hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > مواردی که نباید در دوران قاعدگی و پریود انجام دهید

مواردی که نباید در دوران قاعدگی و پریود انجام دهید

اگر می خواهید دوران قاعدگی یا پریود را به خوبی و با کمترین آسیب سپری کنید تمام موارد و نکات ریز و درشت این روزها را بدانید و رعایت کنید.
در دوران قاعدگی با توجه به تغییرات هورمونی و شرایطی که دارید برخی کارها را نباید انجام بدهید, اینجوری وضعیت روحی و جسمی بهتری خواهید داشت.در طول دوره قاعدگی, بدن پوسته بیرونی رحم را خارج می کند و این یک فرآیند طبیعی است و زنان معمولاً از ناراحتی های جسمانی, گرفتگی عضلات, تحریک پذیری سینه, کج خلقی و نفخ شکم رنج می برند.

زمانی که این سناریو برای شما بد می شود, سعی کنید رژیم غذایی روزانه خود را اصلاح کنید.
نکات دوران قاعدگی
هر ماه برای خانم ها به دو قسمت تقسیم می شود؛ دو هفته ای که حال شان خوب است و دو هفته ای که بی حوصله و بی حال هستند! البته شدت این موضوع در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. با این حال اغلب خانم ها از یک هفته مانده به قاعدگی شان تغییرات خلق وخو، درد های سینه، درد زیر شکم، سردرد و... را تجربه می کنند و با وجود همه سختی اش، با آن کنار می آیند.
حتما می دانید که در دوران عادات ماهانه به دلیل تغییرات هورمونی، بدن دچار دگرگونی هایی می شود. اگر چه شما میتوانید تمام کارهایی را که در روزهای عادی انجام می دهید، در دوران قاعدگی نیز بکنید اما اگر می خواهید سختی این دوران کاهش یابد، به توصیه های این بخش از سلامت نمناک توجه کنید.
عادت ماهانه

انجام این کارها در دوران قاعدگی و پریود ممنوع 

غذاهای پر شکر:

غذاهایی که حاوی قندهای تصفیه شده هستند پتانسیل افزایش شدید قند خون در جریان خون را دارند بنابراین مصرف کیک, شیرینی, غلات صبحانه, پاستا, نان سفید و آرد سفید را محدود کنید.

 وعده های غذایی کوچکی در طول روز داشته باشید:

زمانی که میل به غذاهای شکری دارید, به جای آن سبزیجات بخورید, زیرا پتانسیل حفظ انرژیتان را دارد.

 مصرف سدیم:

همچنین, مصرف سدیم کمتری برای جلوگیری از حفظ آب و باد کردگی و نفخ داشته باشید.

 هله هوله نخورید:

از غذاهای ناسالم, خشکبار نمکی و چیپس سیب زمینی نیز دوری کنید.
مضرات چیپس

ورزش سنگین انجام ندهید:

فعالیت های فیزیکی شدید به ویژه با مصرف کالری بسیار پایین ممکن است باعث قاعدگی شدید شود.در پزشکی به عنوان آمنوره شناخته می شود, این شرایط اغلب در دوندگان زن و آن هایی که زیاد ورزش می کنند, مانند ژیمناستیک, باله و اسکیت رخ می دهد.زنانی که آمنوره دارند, سطح انرژی پایینی پیدا می کنند.
مرکز کنترل مغز، هیپوتالاموس ترشح هورمون ها و آزاد سازی آنها را سرکوب می کند.عملکرد نرمال تخمدان قطعاً تغییر خواهد کرد. ممکن است تخمدان ها نتوانند تخمک بالغی را برای لقاح آزاد کنند و در نتیجه باعث اتفاق نیفتادن چرخه های قاعدگی می شوند.
ورزش در پریودی

بی حرکت نمانید:

برای مدت طولانی روی تخت خود نمانید.هر روز از جای خود بلند شوید و حرکت کنید. آرام نشستن شما وضعیتتان را بدتر می کند و به دنبالش ناهنجاری یا نفخ شکمی در وسط قاعدگی خود خواهید داشت اما وقتی حرکت دارید, وقت کافی برای تمرکز بر روی مشکل خود را نخواهید داشت. در طی دوران قاعدگی و پریود خود مشغول باشید. 

قهوه زیاد مصرف نکنید

چون مصرف بیش از حد کافیین باعث افزایش درد می شود.
مضرات قهوه

غذاهای ناسالم مصرف نکنید:

چون ممکن است باعث سو هاضمه و افزایش درد در طول دوره قاعدگی و پریود شود. باید غذا و نوشیدنیهای تازه را برای حفظ سطح انرژی خود در طی دوره ها مصرف کنید.

الکل مصرف نکنید:

چون الکل کل سیستم بدنیتان را بی آب می کند و باعث درد بیشتر می شود و همچنین می تواند موجب قطع جریان خون نرمال در دوره های قاعدگیتان شود.

 فیلم های احساسی تماشا نکنید:

زنانی که در زمان دوره های پریود و قاعدگیشان از نظر عاطفی بسیار متغیر می شوند، باید از تماشای فیلم های احساساتی اجتناب کنند, زیرا حالت شما را بد خواهد برد.
دیدن فیلم احساسی

لبنیات را با حساسیت خاصی مصرف کنید

محصولات لبنی مانند شیر و ماست که دارای ترکیبات مختلفی مثل اسید آراشیدونیک هستند، باید قطع شوند, زیرا می توانند موجب درد در قسمت پایینی شکم شوند. بنابراین بهتر است قبل از شروع دوره تان, از لبنیات دوری کنید. 

برای مدت طولانی از تامپون یا پد استفاده نکنید

چون برای بدن شما مضر است. بنابراین تغییر مداوم پد تان برای حفظ بهداشت و یا دیگر میکروب ها ایجاد شده و بر بخش های خصوصی تاثیر می گذارد, که قطعاً برای سلامتی مفید نیست.
تامپون زنانه 

در این روزها کالری مصرفیتان را حساب نکنید:

سعی کنید خود را با خوردن غذای مورد علاقه تان, ماساژ و پدیکور, خوب و خوشحال کنید. این به شما کمک می کند در طول دوره های خود احساس بهتری داشته باشید.

 از روابط جنسی اجتناب کنید:

فرقی نمی کند که این روزها چقدر مایل هستید, توصیه می شود در طی دوران قاعدگی یا پریود از این رابطه ها اجتناب کنید چون می تواند باعث درد و خونریزی بیشتر در طی دوره تان شود.
رابطه در عادت ماهانه

آب سرد:

از نوشیدن آب سرد و خوردن بستنی خودداری کنید. 

شی سنگین:

از حمل اشیای سنگین خودداری کنید. 

نکات پوستی:

اصلاح و ماسک های صورت در طول این مدت می توانند باعث تحریک پذیری و آلرژی شوند.
ماسک در دوران پریود

حمام سرد:

حمام با آب سرد در طول دوره قاعدگی یا پریود نداشته باشید.

دوش گرفتن:

زیاد دوش نگیرید چرا که خسته می شوید و دچار ضعف عمومی.

 آسپرین:

هرگز قرص هایی نظیر آسپرین را در این زمان ها مصرف نکنید.
مضرات آسپرین

پابرهنگی:

پابرهنه راه نروید یا روی زمین سرد نشینید. 

میوه اسیدی:

از خوردن میوه های اسیدی مثل لیمو، پرتقال و شیر ترش خودداری کنید. 

بهداشت واژن:

محیط واژن خود را با آب و صابون بشویید.
شستن واژن

کم خوابی:

محرومیت از خواب باعث افزایش سطح هورمونی به نام کورتیزول می شود که در زمان های استرس آزاد می شود. خوب خوابیدن به فرآیندی پر استرس تبدیل می شود که می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود.

برای مصرف قرص زیاد صبر نکنید:

در صورتی که دوره قاعدگی و پریود دردناکی داشته باشید، نباید بیش از حد صبر کنید تا دارو مصرف کنید. بسیاری از زنان بر این باورند که اگر فقط بخوابند، دردشان برطرف خواهد شد. متاسفانه، این اغلب درست نیست. بنابراین به جای این که اجازه دهید درد به شما آسیب برساند، در اولین فرصت یک قرص مسکن بخورید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد