hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > عمر ۲۵ ساله جلسات بی حاصل کنترل آلودگی هوای اصفهان

عمر ۲۵ ساله جلسات بی حاصل کنترل آلودگی هوای اصفهان

بر اساس اعلام عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان عمر جلسات بی حاصل برای کاهش آلاینده‌ها در اصفهان ۲۵ ساله شده است.

مهدی طغیانی شامگاه شنبه در چهارمین جلسه بررسی معضل آلودگی هوای استان اصفهان با حضور جمعی از کارشناسان مربوطه اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله در این معضل بررسی تدریجی و پیوستگی آن است که مطمئن شویم در یک ریل بهبود قرار گرفته است و گزارش آن را به مردم بدهیم.

وی ادامه داد: پس از بررسی موارد آلایندگی هوای شهر تهران از مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان خواستم که آمار و اطلاعاتی از دلایل عمده آلودگی هوای شهر اصفهان و میزان توزیع گازوئیل استاندارد را در اختیار ما قرار دهد.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه پاسخ خود را در زمان مقرر دریافت نکردم، گفت: با این وجود شب گذشته در سوالی مجدد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان پاسخ داد که استان اصفهان حدود ۴.۵ میلیون لیتر مصرف سوخت دارد که از این میان یک میلیون لیتر آن روزانه سوخت گازوئیل استاندارد یورو ۴ و ۵ است که حتی دقیق هم بیان نکردند.

عدم دسترسی به داده‌های صنایع اصفهان

وی با اشاره به بازدید از شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: این شرکت یک اقدام مؤثری را پیشنهاد دادند که طبق بررسی‌ها عمده آلودگی هوای تهران از منابع متحرک و سوخت دیزل با ۲ هزار ppm و گوگرد است که طبق قانون باید با سوخت پاک جایگزین شود؛ اما به همین امر بسنده نکردند و شهرداری از گازوئیل نمونه برداری کرد تا پس از مدتی به درستی این روند ادامه دار شد و تا چند متر شعاع از تهران از این سوخت استاندارد استفاده کنند.

طغیانی خاطر نشان کرد: سهم مصرف سوخت دیزل در اصفهان زیاد نیست و به نسبت با تهران وارونه است اما در این آلاینده محرک سهم دیزل در اصفهان بالا است.

وی با اشاره به اینکه در قانون هوای پاک آمده است که صنایع بزرگ و متوسط باید روزانه داده دائمی را در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دهند، گفت: این موضوع نیز از مدیر کل مربوطه سوال شد که پاسخ داد حدود ۱۰ درصد داده‌های مفید در اختیار ما قرار می‌دهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطر نشان کرد: همچنان تصویر درستی از صنایعی که داده دائمی و آنلاین در اختیار محیط زیست قرار می‌دهند را ندارم و باید ما در ابتدا بدانیم که دنبال چه چیزی هستیم و سپس پیگیری کنیم.

نقش هر دستگاهی در پازل آلودگی مشخص نیست

وی با بیان اینکه در بررسی معضل آلودگی هوا معماری نقش دستگاه‌ها در این معضل وجود ندارد، گفت: مشخص نشده که بر اساس قانون جایگاه هر دستگاهی در پازل آلودگی هوا کجاست و اطلاعات و داده‌های لازم را ارائه دهند.

طغیانی ادامه داد: استانداری اصفهان بارها و بارها جلساتی را با مدیران بی ربط و با ربط در رابطه با آلودگی هوای اصفهان برگزار کرده که برای نمونه کوره‌های آجرپزی بسیار مطرح شده و همچنان هم یک دغدغه به شمار می‌آید و حل نشده است.

سهم بالای آلایندگی کامیون‌ها در آلودگی هوای اصفهان

همچنین عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر نیز در این جلسه با بیان اینکه اقدامات مستمر و پیگیری حتی با گام‌های کوچک و همه جانبه انجام نشده است، اظهار داشت: در لایحه‌های مختلف بر اساس قوانین علاوه بر مسائل علمی، فصل الخطاب ما در رفع این معضل، قانون است.

سید امیر سامع ادامه داد: باید موجی از هم افزایی و هماهنگی‌ها بین مردم و مسئولان ایجاد شود و برای رسیدن به وضعیت مطلوب به یک برنامه عملیاتی دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه سهم قابل توجهی از آلودگی‌های متحرک به کامیون‌ها مرتبط است، گفت: در رینگ‌های ۲،۳ و ۴ و کمربندی‌هایی که در حاشیه اصفهان وجود دارد باعث می‌شود که آلودگی وارد شهر شود و امکان محدود کردن آنها با معاینه فنی امکان پذیر است.

نتیجه بی‌حاصل جلسات آلودگی هوا

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز با بیان اینکه مشکلات آب و هوا نزدیک به هم هستند اما امتیازی که مسائل آلودگی هوا نسبت به آب دارد این است که در خود استان و توسط مردم قابل حل است و به سایر استان‌ها مرتبط نیست.

محمد کوشافر ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان موظف به اجرای مصوبات قانون و نمایندگان باید نظارت داشته باشند و سیر قانونی باید تعریف شود.

وی خاطر نشان کرد: ۲۵ سال است که در جلسات مختلف معضل آلودگی هوای اصفهان شرکت می‌کنم اما پس از بحث و گفت‌وگو و گذشت فصل سرما هیچ‌گونه پیگیری انجام نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص مصرف سوخت مازوت خاطر نشان کرد: صنایع کوچک و سیمان تمایل زیادی به مصرف این سوخت دارند و پالایشگاه چون امکان ذخیره ندارد، پخش می‌کند.

اثرگذاری فولادمبارکه و ذوب‌آهن در آلودگی هوا نامعلوم است

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با اشاره به گزارشی از خروجی کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر در خصوص آلودگی هوای کلان‌شهرها اظهار داشت: سه رویکرد متفاوت و تفکیک شده شامل استراتژی رویکردی، فناوری و مدیریتی را برای حل بحران آلودگی هوا مطرح شده است.

محسن سلیمانی ادامه داد: در بخش اول نوسازی، بهسازی، فیلتر دوده و جایگزین کامیون‌های فرسوده و.. در بخش فناوری آمده است که خودروهای گازسوز و هیبریدی و …باید بررسی شود و بخش مدیریتی شامل عدم شماره گذاری موتورسیکلت‌ها و ارتقا معاینه فنی و… است.

وی با اشاره به اثرگذاری صنایع بزرگ در آلودگی هوا، گفت: در خصوص تأثیر فعالیت دو شرکت فولاد مبارکه و ذوب‌آهن همچنان اطلاعات نامعلوم است؛ ذرات معلق و میزان ppmگوگرد در سوخت‌ها در صنایع مهم‌ترین فاکتور است و حتی بحث فیلترها محاسبه شده که اگر از فیلترهای خاص استفاده کنند ۶۵ درصد از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: چند شرکت داخلی توان ساخت این نوع فیلترها را دارند اما باید صنایع ملزم به استفاده شوند.

تعیین شاخص برای سازمان‌ها ونهادها

حمیدرضا میریان، نماینده شهرداری اصفهان در این نشست گفت: متأسفانه شاخصی برای پیگیری معضلات آلودگی هوای پاک در جلسات نداریم که در نهایت نتیجه جلسات به کاهش تولیدی صنایع منجر می‌شد که ابلاغ کنند. بنابراین به طور جدی هر سازمان و نهادی موظف به عملکرد خود در خصوص قانون هوای پاک نشده و باید برای این موضوع شاخص تعیین کرد.

وی با اشاره به برخی از شاخص‌های کلی و جزئی افزود: تعداد ابلاغیه‌ها و احکام صادرشده برای منابع آلاینده قانون هوای پاک نیز به نوعی شاخص تعیین شده است که تأثیر هر سازمان و نهادی مشخص و بر اساس شاخص‌های مربوطه پیگیری شود.

در پایان نیز مقرر شد تا دو هفته دیگر گزارشات مربوطه را از سازمان محیط زیست و سایر سازمان‌های ذی‌ربط دریافت کنند و مجدد این مسائل با پیوستگی پیگیری شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد