hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس| از سم‌پاشی تا ایجاد تله نوری

فارس| از سم‌پاشی تا ایجاد تله نوری

کشاورزی در استان فارس یکی از مهم‌ترین ارکان ایجاد اشتغال است و شاید بتوان گفت با در نظر گرفتن صنایع تولیدی و تبدیلی که به‌صورت غیرمستقیم با کشاورزی در ارتباطند بیشترین سهم اشتغال مربوط به کشاورزی است و بر همین اساس است که کشاورزی در استان فارس نقش بسیار مهمی دارد.

 به گزارش ایرنا، هجوم ملخ‌های صحرایی (دریایی) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آفت‌های کشاورزی خطری است که شاید تا پنج سال آینده کشاورزی استان فارس را تهدید کند و امروز مقابله با این افت جدی تراز گذشته در حال انجام است؛ پرسش این است که بهترین راه مقابله با این آفت آیا سم‌پاشی است یا خیر؟ یکی از اعضای هیئت‌علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز بهترین روش را سم‌پاشی می‌داند و یک کارشناس دیگر معتقد است این روش را نمی‌توان توصیه کرد.

نسبت به کانون کوبی اقدام شود

عضو هیئت‌علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز گفت: سم‌پاشی یکی از بهترین روش‌هایی است که برای مقابله با ملخ‌های صحرایی می‌توان استفاده کرد البته مردم نیز باید در جمع‌آوری ملخ‌ها حضورداشته باشند.

سعید عشقی فلاح با بیان اینکه مردم می‌توانند با گرفتن ملخ‌ها نقش مهمی در کنترل جمعیت ملخ‌ها داشته باشند اضافه کرد: اگر به دنبال راه‌حلی منطقی و کارآمد هستیم باید در کانون‌هایی که ملخ‌های صحرایی وجود دارند نسبت به کانون کوبی اقدام شود. استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز معتقد است که ملخ‌ها در ابتدای صبح قادر به پرواز نیستند و اگر بتوان ملخ‌ها را زنده گیری کرد می‌توان از این حشرات به‌عنوان غذای ماهی و پرندگان استفاده کرد حتی امکان استفاده توسط انسان نیز در موارد خاصی وجود دارد. او با اشاره به اینکه مقابله با ملخ‌های صحرایی در عربستان و دریای سرخ توسط سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هرساله انجام می‌شد گفت: پس‌ازاینکه ملخ‌ها به مناطق هدف رسیدند راحت‌ترین و اولین اقدام سم‌پاشی است.

سم کارساز نیست

اما عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس در خصوص بهترین راهکار برای مقابله با ملخ‌های صحرایی نظر دیگری دارد و گفت: به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان سم را برای مقابله با ملخ صحرایی توصیه کرد زیرا کارساز نیست. مهرداد زمانپور با اشاره به اینکه سم‌پاشی نتوانسته تأثیر قابل‌توجهی بر میزان ملخ‌های موجود در منطقه داشته باشد اضافه کرد: اهالی مناطقی که با حمله ملخ‌های صحرایی مواجهه شده‌اند گزارش کرده‌اند که سم‌پاشی تأثیری بر میزان ملخ‌ها نداشته است و ملخ‌ها در همه‌جا دیده می‌شوند.

او اضافه کرد: حتی اگر تمام مناطق سم‌پاشی شوند اما تنها یک دسته یک هزارتایی از این ملخ‌ها در دامنه‌های کوه یا هرجای دیگری مخفی شوند ظرف مدت یک هفته تبدیل به یک‌میلیون یا بیشتر خواهند شد پس سم‌پاشی کارا نیست. او در خصوص مضراتی که سم‌پاشی دارد بیان کرد: پس‌ازاین‌که سم‌پاشی پایان یافت با اولین بارندگی سموم به سفره‌های آب زیرزمینی وارد می‌شوند و کشاورزان از این آب‌ها هم برای مصارف کشاورزی و هم شرب استفاده می‌کنند و سم دوباره به چرخه خوراک انسان باز می‌گردد. زمانپور در خصوص بهترین روش مقابله با این آفت گفت: روش کاملی وجود ندارد و تنها می‌توان از روش‌هایی که کمترین آسیب به منابع طبیعی می‌زند استفاده کرد و یکی از این روش‌ها ایجاد تله نوری با سطل‌های آب است. او ادامه داد: ملخ‌های صحرایی علاقه زیادی به نور دارند و می‌توان از این طریق و جذب آنان به نور نسبت به زنده گیری آنان اقدام کرد. او در خصوص آینده کشاورزی پس از ورود ملخ‌های صحرایی به استان گفت: ملخ‌های صحرایی به علت این‌که دایره غذایی وسیعی دارند حتی برگ درختان پیر را هم می‌خورند. زمانپور با اشاره به اینکه بسیاری از حشرات تنها از یک نوع ماده غذایی تغذیه می‌کنند اضافه کرد: موج مهاجر ملخ‌های صحرایی وارد استان فارس شده‌اند و مقابله با آن‌ها صورت گرفت اما اگر به تکثیر دوم برسند آنگاه از هر ملخ شاید هزاران یا میلیون‌ها ملخ تولید شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد