hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آموزش پیوند درخت گردو و نکاتی که باید بدانید

آموزش پیوند درخت گردو و نکاتی که باید بدانید

پیوند درخت گردو باید به شیوه ها و در درجه مناسب و شرایط لازم آب و هوایی اتفاق بیفتد. به دو روش پیوند درخت های گردو انجام می شود پیوند شاخه و پیوند جوانه که در ادامه این مطلب با آنها آشنا خواهید شد.

گردو، این خشکبار خوشمزه و پر خواص بدلیل مزه و خواص فوق العاده، طرفداران زیادی دارد و از این رو کاشت درخت این میوه رواج زیادی در ایران دارد. بر این اساس ما در این مطلب نحوه پیوند درخت گردو را به شما عزیزان آموزش می دهیم، پس تا پایان همراه ما بوده و نهایت استفاده را از این آموزش ببرید.

همه ما کم و بیش با خواص گردو آشنایی داریم و از فواید بی نظیر آن برای قلب، مغز، سیستم گوارش و… اطلاع داریم، البته علاوه بر مغز، برگ گردو و چوب این درخت نیز کاربردها و مزایای زیادی دارد، حال اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که قصد کاشت درخت گردو را دارید پیشنهاد می کنیم این مطلب از مجله آرگا را از دست ندهید.

 بیشتر بخوانید: 

آموزش کاشت درخت کاج

آموزش کاشت درخت انار و شرایط نگهداری از آن

چگونه درخت انار را در گلدان پرورش دهیم ؟ + آموزش

روش تکثیر ریحان و نکاتی برای پرورش آن

آموزش کاشت درخت به

نحوه پیوند درخت گردو

برای پیوند گردو مانند تمام درختهای دیگر لازم است مواردی را رعایت کنیم تا ثمربخش باشد. ما در اینجا به ترتیب مراحل پیوند گردو را با توضیح عنوان می کنیم.

پیوند درخت گردو       

برای تولید پایه بذری لازم است بذر را برای کاشت آماده کنیم. انتخاب بذر مهم است. بهتر است از درختان سالم انتخاب شوند. مغز و پوست آن باید هر کدام ۵۰ درصد از گردو باشند. طبیعتا از هوای کافی برخوردار شده باشد.


درخت پر بار گردو


کاشتن بذر خزانه ای:

اگر دقت کرده باشد گردو ها را نزدیک جوی های روان آب می کارند. درخت ها در موقع کاشت حدودا ۱۰ الی ۲۰ سانت از هم فاصله دارند. لازم است بدانید قبل از اینکه بذر کاشته شود زمین را باید آبیاری کرد. معمولا در یکسال نهال ها ارتفاعشان به ۵۰ الی ۷۰ سانت می رسد.


درختان پربار گردو


 پایه های بذری گردو

نتیجه بخش ترین راه برای تکثیر درختان گردو پیوند است، شیوه های دیگر مثل قلمه زدن و خوابانیدن دشوار است و نتیجه آنچنانی نمی دهد.

پیوند درخت گردو


فاکتورهایی که در بهتر نتیجه گرفتن از پیوند گردو موثر است:

  • پایه: با توجه به شرایط اقلیمی که ایران دارد استفاده از این روش پیوند گردو مناسب است.
  • پیوندک: این روش که مرغوبترین گردوهاست گردوهای تولیدی با استفاده از این روش پوستی نازک و مغزی روشن دارند. این روش مورد تایید خیلی از باغداران قرار گرفته است.

چگونه درخت گردو را پیوند بزنیم


پیوند گردو به دو شیوه انجام می گیرد

  • پیوند شاخه و پیوند جوانه. اولی در فصل زمستان و دومی در بهار و تابستان صورت می گیرد.
  • دمای لازم برای پیوند گردو باید ۲۰ الی ۳۰ درجه باشد که بهترین حالت ۲۶ درجه است.
  • در زمستان می توان برای تامین انرژی لازم ، از انرژی برق و یا حتی آب گرم هم استفاده نمود.

تکثیر درختان گردو

پیوند تاجی گردو

روشهای متنوعی برای پیوند زدن گردو  همچون پیوند سیب و درختهای دیگر وجود دارد، از بین آنها دو روش پیوند تاجی و پیوند وصله ای طرفدارن بیشتری دارند، در زیر شما را با مراحل پیوند زدن تاجی گردو آشنا می کنیم :

در ابتدا پیوندک های خود را از چند ماه قبل در هوای سرد قرار دهید، همچنین می توانید به جای آن از دمای یخچال نیز استفاده کنید.

سپس قسمتی از ساقه گردو که تازه بوده و هیچ شیره ای اطراف آن دیده نمی شود را برای پیوند زدن انتخاب نمایید.

به هنگام قرار دادن پیوندک بر روی درخت گردو، لازم است اطراف درخت را با چاقو تمیز کنید تا به یک سطح بدون شیار برسید، با این کار فضای مناسب برای رشد پیوندک ایجاد خواهد شد.

پیوند گردو

برای شروع این نوع پیوند، بر روی پیوندک شیار هایی ایجاد کرده تا پیوندک راحت تر بر روی شاخه گردو قرار گیرد.

زمانی که قصد دارید محل پیوندک را بر روی درخت مشخص کنید، لازم است آن را روی درخت قرار دهید و به اندازه ابعاد آن، شروع به ایجاد برش کنید، با این کار محل کمتری آسیب دیده و نیز تنها برای همان پیوندک فضا ایجاد کرده اید.

در مرحله بعدی، تا وقتی که پیوندک درون پوست گردو جای بگیرد باید مواظبت کنید تا پوسته درخت از آن جدا نشود، زیرا در مرحله آخر به این پوسته سالم نهال نیاز است.

برای قرار گیری راحت تر پیوندک در داخل درخت گردو، می توان از یک چکش کمک گرفت به این صورت که با زدن ۲ یا ۳ ضربه آرام، پیوندک را داخل درخت جای داد، البته نباید این کار با ضربات محکم و سریع انجام گیرد، زیرا منجر به آسیب دیدن پیوندک خواهد شد.

در آخرین گام، محل برش داده شده را کاملا با یک پارچه یا پلاستیک بپوشانید، اینکار موجب شده تا پیوندک به شکل صحیح جوش بخورد و نیز از تاثیرات مخرب سرما و آفات بر روی آن جلوگیری شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد