hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > داروهای کمیاب؛ بیماران در عذاب

داروهای کمیاب؛ بیماران در عذاب

این روزها بیماران دچار سرطان با کمبود داروهای خود در داروخانه‌ها روبه‌رو هستند و این در حالی است که دارو در بازار سیاه به وفور یافت می‌شود اما در داروخانه‌ها خبری از دارو نیست! و این بیماران باید داروهای خود را با افزایشی چندین برابر قیمت در بازار سیاه تهیه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرطان از جمله بیماری‌های شایع است که تاکنون افراد زیادی را درگیر خود نموده است و استان اصفهان هم به مراتب یکی از استان‌های پرخطر در بروز سرطان است اما بیماران سرطانی از کمبود دارو در داروخانه‌ها شکایت دارند بسیاری از خانواده‌های دارای بیمار دچار سرطانی سال‌هاست از هزینه بالای داروها و شیمی درمانی و تحت پوشش نبودن برخی از داروها شکایت دارند و این در حالی است که اکثر این خانواده‌ها از دهک‌های پایین جامعه هستند و درآمد آنچنانی ندارند و برخی از آنها با کمک خیریه‌های درمانی هزینه داروهای بیمار خود را تأمین می‌کنند.

اما این روزها نایابی و کمبود داروهای سرطان و شیمی درمانی هم به مشکلات ناتوانی در تأمین هزینه‌ها افزوده شده و در داروخانه‌ها یکی پس از دیگری به امید یافتن دارو سرگردان هستند حال آنکه همین داروها در بازار سیاه با قیمت‌های سرسام آور ۲۰ تا ۳۰ برابری به فروش می‌رسد و این سوال مطرح است بازار سیاه داروها را از کجا آورده و به چه سیستمی دسترسی دارد که داروخانه به آن سیستم دسترسی ندارد؟ بیماری که زندگی او به این داروها بستگی دارد نباید برای پیدا کردن دارو تا این حد سرگردان شود.

نبود دارو در داروخانه، وجود دارو در بازار سیاه

طبق نتایج اجرای ثبت سرطان مبتنی بر کل جمعیت ایران (سال ۹۳) پرخطرترین استان‌های کشور در بروز ۱۰ نوع سرطان شایع در مردان و زنان، سرطان معده در اردبیل، زنجان، خراسان شمالی، سرطان پروستات در یزد، فارس، تهران، سرطان روده بزرگ در سمنان، تهران و یزد، سرطان مثانه در کرمان، یزد، آذربایجان غربی، سرطان ریه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمان، سرطان خون در اصفهان، یزد، کرمانشاه، سرطان سیستم عصبی در آذربایجان غربی، یزد، زنجان، سرطان مری در زنجان، خراسان شمالی، گلستان، سرطان غدد لنفاوی در یزد، خوزستان، کرمانشاه و سرطان حنجره در خراسان شمالی، کرمان، خراسان جنوبی، استان‌های پرخطر هستند.

یک مراجعه کننده به یکی از داروخانه‌های سطح شهر اصفهان در صحبتی کوتاه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: همسرم دچار بیماری سرطان است برای پیدا کردن داورهای او از این داروخانه به آن داروخانه سرگردانم هرچند می‌دانم تلاشم بی‌فایده است، این داروهایی که نیاز دارم در بازار سیاه وجود دارد اما می‌ترسم آنها را تهیه کنم هرچند توان تأمین قیمت‌های بالای آنها را هم ندارم، مسئولان یک روز به داروخانه‌ها سر بزنند و ببینند ما چه روزگاری داریم از طرفی دارو در داروخانه‌ها نیست از طرف دیگر داروهای بازار سیاه را تقلبی، قاچاق و تاریخ مصرف گذشته می‌دانند پس بیماران سرطانی چگونه داروهای خود را پیدا کنند؟

هماهنگی داروخانه‌ها با سازمان غذا و دارو برای توزیع دارو

محمود اعتباری معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص کمبود داروهای بیماران سرطانی در داروخانه‌های اصفهان، اظهار می‌کند: برای بیماران سرطانی دارو تأمین می‌شود اما میزان دارویی که در اختیار اداره غذا و داروی اصفهان قرار می‌گیرد کفاف نیازهای بیماران شهر و استان اصفهان را نمی‌دهد. هر داروخانه برای توزیع و عرضه دارو به بیماران با سازمان غذا و دارو هماهنگ است و اعلام می‌کند از چه ساعتی توزیع دارو را شروع می‌کند.

وی اضافه می‌کند: اما به دلیل اینکه مقدار دارو اندک است سریع تمام می‌شود و عده‌ای از بیماران وقتی به داروخانه مراجعه دارند با نبود دارو مواجه می‌شوند. ۲۴ آذرماه محموله دیگری از داروی لوکوورین در اصفهان توزیع شد و این روند توزیع ادامه دارد اما باز هم ادعا نمی‌کنیم که نیاز همه متقاضیان را می‌تواند جبران کند، به دلیل اینکه تأمین دارو به تدریج صورت می‌گیرد تا مشکلات برطرف شود.

داروهای بی‌کیفیت و تقلبی در بازار سیاه / سامانه ۱۹۰ و محل تأمین داروها

اعتباری تصریح می‌کند: بیماران با مشکل کمبود دارو مواجه هستند و از سوی دیگر در بازار سیاه داروهای بی‌کیفیت و تقلبی با قیمت گزاف وجود دارد، همشهریان بدانند دارویی که خارج از سیستم طبیعی و داروخانه عرضه می‌شود حتماً داروی تقلبی و مشکل‌دار است. این داروها قاچاق است و احتمال دارد از سیستم درمانی به روش‌های متفاوتی خارج شده باشد، بنابراین لازم است همشهریان اصلاً به این داروها اعتماد نکنند. بیماران از خرید این داروها پرهیز کنند به دلیل اینکه این داروها در شرایط صحیح نگهداری نشده است و تاریخ انقضای آن مشخص نیست و منبع تهیه آنها هم مورد تأیید وزارت بهداشت نیست

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار می‌کند: برای اطلاع از محل توزیع داروی مورد نیاز بیماران، سامانه ۱۹۰ وجود دارد و افراد می‌توانند با این سامانه تماس بگیرند و محل‌های قابل اعتماد برای عرضه دارو به بیماران معرفی می‌شود تا بتوانند داروی مورد نیاز خود را تهیه کنند. داروهای بیماران شیمی درمانی در بیمارستان‌های میلاد، امید، داروخانه سیدالشهدا و داروخانه حکیم شفائی عرضه می‌شوند. تولیدات داخلی برای تأمین داروهای بیماران سرطانی وجود دارد. برای تأمین داروی خاص بیماران شیمی درمانی قبلاً مشکلاتی وجود داشت و در حال حاضر این مشکل برطرف شده است و داروها به تدریج برای استفاده بیماران عرضه می‌شود.

داروهای کمیاب؛ بیماران در عذاب

گرانی دارو و تحویل دارو به فرد بیمار!

امیر جلالیان معاون بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به توزیع داروهای بیماران سرطانی در داروخانه هلال‌احمر اظهار می‌کند: در این داروخانه فروش دارو برای بیماران سرطانی بدون محدودیت بوده و تا حد امکان داروها را تهیه کرده و تحویل مشتری‌ها می‌دهیم، تعدادی از داروها هم به دلیل کمبود تحت نظارت معاونت سازمان غذا و داروی اصفهان است و هر دستورالعملی را این سازمان برای توزیع دارو اعلام کند داروخانه هلال احمر هم همان دستور را اجرا می‌کند.

وی اضافه می‌کند: بیماران سرطانی در سطح شهر اصفهان به داروخانه‌ها مراجعه دارند و دارو موجود نیست و در داروخانه هلال‌احمر هم این اتفاق می‌افتد، بحث‌های کمبود دارویی به بحث تحریم‌ها وابسته است و تاکنون شاید مقداری کمبود دارو وجود داشته و بیماری امروز به داروخانه مراجعه کرده و با نبود دارو مواجه شده است اما حتماً برای فردای همان روز دارو تأمین می‌شود.

معاون بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر اصفهان تاکید می‌کند: اگر داروخانه هلال‌احمر داروهای بیماران سرطانی را نداشته باشد احتمال دارد که داروها در داروخانه سجاد و یا در داروخانه دیگری موجود باشد، یعنی اینکه بیمار به هر شکلی داروی خود را تهیه کرده و مشکلی برای تهیه دارو پیدا نمی‌کند، داروها به طور مداوم به داروخانه می‌رسد باید بیماران مراجعه مداوم به داروخانه داشته باشند تا از زمان رسیدن دارو به داروخانه و توزیع آن به درستی اطلاع پیدا کنند تا بتوانند به داروی مورد نظر دسترسی پیدا کنند.

جلالیان تصریح می‌کند: در حال حاضر متأسفانه قیمت داروها بسیار افزایش پیدا کرده است و این اتفاق مربوط به داروخانه هلال‌احمر نیست و از طرف شرکت‌های دارویی و شرکت‌هایی که وارد کننده دارو هستند افزایش قیمت‌ها اعمال می‌شود، باید حوزه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پاسخگوی این برنامه باشد. برای بیماران شهرستانی برنامه‌ریزی مدونی برای توزیع دارو در شهرستان‌ها نداریم، متأسفانه به دلیل کمبود دارو باید خود بیمار به داروخانه هلال‌احمر مراجعه کند و نمی‌توانیم داروها را تحویل فرد دیگری بدهیم، باید حتماً بیمار مراجعه حضوری به داروخانه را داشته باشد تا تحویل گرفتن دارو بدون مانع برای او باشد.

تکمیل سبد دارویی بیماران را دنبال می‌کنیم / اطلاع‬از محل وجود دارو با خط ۱۹۰

وی می‌افزاید: بیمارانی که تمایل به گرفتن مشاوره دارویی دارند می‌توانند با خط تلفن ۱۹۰ شماره مستقیم معاونت غذا و دارو تماس بگیرند و کل اطلاعات دارویی بیماران سرطانی در اختیار آنها قرار می‌گیرد و خط تلفن ۱۹۰ پاسخگوی اصلی به مشکلات دارویی و کمبود دارو این گروه از بیماران است و به آنها اعلام می‌کند در کدام مکان و داروخانه داروی آنها موجود بوده و می‌توانند برای دریافت به داروخانه موردنظر در ساعت معین مراجعه داشته باشند. همچنین شهروندان برای اطلاع از داروهای موجود در داروخانه هلال‌احمر می‌توانند با شماره تلفن ۳۶۱۱۲ تماس بگیرند و از موجود بودن دارو در داروخانه به صورت تلفنی اطلاع پیدا کنند.

معاون بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر اصفهان در خصوص روند توزیع دارو برای بیماران سرطانی شیمی درمانی، اظهار می‌کند: به دلیل اینکه در داروخانه هلال‌احمر بخش فوریت‌های دارویی داریم تلاش بر این بود تا در رابطه با بحث سرطان و ارائه خدمات دارویی به بیماران سرطانی یا بیماران دیابتی و قلبی داروها را برای این گروه از بیماران خاص تهیه کنیم تا با مشکلات کمتری مواجه شوند، در برنامه‌ریزی‌ها سعی می‌کنیم با ارتباط معاونت سازمان غذا و دارو در دانشگاه علوم پزشکی و شرکت‌های دارویی بتوانیم سبد دارویی بیماران را تکمیل نگهداریم.

جلالیان تاکید می‌کند: در حال حاضر با همکاری معاونت سازمان غذا و دارو توانسته‌ایم بیش از ۹۰ درصد رضایت‌مندی مراجعه کننده‌ها به داروخانه هلال‌احمر را تأمین کنیم، بحث کمبود دارو وجود دارد، برای پاسخگویی به بیماران در سطح استان اصفهان داروخانه هلال‌احمر و هم داروخانه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طبق یک دستورالعمل و فرایندی که معاونت غذا و دارو برای آنها مشخص می‌کند و باید مطیع دستورات آنها باشیم تا بتوانیم جوابگوی همه بیماران باشیم.

وی تصریح می‌کند: برای مثال مدتی در اصفهان داروی انسولین کم بود و پزشک پنج قلم انسولین را برای بیمار تجویز می‌کرد ولی در داروخانه هلال‌احمر به دلیل اینکه بتوانیم به همه بیماران انسولین برسانیم مطابق دستورالعمل معاونت غذا و دارو بیشتر از دو قلم یا سه قلم انسولین نمی‌توانستیم بدهیم اما بیمار از دارو عقب نمی‌افتاد و در نسخه بعدی یک ماه بعد دو قلم داروی انسولین را دریافت می‌کرد و مشکل بیمار را برطرف می‌کردیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد