hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > دانش و مهارت > پزشکی > قرص پاروکستین چیست؟ موارد و هشدار مصرف، عوارض و تداخل دارویی

قرص پاروکستین چیست؟ موارد و هشدار مصرف، عوارض و تداخل دارویی

پاروکستین داروی ضد افسردگی است.اطلاعاتی از نحوه مصرف پاروکستین،عوارض قرص پاروکستین برای زود انزالی،قرص پاروکستین 20 برای چیست،جایگزین دارو و قیمت آن را بخوانید.

پاروکستین (Paroxetine) داروی ضد افسردگی است که برای درمان افسردگی، اختلال وسواس فکری عملی، اختلال هراس اختلال اضطراب اجتماعی توسط پزشک در شکل قرص با دوزهای 40 و 20 میلی گرمی تجویز می شود.

اطلاعاتی از داروی پاروکستین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف را در ادامه برای شما توضیح داده ایم و به سوالاتی از قبیل قرص پاروکستین ۲۰ برای چیست؟ عوارض قرص پاروکستین برای زود انزالی چیست؟ جایگزین پاروکستین چیست؟ پاسخ می دهیم:

 

معرفی داروی پاروکستین

نام علمی

ژنریک

پاروکستین

Paroxetine

نام های

تجاری

پاکسیل، پکسیل، سروستاپ،

پاروکستین، دپاپکس، لوکسیم

نوع

ضد افسردگی

شکل

قرص

کاربرد

برطرف کردن علائم افسردگی

موارد

استفاده

افسردگی، وسواس و

اختلالات اضطرابی  

گروه سنی

بزرگسالان

دسترسی

با نسخه

تداخل دارویی

دارو خواب آور، آنتی هیستامین،

داروهای رقیق کننده‌ خون

عوارض مصرف

تهوع، ضعف، تاری دید، سرگیجه

 

جعبه قرص پاروکستین 10 میلی گرمی 100 تایی بنفش رنگ
Paroxetine

 

پاروکستین چیست؟

پاروکستین(Paroxetine) داروی ضد افسردگی است که برای درمان افسردگی، حمله پانیک(هراس) یا وحشت‌زدگی، اختلال وسواس اجباری یا OCD،  اختلالات استرسی پس از سانحه، اختلالات هراسی، اختلالات اضطرابی، اختلالات قبل از قاعدگی، علائم بعد از یائسگی و همچنین به علت کاهش میل جنسی در درمان انزال زودرس نیز استفاده می‌شود.همچنین این دارو در بهبود خلق و خو، خواب، اشتها و میزان انرژی شما موثر باشد.

نحوه‌ی عملکرد داروی پاروکستین به این صورت است که به تعادل سروتونین (ماده طبیعی خاص در مغز) کمک می‌کند تا علائم این بیماری‌ها برطرف گردد.

داروی پاروکستین فقط با نسخه پزشک در شکل قرص با دوز 40 و 20 میلی گرم با نام های تجاری پاکسیل،پکسیل،سروستاپ، دپاپکس، لوکسیم در داروخانه ها موجود است.

جعبه قرص Paroxetine پاروکستین 40 میلی گرمی و 28 تایی سفید با تیتر هشدار مصرف آن
پاروکستین 40 میلی گرمی

 

هشدار مصرف پاروکستین

  • حساسیت: قبل از مصرف پاروکستین اگر به دارو حساسیت دارید موضوع را با پزشک در میان بگذارید. پاروکستین ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. 
  • بارداری: مصرف پاروکستین در بارداریدر گروه D قرار دارد یعنی استفاده نشود. مصرف داروی پاروکستین برای افراد باردار توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند.مادرانی که در سه ماه آخر بارداری از داروی پاروکستین استفاده می‌کنند ممکن است علائمی از قبیل مشکل در تنفس و تغذیه، تشنج، سفت شدن و گرفتگی عضلات یا گریه‌های طولانی مدت را در کودکان خود مشاهده کنند.
  • شیردهی: برای مصرف پاروکستین در شیردهی با پزشک مشورت کنید.
  • کودکان:  پاروکستین برای کودکان، نسبت به عوارض جانبی این دارو به خصوص کاهش وزن و از دست دادن اشتها حساس‌تر از سایرین هستند.در صورتی که کودک شما داروی پاروکستین را مصرف می‌کند به طور مداوم قد و وزن او را اندازه‌گیری کنید.
  • سالمندان: مصرف پاروکستین برای سالمندان، بیش‌تر از افراد عادی در معرض خطر ابتلا به عوارض جانبی این دارو، به خصوص خون‌ریزی و از دست دادن تعادل باشند.یا ممکن است افراد سالخورده با مصرف داروی پاروکستین به بیماری هیپوناترمی یا کاهش سطح خونی یون سدیم در بدن مبتلا شوند.این دارو در سالمندان باید با احتیاط مصرف شود.
  • سوابق پزشکی: قبل از استفاده از داروی پاروکستین تمامی سوابق پزشکی خود را به اطلاع پزشک برسانید.مخصوصا سابقه‌ی شخصی یا خانوادگی ابتلا به:اختلال افسردگی و شیدایی یا اختلال دو قطبی، قلبی (ضربان قلب نامنظم)، دیابت نوع 2، اقدام به خودکشی،مشکلات کبدی و کلیوی،تشنج، سطح پایین سدیم در خون، زخم و خون‌ریزی روده، زخم و خون‌ریزی معده،  مشکلات خونی (خون ریزی) و گلوکوم زاویه بسته.
  • گیچی: داروی پاروکستین ممکن است موجب گیجی، ناهشیاری، تاری دید شما بشود.لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هشیاری دارند تا زمانی که در هشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید.
  • داروهای ضد افسردگی : در صورتی که در دو هفته ی اخیر داروهای ضد افسردگی از گروه مهار کننده ی مونو آمین اکسیداز (مانند سلژیلین، راسلژیلین، ترانیل سیپرامین و...) مصرف می کرده اید، حتما به پزشک خود یادآوری نمایید.
  • دیابت: اگر مبتلا به دیابت هستید و قرص پاروکستین را مصرف می کنید، باید قند خون خود را به طور منظم چک کنید و در صورت تغییر در سطح قند خونتان، با پزشک معالج مشورت نموده و توصیه‌های لازم را دریافت نمایید.
  • لیست داروها: از آنجا که قرص پاروکستین می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود(داروهای قلبی،ضد صرع،آنتی بیوتیک ها، ضد قارچ ها و داروهای آرامبخش) در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.
  • الکل و ماری جوانا: هنگام مصرف پاروکستین از خوردن الکل و ماری جوانا پرهیز کنید زیرا حالت گیجی، ناهشیاری و تاری دید را تشدید می کند.
  • حساسیت به نور: در مدت درمان با داروی پاروکستین حساسیت بدن به نور بیشتر خواهد شد. لذا از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خودداری نموده و از کرم‌های ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید.
  • اگر همزمان با تجویز پاروکستین، تحت درمان با جریان الکتریکی قرار دارید (شوک درمانی) به پزشک خود اعلام نمایید.
  • حداکثر دوز در افراد مسن و ناتوان 40 میلی گرم روزانه است.
  • در بیماران دچار اختلال کبدی و کلیوی، کاهش دوز الزامی است.
  • مصرف داروی پاروکستین به ندرت ممکن است میزان سروتونین را در بدن افزایش داده و باعث ابتلا به بیماری خطرناکی مانند سندروم سروتونین یا مسمومیت سروتونین شود
  • در صورتی که با علائمی مانند تپش قلب سریع، توهم، از دست دادن تعادل، سرگیجه‌ی شدید، حالت تهوع شدید، استفراغ و اسهال مداوم، گرفتگی عضلات، تب بی‌دلیل و پریشانی و بی‌قراری غیر معمول به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.
  • سردرد و تغییرات خلق و خو،عصبانیت و اضطراب،گیجی،ضعف وتاری دید نیزمی تواند از عوارض این دارو باشد.
  • مصرف این دارو ممکن است خشکی دهان ایجاد کند که برای برطرف نمودن آن می توانید از آدامس یا آبنبات های بدون شکر استفاده نمایید.
  • به ندرت ممکن است با مصرف داروی پاروکستین در مردان نعوظ دردناک یا بیش‌تر از چهار ساعت مشاهده شود.با این حال در صورتی که به چنین مشکلی دچار شدید مصرف دارو را قطع کرده و به سرعت به پزشک مراجعه کنید، چرا که ممکن است این مشکلات به صورت دائم ادامه پیدا کند.
  • در طول درمان با پاروکستین مایعات فراوان (مگر اینکه از سوی پزشکتان محدود شده باشد) و غذاهای پرفیبر مصرف کرده و غذاهای چرب و پر ادویه را محدود کنید.
پاروکستین
عکس قرص پاروکستین 
 

کاربردهای پاروکستین

  • درمان افسردگی
  •  فوبیا 
  • اختلالات پانیک
  • اختلالات اضطراب
  • اختلالات هراسی
  • اختلالات وسواسی-اجباری
  • اختلالات خلقی قبل از قاعدگی
  • اختلالات استرسی پس از سانحه
  • وسواس جبری
  • علائم بعد از یائسگی
  • کاهش میل جنسی در درمان انزال زودرس

19 نکته درباره نحوه استفاده از پاروکستین

  1. قبل از شروع درمان با داروی پاروکستین، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  2. داروی پاروکستین را می‌توانید قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید.
  3. مصرف داروی پاروکستین به همراه غذا می‌تواند حالت تهوع ناشی از استفاده از این دارو را کاهش دهد.
  4. از خرد کردن و جویدن قرص‌های آهسته رهش این دارو خودداری نموده و آن را به طور کامل قورت دهید.
  5. فرم سوسپانسیون پاروکستین را قبل از مصرف به خوبی تکان دهید و مقدار دارو را با دقت با سرنگ‌های اندازه‌گیری، اندازه‌ بگیرید.
  6. دوز و مقدار داروی پاروکستین، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. قرص پاروکستین را همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید و از کم یا زیاد کردن مقدار و مدت زمان مصرف خودداری نمایید.
  7. تجویز و تعیین دوز این دارو برای درمان افسردگی یا دیگر اختلالات روانی تنها بر عهده روانپزشک است پس از مصرف خودسرانه خودداری کنید.
  8. در صورتی که برای مشکلات پیش از قاعدگی از داروی پاروکستین استفاده می‌کنید ممکن است پزشک شما روزانه یک عدد در ماه یا تنها دو هفته پیش از شروع قاعدگی تا یک روز پس از اتمام اولین روز قاعدگی مصرف داروی پاروکستین را برای شما تجویز کند.
  9. ممکن است پزشک شما، درمان را با دوز کم پاروکستین شروع کند و پس از عادت کردن بدن، مقدار آن را افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو کمتر شود.
  10. چون قرص پاروکستین بر روی سیستم عصبی تأثیر دارد، مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد. اگرچه ممکن است در چند هفته ابتدایی درمان، احساس بهبودی در شما ایجاد نشود، با این حال درمان خود را ادامه دهید و طبق برنامۀ منظم به پزشک خود مراجعه کنید. و چنانچه علائمتان بهبود نیافته است به پزشک اطلاع دهید.
  11. حتی اگر احساس بهبودی پیدا کردید، مصرف دارو را طبق تجویز پزشک ادامه داده و دوره درمان را کامل کنید.
  12. قطع داروی پاروکستین به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک، می‌تواند عوارض نامناسبی برای بیمار در پی داشته باشد که اصطلاحاً به آن سندرم محرومیت دارو می‌گویند. برای متوقف کردن مصرف این دارو به شکل صحیح، باید با پزشک مشورت نمایید. کاهش مقدار مصرف باید تدریجی انجام شود.
  13. اگر داروی پاروکستین بصورت یک نوبت در روز برایتان تجویز شده است می‌توانید آن را هر زمان که راحت هستید مصرف کنید زیرا این دارو، برخی افراد را دچار خواب آلودگی و برخی دیگر را دچار بی‌خوابی می‌کند. در صورتی که مصرف داروی پاروکستین در روز باعث خواب‌آلودگی شما می‌شود درباره‌ی چگونگی مصرف دارو در شب با دکتر روانپزشک خود صحبت کنید.
  14. در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کنندۀ (از جمله افکار خودکشی) شما از گذشته بیشتر شوند اما نگران نباشید باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثربخشی آن می‌باشد و به مرور زمان برطرف خواهد شد. بهتر است در این موارد، افکار خود را با نزدیکان و مشاور یا پزشک خود در میان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید.
  15. پاروکستین بصورت قرص خوراکی 20 و 40 میلی گرم موجود می باشد.
  16. داروهای ضد افسردگی متنوع با اثرات متفاوت وجود دارند در صورتی که احساس می‌کنید این دارو مناسب شما نمی‌باشد می‌توانید با پزشک خود درباره تغییر دارو صحبت کنید اما از قطع درمان خودداری نمایید.
  17. در طول درمان با این دارو ممکن است نیاز باشد آزمایشاتی را که توسط پزشک تجویز می‌شود، انجام دهید.
  18. در طول درمان با این دارو از تغییر وضعیت ناگهانی اجتناب کنید.
  19. دوز مصرف داروی پاروکستین به سن، وضعیت بیماری، پاسخ‌گویی بدن شما به درمان و سایر داروهایی که مصرف می‌کنید؛ بستگی دارد.
پاروکستین
عکس قرص پاروکستین 

اشکال دارویی پاروکستین

شکل دارو

اسم دارو

دوز دارو

قرص
  • پکسیل
  • سروستاپ
  • پاروکستین
  • پاروکستینا 
  • لوکسیم
  • دپاپکس
20 و 40 میلی گرم

دستور مصرف پاروکستین

دستور مصرف پاروکستین و تعیین دوز این دارو تنها بر عهده روانپزشک است و معمولا 20 میلی گرم خوراکی یکبار در روز تجویز می شوداما مقدار مصرف پاروکستین معمولا به شیوه ای زیر تجویز می شود:

دوز مصرفی قرص پاروکستین برای درمان افسردگی: 

  • مقدار اولیه: 20mg خوراکی یکبار در روز (قبل یا بعد غذا،معمولا صبح ها )
  • مقدار نگهدارنده: 20 تا 50 mg خوراکی یکبار در روز (قبل یا بعد غذا،معمولا صبح ها ).
  • تغییر مقدار مصرفی: ممکن است 10 mg در هر نوبت با حداقل فاصله زمانی یک هفته افزایش داشته باشد.

پاروکستین
قرص پاروکستین 40
پاروکستین
 پاروکستین 

عوارض جانبی پاروکستین

در صورتی که پزشک داروی پاروکستین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی پاروکستین را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

عوارض جانبی رایج:

  • تهوع
  • ضعف
  • تاری دید
  • سرگیجه
  • خواب‌آلودگی
  • مشکل در خواب
  • خشک شدن دهان
  • از دست دادن اشتها
  • عرق کردن بیش از حد
  • خمیازه کشیدن مداوم

عوارض جانبی جدی:

در صورتی که عوارض جانبی خطرناکی مانند موارد زیر را تجربه کردید به سرعت به پزشک مراجعه کنید:

  • تشنج
  • لرزش
  • بی‌قراری
  • مور مور شدن
  • ضعف عضلانی
  • اسپاسم عضلانی
  • کبودی و خون‌ریزی آسان
  • ناتوانی در حفظ تعادل بدن
  • تپش قلب سریع و نامنظم
  • کرخت شدن و بی‌حسی اعضای بدن
  • کاهش میل جنسی یا تغییر در توانایی جنسی

عوارض جانبی بسیار جدی:

در صورت ابتلا به عوارض جانبی بسیار جدی مانند موارد زیر به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید:

  • درد
  • تیره شدن رنگ مدفوع
  • تورم و قرمز شدن چشم
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • استفراغی که مانند تفاله‌ی قهوه به نظر می‌رسد
  •  تغییرات بینایی مانند دیدن رنگین‌کمان در اطراف چراغ در شب.


واکنش آلرژیک پاروکستین

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی پاروکستین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل موارد زیر را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید.

  • خارش
  • گیجی شدید
  • علائم پوستی
  • اختلال تنفسی
  • تورم در صورت، زبان و گلو

 با توجه به اینکه لیست عوارض قرص پاروکستین کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

پاروکستین
قرص پاروکستین 20

منع مصرف پاروکستین

قبل از تجویز قرص پاروکستین اگر شرایط یا بیماری های زیر را دارید، پزشک را در جریان بگذارید:

  • صرع
  • تشنج
  • دیابت نوع ۲
  • شیردهی
  • سابقه مانیا
  • فشارخون بالا
  • مشکلات کبدی
  • مشکلات کلیوی
  • اختلال دو قطبی
  • سابقه حمله مغزی
  • بارداری یا اقدام به بارداری
  • مشکلات خونی (خونریزی)
  • کاهش سطح سدیم در خون
  • خونریزی معده یا زخم دوازدهه
  • سابقه سوء مصرف مواد و افکار خودکشی
  • مشکلات قلبی (مانند ضربان قلب نامنظم)
  • مشکلات چشمی (مانند گلوکوم یا آب سیاه)
  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • اگر تحت درمان با جریان الکتریکی (شوک درمانی) قرار دارید

تداخل دارویی پاروکستین

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی پاروکستین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. بعضی از محصولاتی که ممکن است با داروی پاروکستین تداخل ایجاد کنند عبارت‌اند از:

  • داروهای خواب آور
  •  آنتی هیستامین‌ها مثل ستیریزین و دیفن هیدرامین
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن
  • داروهای رقیق کننده‌ی خون مانند وارفارین
  • داروهای ضد آریتمی مانند پروپافنون و فلکاینید.
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای مانند دزیپرامین و آمی‌تریپتیلین و داروهایی از این دست.


جدول تداخل دارویی پاروکستین 

آسپرین لینزولید کدئین
اتوموکستین مکیتازین فوس اپرپیتانت
داکسوربیسین (متداول) اوروکیناز  هیدروکدون
داپوکستین تیوریدازین ترامادول
بروموپرید تاموکسیفن فرآورده‌های تیروئید
تترابنازین سلژلین  تاموکسیفن
تاموکسیفن  راساژیلین  پریماکین
ریسپریدون پیموزاید نیسرگولین
پیموزاید اپرپیتانت  ایلوپریدون
فنوتیازین  بنزهیدروکدون اپرپیتانت
 سیپروهپتادین داروناویر فوسامپرناویر
  فوس اپرپیتانت گیلتریتینیب گیاه علف چای
داروهای با خاصیت ضد پلاکت آمفتامین‌ها آپیکسابان
داروهای کاهنده قند خون آریپیپرازول  آتوموکستین

این جدول شامل همه تداخل های دارویی قرص پاروکستین نیست و اگر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک مشورت کنید. همچنین مصرف این دارو ممکن است بر روی نتیجه‌ی بعضی از تست‌های آزمایشگاهی و آزمایش‌های پزشکی، مانند اسکن مغزی برای تشخیص بیماری پارکینسون، اثر بگذارد. لازم است اطمینان حاصل کنید که تمامی پزشکان و همه‌ی کارکنان آزمایشگاه در جریان استفاده‌ی شما از داروی پاروکستین قرار بگیرند.

پاروکستین
عکس قرص پاروکستین 20

مصرف بیش از حد پاروکستین

اگر فردی بیش از اندازه از داروی پاروکستین استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد؛ به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.


فراموش کردن مصرف یک نوبت پاروکستین

در صورت فراموش كردن مصرف یک نوبت قرص پاروکستین، به محض يادآوری آن را مصرف كنيد. چنانچه زمان دوز بعدی فرا رسيده بود، و یا تا زمان دوز بعدی کمتر از دوازده ساعت زمان داشتید، طبق همان زمانبندی پيش برويد و دوز فراموش شده را تكرار نكنيد. 


شرایط نگهداری از دارو پاروکستین

  • قرص پاروکستین را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.
  • فرم مایع داروی پاروکستین پس از باز شدن، تنها یک ماه قابل استفاده است. بعد از یک ماه، مقدار باقی مانده از دارو را دور بریزید.
  •  پاروکستین  را در حمام نگهداری نفرمایید.
  • توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.
پاروکستین
داروی پاروکستین 

اطلاعات تخصصی درباره پاروکستین

مکانیسم اثر

پاروکستین با مهار اختصاصی برداشت مجدد سروتونین توسط غشای سلول عصبی پیش سیناپسی که منجر به افزایش غلظت سیناپسی آن در سیستم عصبی مرکزی می گردد ، اثر خود را اعمال می کند.

فارماکودینامیک

پاروکستین یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)می باشد. داروی  پاروکستین متابولیت فعال ندارد و در بین SSRI ها بالاترین اثر را بر روی گیرنده های سروتونین داراست.

فارماکوکینتیک

بدنبال تجویز خوراکی پاروکستین ،جذب آهسته ولی کامل صورت می گیرد. پاروکستین در تمام بدن حتی در سیستم عصبی مرکزی توزیع می گردد و تنها 1% در پلاسما باقی می ماند.
95% به پروتئین های پلاسما متصل می شود. متابولیسم بطور گسترده و در کبد صورت می گیرد.
64% مقدار مصرفی خوراکی (30mg) از طریق ادرار (2% ترکیب اصلی و 62% متابولیت ) و 36% از طریق مدفوع دفع می شود.
نیمه عمر پاروکستین 21-24 ساعت است.

پاروکستین
قرص پاروکستین 

اسامی تجاری پاروکستین موجود در ایران

نام تجاری تولید کننده قیمت به ریال تاریخ
قرص پکسیل 20 
قرص سروستاپ 20 
قرص سروستاپ 40 
فرص رگزوپان 20  جم 477,600 1402/03/03
قرص پاروکستین 20 
قرص پاروکستین 20 
قرص پاروکستین 20 
قرص پاروکستین 20
قرص پاروکستینا 20 
قرص پاروکستین 20 
قرص پاروکست 20 
قرص پاروکست 40 
قرص پاروکستین 20 
قرص دپاپکس 20 
قرص لوکسیم 40 
قرص لوکسیم 20 
قرص پاروکستین 20 
Synthon Hispania اسپانیا 222,000  1402/03/03
قرص پاروکستین 20 
AUROBINDO MILPHARM انگلیس   147,000 1402/03/03

دارو های هم گروه پاروکستین

  • سیتالوپرام
  • اس سیتالوپرام
  • فلوکستین
  • فلووکسامین
  • سرترالین
  • داپوکستین

پرسش های متداول

پاروکستین به انگلیسی چی می شود؟
پاروکستین به انگلیسی Paroxetine است.
 پاروکستین در بارداری مصرف شود؟
 مصرف داروی پاروکستین برای افراد باردار توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند.
 پاروکستین در شیردهی مجاز است؟
پاروکستین در شیردهی باید با نظر پزشک باشد.
 پاروکستین چیست؟
پاروکستین داروی ضد افسردگی است که برای درمان افسردگی،حمله پانیک (هراس) یا وحشت‌زدگی، اختلال وسواس اجباری،اختلالات استرسی پس از سانحه، اختلالات هراسی، اختلالات اضطرابی، اختلالات قبل از قاعدگی، علائم بعد از یائسگی و همچنین به علت کاهش میل جنسی در درمان انزال زودرس تجویز می شود.
پاروکستین برای درمان زودانزالی استفاده می شود؟
پاروکستین برای درمان انزال زودرس مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال, این استفاده در بسیاری از کشورها تایید نمی‌شود.
روش قطع قرص پاروکستین چگونه است؟
روش قطع قرص پاروکستین نباید ناگهانی و خودسرانه باشد.در صورت قطع ناگهانی قرص پاروکستین، ممکن است عوارض جانبی قطع ناگهانی مانند نوسانات خلقی، سردرد، خستگی، تغییر زمان خواب و احساسات مختصری مانند شوک الکتریکی، را تجربه کنید.
پاروکستین و آسپرین با هم تداخل دارد؟
در صورتی که داروی آسپرین همراه با داروی پاروکستین مصرف شود می‌تواند خطر خون‌ریزی را افزایش دهد.
آیا قرص پاروکستین برای زود ارضایی مفیده؟
پاروکستین یکی از بازدارنده‌های انتخابی بازجذب سروتونین است که در درمان انزال زودرس مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجویز این دارو بهتره توسط متخصص روانپزشکی برای مشکل شما صورت گیرد.
نام تجاری داروی پاروکستین چیست؟
 پاکسیل
دختر چهارده ساله من که به علت استرس این دارو رو چند روزه مصرف میکنه استرسش خیلی شدیدتر شده و اشتهاش هم کم شده و حتی تیک های عصبی پیدا کرده دارو رو در اینصورت باید قطع کنم؟
از دست دادن اشتها از عوارض جانبی دارو است که در ادامه مصرف از بین می رود. در صورت قطع ناگهانی دارو؛ ممکن است عوارض جانبی قطع ناگهانی مانند نوسانات خلقی، سردرد، خستگی، تغییر زمان خواب و احساسات مختصری مانند شوک الکتریکی، را تجربه کنید. برای توقف درمان با داروی پاروکستین و جلوگیری از این علائم ممکن است پزشک شما دوز دارو را به تدریج کاهش دهد.
 نصف دپوکسین ۲۰شروع کردم الان بعدازگذشت ۶ساعت دل درد دارم میتونه ازعوارض دارو باشه؟
داروی دوکسپین ممکنه یبوست ایجاد کند ولی دل پیچه از عوارض این دارو نیست. ممکنه دل پیچه شما به علل سایر مشکلات گوارشی باشد.
کاربرد داروی پاروکستین چیست ؟
داروی پاروکستین برای درمان افسردگی، اختلال هراس، اختلال وسواس، اختلالات اضطرابی و اختلال استرس پس از سانحه استفاده می‌شود.

نحوه‌ی عملکرد داروی پاروکستین چگونه است؟

داروی پاروکستین به وسیله‌ی بازگرداندن تعادل یک ماده‌ی طبیعی خاص (سروتونین) در مغز عمل می‌کند. پاروکستین به عنوان یکی از بازدارنده‌های بازجذب سروتین شناخته می‌شود.
اشکال داروی پاروکستین چیست؟
پاروکستین به شکل قرص با دوزهای 20 و 40 میلی گرم وجود دارد.
مصرف پاروکستین در کودکان مجاز است؟
کودکان نیز نسبت به عوارض جانبی پاروکستین حساس تر هستند. از دست دادن اشتها و کاهش وزن می تواند در آنها بروز نماید. وزن و قد کودکانی که در حال مصرف پاروکستین هستند باید به طور منظم بررسی گردد.
مصرف پاروکستین در سالمندان منع مصرف دارد؟
سالمندان نسبت به عوارض جانبی قرص پاروکستین حساس تر می باشند. خونریزی یا از دست دادن تعادل ممکن است در آنها بروز نماید.
عوارض جانبی پاروکستین چیست؟
تهوع،خواب آلودگی،سرگیجه،مشکل در خوابیدن،از دست دادن اشتها، ضعف و ..
 پاوکستین 20 مصرف میکردم الان پاروکستین کمیاب شده. آیا میتونم به جای آن فلوکستین 20 مصرف کنم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
خیر به هیچ وجه بدون اجازه ی پزشک داروها را عوض نکنید
 آیا پاروکستین برای افزایش تمرکز و حافظه هم تاثیر دارد؟
پاروکستین با تاثیر بر خلق باعث بهبود عملکرد مغزی و رفع استرس و اضطراب می شود.
 ایا نام دیگر پارکسیتین فلوکسیتین میباشد؟
 خیر البته هر دو از یک دسته دارویی هستند.
ممکنه مصرف پاروکستین باعت بی میل شدن و کم شدن حس نسبت به طرف مقابلمون بشه؟
بله یکی از عوارض این دارو می تواند باشد

عوارض قرص پاروکستین برای زود انزالی چیست؟

علائمی مانند اضطراب و تپش قلب، تهوع ، سردرد و سرگيجه و بی خوابی از شایع ترین عوارض پاروکستین در تحقیقی نشان داده شده است .

پاروکستین برای لاغری خوبه؟

پاروکستین می تواند باعث کاهش یا کاهش وزن در سایر بیماران شود.
قرص پاروکستین باعث چاقی می شود؟
قرص پاروکستین می تواند باعث چاقی شود کهاین افزایش وزن به تدریج اتفاق می افتد.

چگونه قرص پاروکستین را قطع کنیم؟

قرص پاروکستین باید طبق دستور پزشک قطع کنید.

جایگزین پاروکستینچیست؟

قرص پاروکستین جایگزین خاصی ندارد و حتما باید طبق دستور پزشک رفتار کنید .

پاروکستین و آلپرازولام تداخل دارویی دارد؟

پاروکستین و آلپرازولام ممکن است تداخل داشته باشند.

پاروکستین یا سیتالوپرام چیست؟

پاروکستین و سیتالوپرام هر دوی از یک دسته دارویی هستند و با در نظر داشتن شرایط بیمار، پزشک معالج دارویی را که مناسبتر می باشد انتخاب می کند .
پاروکستین می تواند خواب آلودگی بیشتری ایجاد نماید و همچنین تا حدی در بعضی از موارد ایجاد یبوست نماید .

 قرص پاروکستین خارجی را می توان اینترنتی خرید؟

قرص پارکستین تنها با نسخه پزشک قابل دریافت است و بصورت اینترنتی نمی توان خرید کرد .
قیمت قرص پاروکستین چقدر است؟
قرص پاروکستین با توجه به شرکت سازنده و نوسانات نرخ ارز متغیر است اما در بهمن 1401 قیمت قرص لوکسیم 20 میلی گرم داروسازی تهران شیمی 426,540 ریال است.

تفاوت پاروکستین ایرانی و خارجی چیست؟

داروی پاروکستین ایرانی و پاروکستین خارجی تفاوت خاصی ندارد و می توان هر دو را مصرف نمود زیرا ماده موثره هر دو یکی می باشد .
روش دفع پاروکستین چگونه است؟
 ادراری، ﻣﺪﻓﻮع
پاروکستین مصرف کنیم یا سرترالین؟

پاروکستین یا سرترالین هر دو جز داروهی ضد افسردگی است و  پزشک معالج دارویی را که مناسبتر می باشد را انتخاب می کند.

قرص پاروکستین 20 برای زود انزالی چیست؟
قرص پاروکستین 20 برای زود انزالی توسط روانپزشک تجویز می شود.

پاروکستین باعث یبوست می شود؟

مصرف قرص پاروکستین احتمالا سبب یبوست میشود.


سخن آخر

پاروکستین جز داروهای ضد افسردگی است که برای درمان افسردگی، اختلالات اضطرابی، وسواس اجباری و... تجویز می شود و با عوارضی چون تهوع، ضعف، تاری دید، سرگیجه همراه است. همچنین این دارو با داروهای خواب آور، آنتی هیستامین، داروهای رقیق کننده‌ خون تداخل دارویی دارد. در مطلب دیگری شربت کتوتیفن چیست؟ موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی را برای مطالعه دشما عزیزان آورده ایم. اگر درباره قرص پاروکستین، نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارویی آن سوالی دارید در قسمت نظرات سؤال خود را مطرح کنید و یا تجربه خود را از مصرف این دارو با سایرین به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد