری ضروری است.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، با وجود آنکه کارگران از محروم ترین و آسیب پذیرترین اقشار جامعه به شمار می روند و نقش موثری در توسعه اقتصاد کشور دارند اما بخش اعظمی از هزینه های سبد معیشت آنها را هزینه های مسکن و اجاره بها به خود اختصاص می دهد؛  از این رو مسکن یکی از دغدغه های اساسی آنها به شمار می رود.

یکی از مشکلات کارگران رفت و آمد از شهرک‌ها و نواحی صنعتی به محل سکونت است که برای کمک به حل این مشکل و خانه‌دار شدن آنها، طرح احداث مسکن کارگری از سالها قبل در دستور کار قرار گرفته و تفاهم‌نامه ای نیز میان اتاق تعاون ایران و وزارت راه و شهرسازی برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در جوار شهرکهای صنعتی با مشارکت تعاونی های مسکن به امضا رسیده است.

برابر آمارها، در حال حاضر نزدیک به یک میلیون نفر در بیش از ۴۸ هزار واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اشتغال دارند که با توجه به این حجم و گستردگی و به دلیل مشکلاتی که در بحث رفت و آمد و طی کردن مسافت طولانی تا محل کار یرای کارگران شاغل در آنها وجود دارد، تامین مسکن ارزان و آسایش و رفاه کارگران امری ضروری به شمار می رود.

طی روزهای اخیر تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت عمران شهرهای جدید برای تأمین مسکن کارگری به امضا رسید.

در این تفاهم نامه در راستای اجرای طرح جهش تولید مسکن، حمایت از نیروهای شاغل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و تأمین مسکن کارگری مورد تاکید قرار گرفته و تأمین مسکن شاغلان، ترویج اسکان پایدار در شهرهای جدید، ایجاد رضایتمندی اجتماعی در اقشار کارگری به لحاظ ایجاد تعلق خاطر ساکنان به محل سکونت خود، برنامه‌ریزی اسکان تمامی اقشار شاغل به‌صورت ترکیبی اعم از مدیران، کارکنان و کارگران، کاهش تردد نیروی کار شاغل با هدف افزایش بهره‌وری نیروی کار و کاهش ترافیک در ورودی و خروجی کلانشهرها از جمله زمینه‌های همکاری ذکر شده است.

آنطور که علی رسولیان ـ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ـ گفته است: "فراهم کردن زمینه اسکان و آرامش کارگران در مناطق همجوار شهرک‌های صنعتی به کاهش هزینه‌های بخش صنعت و جبران کمبود نیروی کار در شهرک‌های صنعتی کمک می کند از این رو باید شرایط، تسهیلات و مشوق‌های لازم تعریف و برنامه‌ریزی شود تا کارفرما و صنعتگر برای حفظ نیروی کار خود متقاضی ایجاد مسکن برای کارگران باشند.

یکی از مسایل رفاهی کارگران، موضوع تامین مسکن است و در ماده ۱۴۹ قانون کار صراحتا اعلام شده کارفرمایان مکلفند با تعاونی های مسکن و در صورت عدم وجود این تعاونی‌ها مستقیما با کارگران فاقد مسکن جهت تامین خانه‌های شخصی مناسب همکاری لازم را داشته باشند؛ همچنین احداث خانه‌های سازمانی در جوار کارگاه و یا محل مناسب دیگر از جمله مواردی است که کارفرمایان کارگاههای بزرگ به آن مکلف شده‌اند.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، آمارها نشان می‌دهد که در شهرکهای صنعتی دستکم بین ۸۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار نفر مشغول کار هستند و بر همین اساس بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کار، ساخت مسکن کارگری در شهرکهای صنعتی را اقدامی راهگشا در جهت رفع دغدغه کارگران و خانه دار شدن آنها می دانند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد