hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > 7 مرحله ساده کاشت خربزه در گلدان و باغچه

7 مرحله ساده کاشت خربزه در گلدان و باغچه

خربزه خواص بسیار زیادی دارد و به همین خاطر در این مطلب به شما روش کاشت خربزه در گلدان و باغچه خانه را مرحله به مرحله به همراه نکاتی درباره آبدهی آموزش می دهیم.

خربزه به خاک کاملاً آماده ، آفتاب زیاد ، آبیاری مداوم و تغذیه دوره ای نیاز دارند. با این حال ، پرورش یک خربزه کار دشواری نخواهد بود .

مراحل کاشت خربزه

مرحله 1

خربزه بهتر است با نهال کاشته شود. آماده سازی قبل از کاشت بذرها به معنی انتخاب دقیق آنها از نظر تراکم است. برای این کار بذرها را با محلول کلرید سدیم 2٪ پر کنید. بذرهای نامناسب شناور می شوند و بذرهای سنگین و غلیظ به ته می رسند - باید از آنها برای نهال استفاده شود. بذرهای ته نشین شده را حداقل برای 5 دقیقه زیر آب روان بشویید و با محرک های رشد درمان کنید.

مرحله 2

دوره نهال خربزه ، مانند هر دانه کدو تنبل ، نسبتاً کوتاه است - 20-30 روز. برای رشد نهال ، گلدان های هوموس ذغال سنگ نارس با قطر 10 سانتی متر یا بیشتر ایده آل خواهد بود. در گلدان ، هر یک بذر را به عمق 3 سانتی متر بکارید. هنگام کاشت ساقه جوانه زده در چنین گلدان ، آسیب ریشه به حداقل می رسد سیستم خربزه ، و این به بقای عالی و محصول خوب در آینده کمک می کند …

مرحله 3

خاک را آماده کنید. 3 هفته قبل از کاشت در بستر باغچه فرو رفته و کود یا هوموس اضافه کنید. در طی رشد ، هندوانه و خربزه ریشه های بلند و شاخه ای از بدن خارج می کنند ، بنابراین خاک سست و بارور مواد مغذی بیشتری خواهد داد. لوم شنی ، خاکهای لومی و حتی مناطق شور برای خربزه ایده آل است ، در حالی که خربزه در خاک های اسیدی میوه خوبی نمی دهد. محل کاشت خربزه البته فقط باید در معرض آفتاب باشد.

مرحله 4

زمان کاشت خربزه به تنوع و آب و هوا بستگی دارد. معمولاً زمانی می توان نهال کاشت که زمین تا + 15-17 ° C گرم شده باشد. به طور معمول ، این پایان ماه مه است - ابتدای ماه ژوئن. بهترین شرایط زمین مرطوب با باران ماه مه است. انواع خربزه جنوبی به دمای بالاتر از 25-30 درجه سانتیگراد نیاز دارند.

2 هفته قبل از کاشت ، سوراخ های عمیق به عرض 30 سانتی متر و عمیق ایجاد کنید. فاصله چاله ها 0.7-1.5 متر است. آب را در سوراخ ریخته و روی آن را با لیوان بپوشانید تا خاک گرم شود.

مرحله 5

نهال ها را در سوراخ های آماده شده قرار دهید تا گلدان ریشه 2 سانتی متر بالاتر از خاک باشد. این به جلوگیری از پوسیدگی ریشه و مرگ ساقه کمک می کند. گیاه را در یک سوراخ قرار دهید ، روی آن را با خاک بپوشانید و آب گرم بریزید. به مدت 10 روز با فویل بپوشانید و یک اثر گلخانه ای ایجاد کنید.

مرحله 6

در تابستان هفته ای تخت باغ را آب و علف های هرز کنید. بیشتر از همه ، خربزه توسط گیاهان غلات (خروس و ارزن) آسیب می بیند. آبیاری فقط در ریشه انجام می شود نه روی برگها ؛ توصیه می شود خاک اطراف ساقه خشک باشد ، در غیر این صورت خربزه شروع به درد و پوسیدگی می کند.

مرحله 7

هنگامی که خربزه رسیده ، شروع به انتشار عطر و بوی دلخواه خربزه می کند ، باید یک لکه روشن در کنار آن ظاهر شود. در آخر ، روی میوه را کمی بکشید. اگر ساقه افتاد ، می توانید خربزه بخورید.


آموزش کاشت خربزه در گلدان

برای کاشت خربزه در گلدان نیاز به بذر واریته مناسب، خاک سبک حاصلخیز، کود آلی و یک عدد گلدان بزرگ دارید. آبیاری روزانه، دمای ۲۶ درجه و نور مستقیم آفتاب از شرایط محیطی کاشت خربزه در گلدان است.

پیش از هر چیز به منظور کاشت خربزه در گلدان به وسایل زیر نیاز دارید:
  • بذر واریته مناسب خربزه برای کاشت گلدانی
  • گلدان بزرگ (سایز ۵ گالنی یا بزرگتر)
  • خاک مناسب و کود

۱- انتخاب بذر مناسب

خربزه‌هایی برای کاشت در گلدان مناسبند که بوته کوچک‌تری دارند و میوه‌های کوچکی نیز تولید می‌کنند. خربزه آناناسی کوچک که دارای عطری خوش و مزه‌ای بسیار لذیذ و خوشمزه است، بهترین گزینه برای کاشت در گلدان محسوب می‌شود. این رقم خربزه نسبت به سایر ارقام مقاومت بهتری در برابر بیماری‌های رایج این میوه دارد، ضمن اینکه عملکرد بالایی داشته و به راحتی از طریق بذر تکثیر می‌شود. شما می‌توانید بذر خربزه آناناسی (ملون) را از مراکز مطمئن فروش گل و گیاه و یا از فروشگاه‌های اینترنتی به راحتی خریداری کنید.

۲- خیساندن بذر و کاشت بذر در گلدان

برای افزایش قدرت جوانه‌زنی بذر، بهتر است بذر‌ها را ۲۴ ساعت در آب ولرم بخیسانید.
گلدان بزرگی با عمق ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر و حجم حداقل ۲۰ لیتر را انتخاب و آن را با خاک لومی شنی حاصلخیز پر کنید. اطمینان حاصل کنید گلدانی که از آن استفاده می‌کنید به اندازه کافی سوراخ زهکشی برای خروج آب اضافی داشته باشد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم قبل از کاشت بذر، خاک را با کود مخلوط کنید تا حاصلخیزی آن بیشتر شود.
یک تا دو عدد بذر خربزه را در عمق ۳ تا ۵ سانتیمتری خاک بکارید و بذر را کمی داخل خاک فشار دهید تا صرفاً در خاک فرو رود، سپس با لایه نازکی از خاک روی بذر را بپوشانید.

۳- مراقبت و نگهداری از بذر

بعد از کاشت بذر خربزه در گلدان، به وسیله یک آبپاش گلدان را آبیاری کنید و تا زمان جوانه زدن بذر، گلدان را در محلی گرم (حدود ۲۶ تا ۲۹ درجه سانتیگراد) با دریافت کافی نور خورشید قرار دهید و روزانه دو مرتبه آبیاری کنید. دقت کنید تا هنگام جوانه زدن بذر‌ها سطح گلدان باید همواره مرطوب و نه خیس باشد. همچنین برای ایجاد شرایط گلخانه‌ای و رشد بهتر گیاه می‌توانید سطح گلدان را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا رطوبت مورد نیاز جوانه‌زنی بذر تامین شود و برای تهویه بهتر چند سوراخ در سطح پلاستیک ایجاد کنید.
در شرایط مساعد و هوای گرم، یک تا دو هفته طول می‌کشد تا بذر خربزه جوانه بزند.


شرایط نگهداری کاشت خربزه در گلدان

زمانی که خربزه در گلدان کاشته می‌شود، نیاز به مراقبت‌هایی دارد. معمولا کسانی که اقدام به کاشت خربزه در گلدان می‌کنند که فضای محدودی دارند، همچنین بوته خربزه وزن سنگینی دارد و به احتمال زیاد شما نیاز به یک داربست خواهید داشت.

  • نور:
    خربزه برای رشد بهینه نیاز به دریافت نور کافی و مستقیم خورشید دارد، بنابراین مکانی را انتخاب کنید که گیاهتان بتواند نور خورشید را به طور کامل دریافت کند. بالکن و پنجره‌های نورگیر جنوبی مناسبترین مکان برای کاشت خربزه در منزل است.
  • دما:
    خربزه در آب و هوای گرم بهترین رشد را دارد و طعمی شیرین و دلپذیر پیدا خواهد کرد. مناسبترین دما برای پرورش خربزه دمای ۲۶ تا ۲۹ درجه سانتیگراد است.
  • خاک:
    خاک لومی شنی سبک مخلوط با کود و خاکبرگ بهترین نوع خاک برای پرورش و کاشت خربزه در گلدان است. البته این گیاه به نوع خاک چندان حساس نیست و در خاک معمولی باغچه نیز میتوانید آن را کشت دهید، ولی در خاک‌های خیلی اسیدی رشد نمی‌کند.
  • آبیاری:
    خربزه نیاز به آبیاری زیاد دارد و بهتر است خاک زیر کشت خربزه همواره مرطوب و نه غرقاب باشد. عدم آبیاری منظم و خشکی بیش از حد خاک باعث ترک‌خوردگی میوه و آبیاری بیش از اندازه موجب کاهش قند می‌شود.
  • آفات و بیماری‌ها:
    مهمترین آفات و بیماری‌هایی که گیاه شما را تهدید می‌کند مگس خربزه و شته‌ها هستند که برای مبارزه با آن‌ها می‌توانید بوته را با محلول دو در هزار دیپترکس یا یک در هزار دیازینون در موقع ظهور حشرات سمپاشی کنید ولی پیشنهاد ما نگهداری و مراقبت وی‍ژه از گیاه است تا نیاز به سمپاشی پیدا نکرده و بتوانید با خیال راحت از خواص خربزه‌ای ارگانیک و خوش طعم دست پرورده خودتان بهره‌مند شوید.
برداشت میوه را زمانی انجام دهید که خربزه کاملا رسیده و هنوز سفت باشد. برجستگی‌های روی پوست میوه رسیده سفت‌تر و برجسته‌تر است و رنگ پوست تغییر کرده و از سبز تیره یا خاکستری مایل به سبز به رنگ سبز مایل به زرد می‌شود. همچنین خربزه رسیده بوی مطبوعی خواهد داشت که شما به راحتی می‌توانید زمان برداشت آن را تشخیص دهید، ضمن اینکه میوه رسیده به سهولت از دمگل جدا می‌شود.

فیلم آموزش کاشت خربزه در منزل





روش کاشت در باغچه

امروزه جوی‌هایی با عمق cm۲۵ و عرض cm۲۰ با فواصل m۲ ایجاد می‌کنند و سپس دربالای محل داغ آب کشت انجام می‌شود. این روش دارای تراکم بیشتری است. پس شیوع آفات و بیماری‌ها نیز بیشتر است. چون جزء سبزی‌های غیر نشایی است امروزه آن‌ها را در گلدان‌های کاغذی حدود ۲ ماه قبل از مناسب شدن فصل کاشت درگلخانه کشت و پس از مناسب شدن شرایط به محل اصلی انتقال می‌دهند. حساس به تکان خوردن ریشه است.

بعد از تهیه بذر مرغوب، بذر‌ها را به مدت ۲ ساعت در یک ظرف بخیسانید و به مدت ۴۸ ساعت در یک پارچه نمدار نگه دارید تا بذر‌ها سبز شوند. بعد از سبز شدن بذر‌ها را به در سینی‌های نشاء کشت کنید. بعد از ۳ الی ۵ سانتی شدن، نشاء رو به زمین اصلی منتقل کنید.


روش های کاشت خربزه

کاشت خربزه ممکن است به صورت بذرکاری یا نشاکاری انجام شود. همچنین خربزه به دو صورت آبی و دیم کشت می شود.

کشت آبی

کاشت خربزه به صورت آبی بسته به نوع خاک و شرایط اقلیمی منطقه به دو روش زیر انجام می شود.

الف ) کاشت خربزه به روش سنتی با ایجاد جوی و پشته عمیق

روش کشت سنتی با ایجاد جوی و پشته عمیق بیشتر در مناطق گرم و خشک با بافت سنگین و در سطح کوچک استفاده می شود. در این روش زمین را در فصل پاییز یا اواخر اسفند ماه شخم عمیق زده و سپس کود حیوانی را به خاک اضافه و با خاک مخلوط می کنند. سپس به وسیله ی نهر کن و در سطح کوچک به وسیله ی بیل نهرهایی به عمق 50 سانتی متر و عرض 75 سانتی متر عمود بر شیب زمین حفر می کنند.

معمولا خاک کف نهرها از وسط یک نهر تا وسط یک نهر دیگر 4 متر است. پس از حفر نهرها و ایجاد پشته ها با توجه به شیب زمین به فاصله هر 5 تا 10 متر در مسیر نهرها، کاه و کلش و جدیدا نایلون قرار می دهند که بدین وسیله سدهای کوچکی ایجاد می کنند که در اصطلاح جالیزکاران آن ها را پته می گویند.

در این روش کشت به روش هیرم کاری انجام میگیرد بدین صورت که زمین قبل از کشت آبیاری می کنند البته آبیاری اول کار دقیق و پر زحمتی است زیرا در این آبیاری خط آب یا داغ آب مشخص می شود. برای این منظور نهرهارا پر از آب کرده و سطح آب را تا ارتفاع معینی بالا می آورند. ارتفاع آب را در نهرها به وسیله بالا و پایین آوردن پشته ها تنظیم می شود. پس از چند روز که رطوبت اضافی تبخیر و زمین در اصطلاح گاورو شد. بذر خربزه را که قبلا خیس کرده اند در روی پشته ها و بالای داغ آب به فاصله 50 تا 75 سانتی متر از یکدیگر می کارند.

روش بذرکاری بدین گونه است که ابتدا خاک خشک سطحی را با بیل کنار زده و سپس خاک مرطوب زیرین را خوب نرم می کنند و گودالی با نوک بیل و یا بیلچه به عمق 3 تا 5 سانتی متری ایجاده کرده و تعداد 3 تا 4 بذر در درون گودال می ریزند و روی آن را با خاک کاملا نرم می پوشانند.

ب)کاشت خربزه به روش جدید با ایجاد جوی و پشته کم عمق

این روش کشت در مناطق معتدله با خاک های دارای بافت سبک و در سطوح وسیع مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش به جای ایجاد نهرهای عمق از شیارهای کم عمق جهت آبیاری استفاده می شود.



کاشت خربزه به صورت دیم

برای کشت دیم خربزه زمین مورد نظر را قبلا با مرزهای بلند کرت بندی کرده و در اواخر زمستان آب را به مدت طولانی به داخل این کرت ها هدایت می کنند تا زمین به مقدار زیادی سیراب گردد. سپس در اوایل بهار پس از تبخیر رطوبت نسبی و گاورو شدن زمین آنرا شخم زده و با دیسک و ماله آن را نرم و صاف می کنند و بعد بذر خیس خورده خربزه را به فاصله یک متر از یکیدیگر روی خطوط موازی و به فاصله سه متر از یکیدیگر روی ردیف کشت می نمایند.

در حال حاضر دیم کاری به دلیل حفر چاه آب در مناطق مختلف کشور به صورت نیمه دیم در آمده است بدین صورت که تمام عملیات تهیه زمین و کشت بذر را طبق روش کشت دیم انجام می دهند ولی از مرحله تشکیل میوه به بعد چندین بار زمین را با روش جدید آبیاری می کنند. البته این کار در درشت شدن میوه ها و افزایش عملکرد بسیار موثر می باشد ولی به طور حتم از مرغوبیت و میزان قند کاسته می شود و محصول عطر و طعم و شیرینی خربزه دیم را نخواهد داشت.

شرایط پرورش نشا خربزه

به منظور داشتن نشا زودرس و یا در مناطقی که دوره رشد کوتاه است می توان در گلخانه یا شاسی اقدام به تهیه نشا کرد. روش کار بدین صورت است که بذر خربزه را در بستر گرم یا گلخانه می کارند از زمانی که بذر خربزه در شاسی گرم کاشته شد 7 تا 10 روز بعد کوتیلدون های بذر ظاهر می شوند سپس هر بوته را به یک گلدان منتقل می کنندو بعد زمانی که گیاهچه ها در خزانه دارای 2 تا 3 برگ حقیقی شدند انتقال آنها از گلدان به مزرعه یا زمین اصلی صورت می گیرد. مقاوم کردن بوته ها قبل از انتقال آنها به محل اصلی الزامی است.

عملیات داشت

1- آبیاری

شروع مرحله داشت بعد از مرحله کشت و دادن خاک آب است. در روش سنتی دوره ی آبیاری در اوایل رشد گیاه معمولا هر 10 تا 12 روز یکبار است . اما در برخی مناطق کشور بعد از اولین آبیاری و معمولا پس از مرحله هرس و تراش بوته به مدت 20 تا 30 روز به بوته های خربزه تشنگی داده و هیچ ابیاری در این مرحله صورت نمیگیرد.

2-تنک کردن

بعد از سبز شدن بوته ها در مرحله ی 2 تا 3 برگی باید آن ها را تنک کرد. بدین منظور معمولا یک بوته سالم و قوی را انتخاب کرده و بقیه بوته ها حذف می گردند. برای تنک کردن نباید بوته های اضافی را با ریشه از خاک خارج کرد، بلکه باید آن ها را به صورت سطحی از خاک خارج کرد، بلکه باید آن ها را به صورت سطحی از خاک قطع نمود تا ریشه بوته سالم که باید باقی بماند صدمه نبیند. پس از تنک کردن برای جلوگیری از صدمه دیدن بوته توسط وزش باد اطراف آن را خاک می دهند.

3-هرس

عملیات هرس بدین صورت است که پس از 4 برگه شدن بوته خربزه و ظهور اولین ساقه های فرعی، وقتی که این ساقه ها به طول 5-10 سانتی متر رشد کردند، ساقه اصلی را بعد از برگ دوم و از بالای دو ساقه فرعی قطع می کنند با قطع ساقه اصلی هر بوته خربزه دارای دو ساقه متقابل شده و تمام ساقه های فرعی ثانویه که به تدریج ظاهر می شوند، مجددا حذف می گردند. تمام گل های نر و ماده بر روی دو ساقه متقابل ظاهر خواهند شد که پس از تلقیح گل ماده، میوه تشکیل می شود.




نیازهای اولیه برای کاشت خربزه

دما

چون خربزه و طالبی گیاهان حساسی هستند و بذر آن ها در درجه حرارت های پایین جوانه نمی زند بنابراین کشت آن ها در مزرعه بعد از گرم شدن هوا صورت می گیرد. بذر خربزه در دمای 12-15 درجه سانتی گراد شروع به جوانه زدن می کند و مناسب ترین دما برای رشد و نمو آن 25-35 درجه سانتی گراد است.

خاک و تغذیه

هرچند که خربزه در طیف وسیعی از خاک ها کشت می شوند ولی خواهان زمین های شنی یا سیلتی لومی حاصلخیز که دارای مواد غذایی آلی و معدنی کافی باشند، هستند و به طور کلی در کاشت خربزه در خاک های رسی و سنگین رشد خوبی دارند. در کاشت خربزه مناسب ترین اسیدیته برای رشد آن ها بین 6 تا 7 است و چنانچه این گیاهان در خاک های اسیدی کشت شوند رشد گیاه کاهش پیدا کرده و برگ ها به رنگ زرد مایل به سبز در می آیند.

عناصر ماکرو و میکرو

خربزه به مقدار زیادی به عناصر کلسیم و پتاسیم و ازت و به مقدار کمتری اسید فسفریک نیاز دارند. در کاشت خربزه بیشتر عنصر کلسیم توسط بوته مصرف می شود که مجددا به خاک بر میگردد ولی گوشت و بذر میوه دارای مقادیر قابل توجهی ازت و پتاس می باشند که آن ها را از خاک میگیرند و چنانچه این محصولات در خاک هایی که از نظر این مواد ضعیف هستند کشت شوند باید این عنصر را به صورت کودهای شیمیایی به خاک اضافه کرد.

کودهای شیمیایی را در مراحل پایانی آماده سازی بستر بذر یعنی چندین روز قبل از کشت بذر استفاده می کنند. مقدار و نوع کود بستگی به حاصلخیزی و نوع خاک دارد. میزان مصرف کودهای شیمیایی برابر است با : 100 کیلوگرم در هکتار ازت خالص، 60 تا 80 کیلوگرم در هکتار فسفر خالص و 100 تا 150 کیلوگرم در هکتار پتاس خالص ( کود شیمیایی پتاس در تشکیل میوه تاثیر زیادی دارد.)

مقدار مصرف ازت در هکتار

در کاشت خربزه میزان 80 تا 100 کیلوگرم ازت در هکتار در خاک های سیلتی لومی حاصل خیز به کار می رود در حالی که در خاک های سبک و ماسه ای میزان ازت و تعداد دفعات مصرف آن بیشتر می شود. کود ازت را در خربزه و طالبی به صورت یک سوم قبل از کشت، یک سوم بعد از تنک کردن مزرعه و یک سوم آخر را به هنگام آغاز میوه دهی مورد استفاده قرار می دهند. از کاربرد دیرتر کود ازت باید خودداری کرد زیرا بلوغ و رسیدن میوه ها را به تاخیر می اندازد. معمولا به جای اینکه کود شیمیایی در زمین پخش شود میزان مورد نیاز را در یک نوار پهن در زیر ردیف به گیاه داده می شود.

نحوه استفاده از سولفات پتاسیم

در کاشت خربزه کود سولفات پتاسیم قبل از کشت به خاک اضافه می شود اما در صورت استفاده از کلرور پتاسیم عملیات کود دهی باید به صورت سرک و در زمان آبیاری صورت گیرد. کاربرد کودهای پتاسیم باید با توجه به نتایج آزمایش خاک انجام گیرد. بهتر است که در زمین های شور از کود سولفات پتاسیم قبل از کشت استفاده شود زیرا پس از آن باعث تشدید شوری خاک می گردد.

استفاده از کودهای آلی

کاربرد کودهای آلی مانند کودهای دامی پوسیده از سابقه دیرینه ای برخوردار است. استفاده از کودهای آلی در تولید محصولات ارگانیک حائز اهمیت است. تحقیقات نشان داده است که کودهای سبز باعث افزایش عملکرد خربزه می شوند. پوشش های بقولات برای این منظور برتری بیشتری دارند زیرا علاوه بر ماده آلی ازت بیشتری به خاک می افزایند. مصرف 30 تن در هکتار کود دامی برای خربزه مفید و موثر است.

تناوب

در کاشت خربزه با توجه به عمق نفوذ ریشه گیاه خربزه بهتر است با گیاهانی در تناوب قرار بگیرد که ریشه های آنها از قسمت های سطحی خاک به جذب آب و مواد غذایی م یپردازند. بر این اساس خربزه را میتوان با گیاهانی مانند گندم و جو در تناوب قرار داد. در کشت خربزه بهتر است برنامه تناوب چهار ساله رعایت گردد. خربزه بعد از کشت بقولات، چغندر قند، سیب زمینی و علوفه یک ساله عملکرد خوبی دارد. کشت خربزه بعد از خیار، هندوانه و طالبی به علت داشتن بیماری های مشترک توصیه نمی شود. کاشت خربزه بعد از محصولاتی که به عنوان کود سبز به کار می روند باعث بهبود عملکرد و کیفیت آن می گردد.

امتیاز: 1 (از 2 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد