hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > چهارمحال و بختیاری| دردسر ازدواج‌های فامیلی در لردگان

چهارمحال و بختیاری| دردسر ازدواج‌های فامیلی در لردگان

ازدواج فامیلی از گذشته تاکنون در اقصی نقاط کشور وجود داشته اما آمار این نوع ازدواج‌ها در شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری بسیار بالا است و این عامل سبب شده بیماری تالاسمی در این شهرستان افزایش یابد.


بیشتر ازدواج‌ها در این منطقه به خاطر این است که خانواده‌ها ترجیح می‌دهند فرزندان آن‌ها با کسی ازدواج کند که او و خانواده آن را بشناسند. بیشتر ازدواج‌ها در خود طوایف انجام می‌شود و در بسیاری از ازدواج‌ها روابط فامیلی و خویشاوندی نزدیک وجود دارد. ازدواج‌های فامیلی ابتلای فرزندان به بیماری‌های ژنتیکی و معلولیت‌ها را افزایش می‌دهد و آمار بالای ازدواج‌های فامیلی در این شهرستان سبب شده بیماری های ژنتیکی نیز در این شهرستان افزایش یابد.

کارشناس بیماری های خاص در استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ازدواج‌های فامیلی احتمال بروز معلولیت و بیماری های وراثتی را افزایش می‌دهد، بیان کرد: ازدواج‌های فامیلی احتمال ابتلا به بیماری های وراثتی را در فرزندان دو تا ۲.۵ برابر افزایش می‌دهد.

حسینی بیان کرد: ازدواج‌های فامیلی و عدم مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک از مهم‌ترین دلایل افزایش بیماری های ژنتیکی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه ازدواج‌های فامیلی نقش مهمی در افزایش آمار بیماران تالاسمی دارد، بیان کرد: تالاسمی یک بیماری ارثی خونی است که باعث کم‌خونی خفیف یا وخیم می‌شود.

وی بیان کرد: در منطقه‌ای که ازدواج‌های فامیلی افزایش یابد، تعداد بیماران تالاسمی نیز افزایش خواهند یافت. 

مدیر شبکه بهداشت شهرستان لردگان نیز در این زمینه گفت: شهرستان لردگان دارای بیشترین آمار بیماران تالاسمی در استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان های کشور است.

علی کریمی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۶۰ بیمار مبتلابه تالاسمی در این منطقه شناسایی‌شده است. مدیر شبکه بهداشت شهرستان لردگان با اشاره به اینکه آشنایی خانواده‌ها با بیماری تالاسمی ضروری است، بیان کرد: طی سال مای گذشته، برنامه های پیشگیری از افزایش این بیماری در شهرستان انجام‌شده است. وی بیان کرد: خانواده‌ها در این شهرستان باید نسبت به انجام آزمایش های ژنتیکی قبل از ازدواج توجه بیشتری داشته باشند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد