hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قزوین| آوج نیازمند یاری مسئولان

قزوین| آوج نیازمند یاری مسئولان

شهرستان تازه تاسیس آوج با ظرفیت های بکر و بی نظیر در زمینه های کشاورزی، صنعتی و گردشگری و در سایه بی توجهی های صورت گرفته تاکنون به توسعه لازم دست نیافته است.
آوج به عنوان یکی از شهرستان های توریستی و هدف گردشگری استان قزوین، ظرفیت های بسیار زیادی در زمینه کشاورزی و گردشگری دارد.
این شهرستان نوپا همچنین در زمینه صنعت نیز حرف هایی برای گفتن دارد تا جایی که 77 واحد صنعتی در آن به فعالیت می پردازند.
این شهرستان با 43 هزار جمعیت که 70 درصد آن را روستائیان تشکیل می دهند، دارای 2 شهر به نام های آوج و آبگرم است.
این منطقه براساس مصوبه هیات دولت در تیرماه سال 90 با 2 بخش مرکزی و آبگرم به شهرستان تبدیل شد.
برج‌های دوگانه خرقان با هنر آجرکاری سلجوقی، کاروانسرای شاه عباسی، آبگرم معدنی، چشمه علی، آبشار شاه دره و منصور از جمله مهمترین مکان‌های دیدنی اما ناشناخته این شهرستان محسوب می شوند.
** آوج یک نوزاد تازه متولد است
نماینده مردم شهرستان بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی گفت: آوج پس از هفت سال تبدیل شدن به شهرستان متاسفانه هنوز از امکانات اولیه موجود سایر مناطق استان قزوین محروم است.
روح الله بابائی صالح ادامه داد: این شهرستان با ظرفیت های فراوان و بی شمار خود در بخش های گردشگری، کشاورزی و صنعتی متاسفانه چنان که باید مورد توجه مسئولان واقع نشده است.
به گفته وی، رفع محرومیت های این شهرستان تازه تاسیس که مانند یک نوزاد تازه متولد است با اعتبارات ملی و حمایت‌های ویژه دولتی محقق می شود تا بتواند ساختار جدید اداری خود را تقویت ببخشد.
نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بسیاری از جاه‌های این شهرستان هنوز خاکی بوده و حتی برخی از خدمات اولیه مانند پوشش شبکه ای تلفن همراه و تلویزون در مناطق آن مشاهده نمی شود.
وی به اقدام های صورت گرفته در این شهرستان طی سال های گذشته، گفت: خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته در سال گذشته موفق به جذب شدیم 70 میلیارد ریال برای اجرای طرح فاضلاب شهرستان های آوج و بوئین زهرا، 18 میلیارد ریال برای تقویت پوشش امواج تلویزونی و 10 میلیارد ریال برای ساماندهی راه های روستایی آوج شدیم.
بابائی صالح جوانان شهرستان آوج را از داشتن یک استخر ورزشی محروم دانست و گفت: جوانان این بخش برای رفع نیاز خود در این زمینه به شهرستان های رزن، تاکستان و حتی بوئین زهرا سفر می کنند.
**آوج جزو 31 شهرستان محروم کشور است
فرماندار آوج در این رابطه اظهار داشت: با توجه به اینکه این منطقه به تازگی و در 9 اردیبهشت ماه سال جاری جزو 31 شهرستان محروم و کمتر توسعه یافته کشور قرار گرفت، با همکاری سازمان برنامه و بودجه استان و کارشناسان استانداری قزوین در حال تهیه سند راهبردی عملیاتی برای رفع محرومیت های آن هستیم.
علی اکبر سلیمانی اضافه کرد: این سند با رویکرد اقتصاد مقاومتی و با اهداف رونق تولید، ایجاد بسترهای اشتغالزایی و کارآفرینی، پایداری و ماندگاری جمعیت روستایی، افزایش بهره وری در فعالیت های اقتصادی و سایر موارد تهیه و تنظیم می شود.
وی ادامه داد: انتخاب آوج به عنوان شهرستان کمتر توسعه یافته و کم برخوردار حرکت تازه و جدیدی است که با عنایت دولت تدبیر و امید و استانداری برای محرومیت زدایی صورت گرفته است.
به گفته سلیمانی، برای رفع محرومیت های آوج به صورت ویژه در حوزه های گردشگری، کشاورزی و صنعت ورود پیدا کرده و راهکارهای عملیاتی آن را در قالب پیشنهاد ارائه خواهیم داد.
وی با اشاره به مهمترین مشکلات آوج، گفت: ایجاد زیرساخت های مناسب آب، برق، گاز و تلفن، استقرار کامل ادارات و تکمیل کادر و تجهیزات آنها و تفویض اختیارات دستگاه های استانی به آنها برای رسیدگی به درخواست های مردم از مهمترین و برجسته ترین نیازهای مردم این شهرستان است که امیدواریم به آنها رسیدگی شود.
سلیمانی ادامه داد: براساس آخرین سرشماری سال 95 جمعیت آوج 43 هزار و 800 نفر بوده که در فصل بهار و هنگام تعطیلات این تعداد به 100 هزار نفر افزایش می یابد.
وی با اشاره به 110 روستا و 95 دهیاری این شهرستان، افزود: بیش از 70 درصد جمعیت آوج را روستائیان تشکیل می دهند که در واقع جمعیت شهری و روستایی آن برعکس درصد جمعیت شهری و روستایی کشور است.
وی ادامه داد: شهرستان آوج با توجه به میزان جمعیت روستایی خود در اولویت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی در استان قرار داشته که همین مساله نقش موثری در جلوگیری از خروج جمعیت جوانان روستایی از مناطق خود ایفا می کند.
وی در پایان با اشاره به فعال شدن ظرفیت های صنعتی آوج، اظهار داشت: 77 واحد تولیدی و صنعتی در زمینه تولید لوازم اداری، نوشت افزار، قفسه سازی، معادن، پوشاک، چوب و کابین سازی، کشاورزی و سبدسازی و تولید بتن در سطح این شهرستان فعالیت دارند.
**10 اداره هنوز در آوج مستقر نیستند
نماینده استان قزوین در شورای عالی کشور و عضو شورای اسلامی شهر آوج نیز گفت: با گذشت هفت سال از شهرستان شدن این منطقه، هنوز 10 اداره در منطقه مستقر نشده اند.
عباس افتخاری یادآور شد: دستگاه های اوقاف و امور خیریه، مخابرات، بنیاد شهید و امور ایثارگران، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی و صنایع دستی، بیمه تامین اجتماعی، صنعت و معدن و محیط زیست از جمله اداراتی هستند که هنوز به طور کامل استقرار نیافته اند.
وی افزود: نبودن این دستگاه ها مشکلات زیادی را در ارائه خدمات به شهروندان آوجی ایجاد کرده و موجب تردد، اتلاف وقت، هزینه و نارضایتی مردم این شهرستان شده است.
افتخاری گفت:ساماندهی راه های روستایی با توجه به جمعیت آن و سرعت بخشیدن به اجرای پروژه چهارخطه کردن آوج-رزن به طول 9 کیلومتر از مهمترین مطالبات مردم این شهرستان است.
به گفته وی، احداث میدان ورودی شهر آوج از سمت همدان و استقرار پلیس راه در آن از آرزوهای دیرینه مردم برای جلوگیری از وقوع حوادث رانندگی و پیشگیری از سوانح فوتی و جرحی است.
افتخاری با اشاره به ظرفیت های گردشگری این منطقه، گفت: آوج ظرفیت فراوانی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری استان را دارد و در همین راستا مسئولان آن تکمیل پل معلق آبشار آوج، تله کابین، احداث سوئیت و آلاچیق، راه اندازی سایت موزه در تپه های باستانی کویچک قلعه و مجتمع تجاری را در دستور کار جدی خود قرار داده اند.
وی در پایان اظهار داشت: تکمیل طرح های گردشگری و شهری یاد شده در سایه جذب سرمایه گذاران، نقش موثری در ساماندهی گردشگری، فعالیت های اقتصادی و تجاری شهرستان ایفا خواهد کرد.
شهرستان آوج با مرکزیت شهری به همین نام در فاصله 120 کیلومتری جنوب مرکز استان قزوین واقع شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد