hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کاهش بارش باران مهاجرت و کوچ پرندگان به استان بوشهر را به تاخیر انداخت

کاهش بارش باران مهاجرت و کوچ پرندگان به استان بوشهر را به تاخیر انداخت

کوچ پرندگان به جزایر، سواحل و آبگیرهای استان بوشهر همه ساله از آبان‌ماه آغاز می‌شود که به گفته معاون حفاطت محیط زیست استان بوشهر کاهش بارش باران مهاجرت و کوچ پرندگان به این استان را به تاخیر انداخته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازبوشهر، سواحل، جزایر خلیج‌فارس، مناطق حفاظت شده، آبگیر و تالاب‌ها در استان بوشهر زمینه کوچ و مهاجرت پرندگان همه ساله با سرد شدن مناطق شمالی به  نقاط یاد شده فراهم می‌کند.

استان بوشهر با داشتن بیشترین مرز دریایی با خلیج‌فارس و وجود بیش از 700 کیلومتر ساحل و جزیره زمینه مطلوبی برای زیست و زادوولد پرندگان آبزی و کنار آبزی فراهم کرده است.

در این راستا این جلوه و چشم‌انداز زیبا در سواحل استان بوشهر فراهم کرده و این روزها مردم ساحل‌نشین با حضور در ساحل خلیج فارس غذا پرندگان به‌صورت دستی را فراهم می‌کنند.

کوچ و زیست پرندگان در ساحل بوشهر چشم‌انداز زیبایی فراهم کرده است ولی از آنجا که کوچ پرندگان همه ساله در آستانه فصل زمستان تعداد آنان به اوج خود می‌رسید ولی امسال کاهش بارش باران، مهاجرت پرندگان به استان با تاخیر مواجه کرده است.

معاون نظارت و پایش طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اینکه این استان دارای ظرفیت‌های مهمی در زیست و زادآوری پرندگان است اظهار داشت: هرساله از اواسط آبان‌ماه با بهبود وضعیت آب و هوایی استان بوشهر و سرد شدن هوا استان‌های شمالی شاهد مهاجرت پرندگان از گونه‌های مختلف به استان ساحلی بوشهر بودیم که امسال تاکنون وضعیت مناسبی ندارد.

غلامرضا فقیه کاهش باران سبب خشک شدن آبگیر و تالاب‌ها دانست و بیان کرد: به سبب بی آبی آبگیر و تالاب‌ها، پرندگان هنگام کوچ و مهاجرت به استان‌های جنوبی در این استان ماندگار نمی‌شوند و به مسیر خود برای یافتن زیستگاه مناسب ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه بخش اندکی از پرندگان در جزایر، سواحل، مناطق حفاظت شده و نقاط مختلف آبراهه خلیج‌فارس فرود آمده‌اند تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود کوچ پرندگان با تعداد بیشتری از گونه‌های پرندگان از دی ماه آغاز شود.

سرشماری پرندگان از نیمه دوم دی ماه امسال

معاون نظارت و پایش طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر از سرشماری پرندگان از نیمه دوم دی ماه امسال خبر داد و بیان کرد: سرشماری پرندگان در ایستگاه‌های مختلف حفاظت محیط زیست با مشارکت کارشناسان تا اواخر بهمن‌ماه انجام می‌شود.

اکنون انواع پرندگان شکاری، آبزی و کنار آبزی در نقاط حفاظت شده استان بوشهر فرود آمده‌اند که اوج کوچ پرندگان در اوایل زمستان محقق می‌شود.

پرندگان شکاری از گونه شاهین، بالابان، بحری، چرخ از جمله پرندگان مهاجر به زیستگاه‌های استان بوشهر است که کوچ گونه باکلان، کاکایی، پلیکان، حواصیل، فلامینگو، اردک، درنا، سلیم، آبچلیک، غاز و لک‌لک در این استان شاهد هستیم.

خشکسالی‌ها روی آبگیر و تالاب‌های استان بوشهر اثر نامطلوبی گذاشته است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر مناطق حفاظت شده این استان را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: نقاط ساحلی، آبگیر، تالاب‌ها، مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان است.

فرهاد قلی‌نژاد با اشاره به کوچ پرندگان در فصل سرما به استان بوشهر تصریح کرد: با آغاز فصل سرما انواع پرندگان نادر جهان مانند فلامینگو، پلیکان، درنا، هوبره در زیستگاه‌های استان بوشهر فرود می‌آیند که سال گذشته پرندگان مهاجر سرشماری شد.

وی با بیان اینکه تداوم خشکسالی‌ها و کاهش بارش‌ باران بر روی آبگیر و تالاب‌های استان بوشهر اثر نامطلوبی گذاشته است افزود: این معضلات سبب تغییرات شدید در عمق، حجم و وسعت آبگیر و تالاب‌ها از جمله حله شده و وسعت آنها با توجه به خشکسالی‌های کاهش یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از پایش و آمار پرندگان زمستان گذر در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: عملیات سرشماری پرندگان مهاجر زمستان گذر آبزی و کنار آبزی استان از نیمه دوم دی ماه آغاز می‌شود.



استان بوشهر با توجه به دارا بودن حدود 900 کیلومتر نوار ساحلی با خلیج‌فارس با تنوع بافت و جزایر بکر و غیر مسکونی، تنوع گیاهان آبزی و وفور مواد غذایی، زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنارآبزی و مورد توجه سازمان بین‌المللی پرندگان است.

مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان بوشهر شامل پارک ملی دریایی نایبند و دیر- نخیلو، منطقه حفاظت شده موند، حله، اثر طبیعی ملی خارکو و پناهگاه حیات وحش خارگ  و سواحل استان بوشهر از محل‌های اصلی دیدن این پرندگان است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد