hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آیا تنگی نفس جز علائم فشار خون بالا است؟

آیا تنگی نفس جز علائم فشار خون بالا است؟

متخصصان معتقدند که فشار خون بالا ممکن است باعث بروز علائمی مانند تنگی نفس، سردرد، سرگیجه و خونریزی بینی شود.

فشار خون بالای یکی از دلایل اصلی بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی است و زمانی رخ می‌دهد که خون در حین حرکت خود به دیواره‌های رگ‌ها فشار وارد می‌کند، فشار خون کمتر از ۸۰-۱۲۰ میلی متر جیوه طبیعی به نظر می‌رسد. موضوع نگران کننده در مورد فشار خون بالا این است که گاهی اوقات ممکن است بدون علائم و نشانه باشد؛ در این صورت به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود. با وجود اینکه فشار خون بالا قابل درمان نیست، اما با تغییر سبک زندگی و استفاده از داروهای خاص می‌توان آن را کنترل کرد.

علائم هشدار دهنده فشار خون بالا چیست؟

با وجود اینکه فشار خون بالا هیچ نشانه و علائم مشخصی ندارد، اما در صورتی که فرد در معرض آن قرار بگیرد خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی افزایش پیدا می‌کند. تشخیص فشار خون بالا نیز دشوار است، اما علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد که ممکن است فرد به آن مبتلا شده است. یکی از رایج‌ترین علائمی که فرد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است آن را تجربه کند، سردرد به همراه خونریزی بینی است، به ویژه هنگامی که فشار خون فرد ۱۲۰-۱۸۰ میلی متر جیوه یا بالاتر باشد. توصیه شده است در صورتی که به این علائم مبتلا شدید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

آیا تنگی نفس جز علائم فشار خون بالا است؟

زمانی که فردی به پرفشاری خون ریوی یا PAH مبتلا شده باشد ممکن است هنگام انجام دادن فعالیت‌های روزانه مانند قدم زدن، بلند کردن وسایل، بالا رفتن از پله‌ها و غیره دچار تنگی نفس شود. پرفشاری خون ریوی به افزایش فشار خون در سرخرگ ریوی یا سیاهرگ ریوی و به طور کلی افزایش فشار خون در عروق ریه‌ها شناخته شده است و منجر به تنگی نفس، سرگیجه، غش کردن، تورم و علائم دیگر می‌شود. ممکن است افراد مبتلا به فشار خون بالا که به موقع به پزشک مراجعه نمی‌کنند علاوه بر تنگی نفس، اضطراب شدید، سردرد، خونریزی بینی یا از دست دادن هوشیاری را تجربه کنند.

چگونه سطح فشار خون را کاهش دهیم؟

انجمن قلب آمریکا (AHA) اعلام کرده است که فعالیت فیزیکی یکی از روش‌های مؤثر برای کنترل کردن فشار خون بالا است. علاوه بر این، حفظ وزن متعادل و پیروی کردن از رژیم غذایی سالم نیز به کاهش فشار خون و پیشگیری از بروز دیگر بیماری‌های قلبی عروقی کمک شایانی می‌کند. توصیه شده است که افراد مصرف قند، نمک و کربوهیدرات خود را محدود کنند و از مصرف غذاهای فرآوری شده دوری کنند. همچنین، افراد باید به منظور کنترل فشار خون استرس خود را با استفاده از یوگا و مدیتیشن کنترل کنند و خواب کافی داشته باشند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد