hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > درمان های خانگی و خوراکی فشار خون

درمان های خانگی و خوراکی فشار خون

نوسانات خونی و بالا و پایین شدن فشار خون باعث ایجاد مشکلات قلبی می‌ شود. فشار خون طبیعی معمولاً باید دوازده روی هشت یا کمتر از این عدد باشد. فشار خون بالا به معنای این است که خون با جریان خیلی زیادی در رگ ها حرکت می کند و به رگ‌ ها فشار وارد کرده و باعث آسیب به آن ها می شود. فشار خون بالا یک مشکل جدی است که باعث نارسایی قلبی ، سکته و نارسایی کلیه خواهد شد. اگر فشار خون 14 روی 9 یا بیشتر باشد، یعنی فشار بالا است.

وقتی که قلب تپش دارد، خون را از رگ ها رد می کند و یک نوع فشار به وجود می‌ آورد. فشار سیستولیک نشان دهنده نیروی قلب برای حرکت خون در رگ ها است.  بین هر تپش؛ قلب در حالت استراحت قرار می گیرد و رگ ها را پر از خون می کند. فشار دیاستولیک از طریق فشار داخل رگ ها هنگام استراحت قلب اندازه گیری می شود.
چه چیزی باعث فشار خون بالا می شود؟
علت دقیق فشار خون هنوز ناشناخته است اما بعضی از عوامل هستند که این خطر را افزایش می‌ دهند که شامل موارد زیر می باشند:
•    سن
•    سیگار
•    چاقی
•    سابقه ژنتیکی و خانوادگی
•    کمبود ویتامین دی
•    استرس زیاد
•    مصرف بالای نمک
•    بیماری کلیوی
•    آپنه خواب
•    تیروئید پرکار یا کم کار
علائم و نشانه های فشار خون بالا
فشار خون بالا یک کشنده خاموش است و اغلب علائم هشدار دهنده ای دارد که بسیاری از افراد از این علائم خبر ندارند. بعضی از افراد مبتلا به فشار خون ممکن است شرایط زیر را تجربه کنند :
•    سر درد
•    سرگیجه
•    سنگینی سر
•    تنگی نفس
•    خونریزی بینی
•    تغییرات در بینایی
اما این علائم حتمی و ضروری نیستند و شاید تا زمانی که فشار خون به حد خطرناک نرسد، هیچ علائمی را تجربه نکنید.
راههای جلوگیری از فشار خون بالا
 اولین مرحله برای جلوگیری از فشار خون بالا سبک زندگی سالم است‌.‌ می توانید با رعایت نکاتی در سبک زندگی، خطر فشار خون را کاهش دهید که این نکات شامل موارد زیر هستند:
-    ورزش منظم:
ورزش منظم باعث می شود که وزن خود را متعادل نگه دارید و خطر فشار خون را کاهش دهید.
-    وزن سالم‌ :
اضافه وزن یا چاقی باعث افزایش خطر فشار خون می شود؛‌ بنابراین باید وزن خود را سالم نگه دارید. وزن سالم یعنی کاهش خطرات مربوط به سلامت بدن از هر نوع بیماری، از جمله فشار خون. کاهش وزن به اندازه 2 کیلوگرم هم اثر فوق العاده ای بر فشار خونتان خواهد داشت.
-    ترک سیگار:
سیگار نه تنها فشارخون را بالا می برد، بلکه شما را در معرض خطر سرطان، حمله قلبی یا سکته قرار می دهد. نیکوتین باعث افزایش و بالا رفتن فشارخون و میزان ضربان قلب می شود.
-    مدیریت استرس:
استرس خود را مدیریت کنید و به سلامت جسمی و عاطفی خود بیشتر دقت کنید. بیش از اندازه کار نکنید. فکر های منفی و مزاحم را دور بریزید. صبور و خوش بین باشید و روابط دوستانه خود را گسترش بدهید. یاد بگیرید که آرام و عمیق تنفس کنید و تا آنجا که می توانید، اضطراب را از خود دور کنید. می توانید از نظر یک روان پزشک یا روان شناس هم بهره مند شوید.
-    خواب کافی:‌
شب ها 7 الی 9 ساعت خواب با کیفیت داشته باشید. کمبود خواب در طول زمان می تواند باعث برهم خوردن تعادل هورمون استرس و افزایش فشار خون شود.  افرادی که به طور دائمی در طول شب کمتر از 5 ساعت می خوابند با خطر بسیار بالایی از ابتلا به فشار خون در بلند مدت مواجه هستند.
-    کاهش مصرف چربی های اشباع:
مصرف چربی اشباع و کلسترول را کاهش دهید‌. از لبنیات کم چرب استفاده کنید و چربی از نوع اشباع شده، و میزان دریافتی سدیم را شدیدا کنترل و محدود نمایید. کره، خامه، سس، مارگارین، دنبه، چربی های هیدروژنه و روغن های جامد را از برنامه غذایی تان حذف کنید و از روغن زیتون یا دیگر انواع روغن های گیاهی مایع و روغن ماهی استفاده و مغزها و دانه های گیاهی مثل گردو را وارد برنامه غذایی روزانه خود بکنید.

راهکارهای غذایی کاهش فشار خون بالا

برای کنترل فشار خون بخصوص در بیماران فشار خونی راهکارهای تغذیه ای موثری وجود دارد که شامل:

•    غذای سالم بخورید.
•    نمک را محدود کنید.
•    مقدار پتاسیم را افزایش دهید. موز، آناناس، زردآلو، انجیر، گریپ فروت، هولو، انگور، آلو، سیب زمینی، سیر، بروکلی، کدوسبز، قارچ، گوجه فرنگی، انواع سبزی و حبوبات از منابع خوب پتاسیم هستند.
•    به اندازه کافی میوه و سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید.
•    حبوبات سرشار از فیبرهای محلول در آب هستند و می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند.
•    به یک برنامه غذایی هدفدار و مخصوص بیماران فشار خونی رو بیاورید.
•    گریپ فروت می تواند غلظت برخی داروهای فشار خون را بالا ببرد و عوارض جانبی آنها را تشدید کند پس حتما نظر پزشک را برای مصرف گریپ فروت جویا شوید.
•    مصرف گوشت قرمز را محدود کنید و از ماهی استفاده نمایید زیرا چربی ماهی نه تنها موجب عوارض قلبی عروقی نمی شود، بلکه به سلامت قلب و عروق کمک می کند.
•    هنگام پخت و صرف غذا به جای نمک می توانید از گلپر، آویشن، نعناع خشک یا کنجد استفاده کنید.
•    در تهیه غذاهای آماده سدیم فراوانی به کار می رود پس مصرف سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، انواع برگرها و سایر فرآورده های گوشتی، سبزی های کنسروشده در آب نمک، زیتون شور، ماهی دودی یا کنسرو شده، انواع سس، سوپ ها و کنسروهای آماده، عصاره های گوشت و بسیاری دیگر از مواد غذای فرآوری شده را محدود کنید.
•    مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین را کم کنید و به جای نوشیدنی هایی مانند قهوه، چای و نوشابه های کولادار از انواع دم کردنی های گیاهی یا دوغ کم نمک استفاده کنید.


راهکارهای دیگر برای کنترل فشار خون

بجز رعایت نکات تغذیه ای، راهکارهایی برای کاهش و منترل فشار خون وجود دارد که شامل:
اندازه گیری فشار خون
بهتر است برای کنترل فشار خونتان در خانه طبق یک روال فشارتان را اندازه بگیرید زیرا فشار اندازه گیری شده در خانه تحت استرس و خستگی افزایش نیافته و به اندازه واقعی بسیار نزدیک است . اندازه گیری فشار در خانه سبب می شود آگاهی بیشتری از میزان اثربخشی دارو و عوارض احتمالی بیماری به دست آورید.
مصرف درست و منظم داروها
بهتر است برای کنترل فشار خونتان داروهای خود را طبق دستور پزشک و سر ساعت بخورید و هرگز داروها را خودسرانه قطع نکنید. قطع یا تغییر دوز دارو باید با نظر پزشک انجام بگیرد.
مراجعه مرتب نزد پزشک
بیمارانی که به فشار خون بالا دچار هستند، باید برای درمان و کنترل فشار خون خود به طور مرتب به پزشک مراجعه نمایند. درمان فشار خون به تنهایی میسر نیت و در درمان بیماری فشار خون، یک تیم درمان دونفره شما و پزشک معالجتان نیاز است.
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر متوجه فشار خون بالا شدید، حتما از پزشک کمک بگیرید و با او مشورت کنید و مراحل مختلف را طی کنید‌ . برنامه درمانی شامل تغییر در سبک زندگی یا مصرف دارو های مختلف است.
اگر فشار خون شما روی عدد 13 روی 8 یا بالاتر بود، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید و به طور منظم در خانه توسط پزشک فشار خون خود را اندازه گیری کنید تا بتوانید در سریع ‌ترین زمان ممکن جلوی مشکلات را بگیرید.


پایین آوردن فشار خون به طور طبیعی و گیاهی
در این قسمت با چند ماده خوراکی آشنا می شوید که به طور طبیعی فشار خون بالا را کنترل می کنند.
-    لیمو
لیمو باعث کاهش سفت و سختی رگ‌ های خونی می‌ شود و آن ها را نرم می‌ کند و از طرفی باعث کاهش فشارخون بالا می گردد. لیمو همچنین می تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی را بخاطر وجود ویتامین c، تا حد زیادی کاهش دهد. ویتامین c یک آنتی اکسیدان است که به خنثی کردن اثر منفی رادیکال های آزاد می پردازد. همچنین می توانید یک لیوان آب گرم با نصف یک عدد لیمو را هر روز صبح بخورید و با شکم خالی این کار را انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید و هیچ گونه نمک یا شکری به آن اضافه نکنید.
-    دانه هندوانه
دانه یا تخم هندوانه حاوی ترکیباتی است که باعث گشاد شدن رگ های خونی می‌ شود. این ترکیبات عملکرد کلیه را بهبود می‌ بخشد و فشار خون را می کاهد و به رفع مشکلاتی مثل آرتروز هم کمک می کند. دو قاشق غذاخوری تخم هندوانه خشک شده و له شده را داخل یک فنجان آب جوش بیندازید؛ سپس اجازه دهید تا دم بکشد که معمولا یک ساعت زمان می برد‌ و بعد؛ تفاله را جدا کنید. 4 قاشق غذاخوری از این آب را به طور منظم در فواصل زمانی مشخص در طول روز مصرف کنید.
-    سیر
مطالعات نشان می دهد که سیر می توند فشار خون را بکاهد. سیر را به صورت خام یا پخته شده مصرف کنید که باعث کنترل فشار خون بالا می شود و همزمان سطح کلسترول را نیز می کاهد. سیر باعث آرام شدن رگ‌ های خونی خواهد شد زیرا تولید نیتریک اکسید و هیدروژن سولفید را تحریک می کند.
برای استفاده از سیر 1 الی 2 قاشق سیر له شده را در طول روز استفاده کنید..
 می توانید آن را با دست له کنید. له کردن سیر باعث آزاد شدن هیدروژن سولفید می‌ شود. هیدروژن سولفید ترکیبی است که فشار خون را بهبود می بخشد، نفخ را از بین می‌ برد و فشار به قلب را کم می‌ کند.  اگر هم علاقه به خوردن سیر خام ندارید و احساس سوزش کردید، می توانید از یک لیوان شیر هم استفاده کنید. همچنین می توانید 5 الی 6 قطره آب سیر را داخل 4 قاشق چایخوری آب بریزید و دو بار در روز مصرف کنید.
-    موز
خوردن موز به طور منظم؛ به کاهش فشارخون و کنترل آن کمک می کند. موز سرشار از پتاسیم است که باعث کاهش اثر منفی سدیم می شود.
 1 الی 2 عدد موز در طول روز استفاده کنید. در کنار موز می توانید آب پرتقال، اسفناج، سیب زمینی پخته شیرین، اسکواش زمستانی یا طالبی هم مصرف کنید.
-    کرفس
سطح بالای مواد شیمیایی موجود در کرفس باعث آرام شدن فشار خون بالا می شود، عضلات را آرام می کند، دیواره رگ‌ های خونی را پاک سازی کرده و باعث می‌ شود که جریان خون به راحتی انتقال پیدا کند.
همچنین باعث کاهش هورمون استرس می شود که در کنترل فشار خون موثر است. یک برگ یا ساقه کرفس را با یک لیوان آب در طول روز بنوشید.
-    آب نارگیل
 افرادی که فشار خون بالا دارند، باید بدن خود را آبرسانی کنند. نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در طول روز توصیه می‌ شود . در کنار آن آب نارگیل هم می تواند فشار خون سیستولیک را کاهش دهد. مطالعه ای در سال 2005 انجام شده و به این نتیجه رسیده است که آب نارگیل سرشار از پتاسیم ، منیزیم و ویتامین c است که باعث کاهش فشار خون سیستولیک می شود. حتی می توانید روغن نارگیل را به جای آب نارگیل در آشپزی استفاده کنید و از اثرات آن برای کاهش فشارخون بالا بهره مند شوید.
-    فلفل قرمز
فلفل تند و قرمز برای افراد مبتلا به فشارخون بالا مناسب است و باعث می شود که رگ های خونی آرام شوند و مسیر جریان خون متعادل گردد‌. می توانید فلفل را روی میوه و سالاد سبزیجات هم استفاده کنید یا مقداری از آن را داخل سوپ بریزید‌. فلفل قرمز تند است و باید مقدار کمی از آن را استفاده کنید.
-    آب پیاز
پیاز باعث کاهش فشار خون بالا می شود. آنتی اکسیدان های بسیار زیادی دارد.  هر روز یک عدد پیاز خام با سایز متوسط استفاده کنید. می توانید نصف قاشق چایخوری آب پیاز و عسل را با یکدیگر ترکیب کنید و به مدت یک الی دو هفته، دو بار در روز از آن استفاده کنید.
-    عسل
 عسل نه تنها فشار خون بالا را کاهش می دهد، بلکه اثر آرامش بخش برای رگ های خونی دارد و باعث کاهش فشار خون بالا نیز می شود.
 2 قاشق چای خوری عسل را با شکم خالی هر روز صبح مصرف کنید‌.  می توانید یک قاشق چای خوری عسل را با آب زنجبیل و 2 قاشق چای خوری پودر دانه زیره سبز نیز ترکیب کنید و دوبار در روز از آن استفاده کنید.
یکی دیگر از راهکارهای موثر این است که آب ریحان را با عسل به مقدار مساوی ترکیب کنید و هر روز با شکم خالی آن را استفاده کنید.
داروهای گیاهی برای کاهش فشار خون بالا
گیاه پنجه گربه ای (اونکاریا)
در طب سنتی برای درمان بیماری فشارخون گیاه پنجه گربه ای توصیه می شود. این گیاه بر ورودی های کلسیم در سلول ها اثر گذاشته و سبب کاهش فشارخونمی شود. این گیاه به صورت مکمل نیز وجود دارد.
زالزالک
از هزاران سال قبل در طب سنتی برای کاهش فشار خون از جوشانده زالزالک استفاده می شود. به جای جوشانده زالزالک می توان از مکمل های آن به صورت قرص، شربت و چای استفاده کرد. زالزالک نه تنها برای کاهش خون مفید است بلکه برای سلامت قلب و عروق، پیشگیری از لخته شدن خون در رگ ها نیز مفید می باشد.
تخم کرفس
از تخم کرفس ادرارآور است و به همین دلیل در پایین آوردن فشارخون موثر می باشد. متخصصان طب سنتی توصیه می کنند از تخم کرفس استفاده نمایید، می توانید از تخم کرفس برای طعم دار کردن سوپ و غذاهای دیگر استفاده کنید.
دانه شنبلیله
 شنبلیله خواص زیادی برای جلوگیری از فشار خون بالا دارد. پتاسیم و فیبر رژیمی آن نیز بالا است.
یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله را به مدت 2 دقیقه داخل آب بریزید . تفاله آن را جدا کنید و آنها را داخل میکسر گذاشته و به صورت خمیر در بیاورید. دو بار در روز این خمیر را بخورید. یکبار صبح هنگام با شکم خالی و یکبار هنگام عصر این کار را انجام دهید و یا سه ماه این روند را تکرار کنید تا شاهد وضعیت مناسب فشار خون خود باشید.
البته در کنار تمام راهکار های طبیعی که در این قسمت معرفی کردیم، بسیار مهم است که چکاپ های منظم پزشکی را هم انجام دهید و دارو های خود را سر موقع استفاده کنید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد