hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بهترین روش نگهداری و پرورش پتوس طلایی

بهترین روش نگهداری و پرورش پتوس طلایی

گیاه پتوس طلایی را می توان از دسته گیاهان استرالیایی دانست که اصول کاشت بسیار آسانی دارد و با مطالعه این مقاله می توانید به راحتی با اصول کاشت و پرورش پتوس طلایی آشنا شوید.
به طور کلی پتوس طلایی از طیف گیاهان رونده با سرعت رشد زیاد است که امروزه در دفاتر و منازل مورد پرورش قرار می گیرد. از آنجایی که این گیاه به افزایش اکسیژن و رطوبت محیط کمک زیادی می کند، مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با اصول پرورش پتوس طلایی

بهتر است بدانید که پتوس طلایی در واقع از دسته گیاهان بومی مناطق استرالیا، چین، هند و ژاپن می باشد که با وجود دامنه وسیعی که دارد باز هم از نقاط مختلف دنیا وارد و صادر خواهد شد. این گیاه زیبا معمولا به عنوان یک گیاه خانگی شگفت انگیز مورد استفاده قرار می گیرد اما در برخی از مناطق به خاطر اینکه گونه ای مهاجم شناخته می شود کاشت و پرورش آن در فضای خارج از منزل غیر قانونی است.
چگونگی پرورش پتوس طلایی
به صراحت می توان گفت که گونه طلایی پتوس ها امروزه به خاطر داشتن برگ هایی سبز همراه با رده های زرد که به صورت آبرنگی بر روی آن کشیده شده اند در میان مردم کشور ما محبوبیت زیادی پیدا کرده است. گیاه پتوس طلایی به خاطر تصفیه هوای منزل یکی از گیاهانی محسوب می شود که توسط ناسا برای نگهداری در فضای خانه توصیه شده است.
این گیاه زیبا معمولا با نام های دیگری اعم از پیچک شیطان، گیاه پول و تاک نقره نیز شناخته می شود. پتوس زمانیکه در طبیعت به صورت وحشی رشد می کند قادر است تا خود را به شاخه ها یا درختان دیگر از طریق ریشه های هوایی متصل کند. پس از آن نیز انشعابات ساقه های خود را به پایین می فرستد تا به خاک برسند یعنی فضایی که ساقه ها ریشه می شوند و شروع به رشد در سراسر زمین می کنند.


جالب است بدانید که در طبیعت وحشی این گیاه می تواند تا ارتفاع ۲۰ متر به خوبی رشد کند. زیبایی پتوس طلایی در برگ های آن مشاهده می شود که اغلب به شکل پیکان با برگ هایی کوچک اطراف آن جایگزین خواهد شد. این برگ ها در کنار یکدیگر معمولا به طول ۱۰۰ سانتی متر و تا عرض ۴۵ سانتی متر رشد خواهند کرد.
توجه داشته باشید که گلدهی پتوس طلایی در طبیعت اتفاق می افتد و در محیط خانه به ندرت شاهد گلدهی آن خواهید بود. به صراحت می توان گفت که هر قسمت از این گیاه برای حیوانات خانگی و همچنین انسان ها سمی است و در صورت داشتن حیوانات خانگی یا کودکان کم سن از پرورش پتوس طلایی در محیط خانه به شدت خودداری نمایید.
روش های تکثیر پتوس طلایی

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه

بهتر است بدانید که تکثیر گیاه پتوس طلایی بسیار آسان و موفقیت آمیز خواهد بود و در ادامه سعی داریم به بیان مراحل تکثیر پتوس از طریق قلمه زنی ساقه بپردازیم:
برای قلمه زدن پتوس بهتر است قلمه ها را از ابتدا در فضای گلدانی کشت کنید که در آینده در آن رشد کافی داشته باشد. با وجود اینکه بهترین زمان برای انجام قلمه گیری فصل بهار است اما در فضای آپارتمان هر زمانی می توانید اقدام به انجام این کار کنید.
توصیه می شود که قلمه ها را پس ریشه دهی با کود مایع تغذیه نمایید. برای انجام قلمه زنی پتوس طلایی در ابتدا بایستی قلمه ای انتهایی ساقه را به طول ۸ الی ۱۰ سانتی متر با استفاده از یک چاقو تیز جدا کنید و سپس انتهای قلمه را درون پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید. بعد هر ۳ الی ۵ قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی متر حاوی کمپوست بذر و قلمه کشت نمایید.
پس از کشت بهتر است سطح خاک را مرطوب کنید و گلدان حاوی قلمه ها را در فضایی با نور مناسب و دمای ۲۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. می توانید به منظور حفظ رطوبت محیط روی گلدان را با استفاده از پلاستیک شفاف بوشانید. ریشه دهی گیاه پس از گذشت یک ماه انجام خواهد گرفت.
دستورالعمل کاشت پتوس طلایی

شرایط مورد نیاز برای نگهداری پتوس طلایی

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند خواهند داشت که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از این شرایط در پرورش پتوس طلایی بپردازیم:
  • آبیاری:

معمولا پتوس طلایی ترجیح می دهد تا خاک گلدانش در فاصله دو آبیاری کاملا خشک شود زیرا مرطوب ماندن دائمی خاک باعث پوسیدگی ریشه و در نهایت از بین رفتن گیاه خواهد شد. دقت داشته باشد که ظاهر شدن لکه های سیاه روی برگ ها و برگ ریزان ناگهانی پتوس نشانه رطوبت بیش از حد خاک آن است. به همین خاطر توصیه می شود به جای آبیاری های پی در پی اجازه دهید تا گیاه خودش بگوید که چه زمانی مناسب آبیاری خاک است.
برای مثال وقتی که پتوس طلایی ظاهری پژمرده پیدا می کند قطعا نیاز به آبیاری دارد اما نباید تا خشک شدن برگ ها و همچنین برگ ریزان گیاه منتظر بمانید. در مقابل نیز خشک و قهوه ای شن لبه برگ ها نشانه این است که گیاه مدت زمان زیادی خشک مانده است.
شرایط لازم برای نگهداری پتوس طلایی
  • نور و دما:

پتوس طلایی در محیط خارج از منزل در سایه کامل تا سایه جزئی و در محیط داخل خانه نور روشن اما غیر مستقیم را ترجیح می دهد. معمولا عدم دریافت نور کافی می تواند بر روی الگوی برگ گیاهان چند رنگ اثر بگذارد و برگ آن ها را به رنگ سبز یکنواخت تغییر دهد اگرچه انتقال آن ها به مکان روشن تر می تواند تنوع رنگی آن را برگرداند. در مقابل نیز رنگ پریده شدن ناگهانی برگ ها نشانه آن است که گیاهتان آفتاب بیش از حد دریافت کرده است.
در مورد دمای مورد نیاز در پرورش پتوس طلایی نیز می توان گفت که گیاهتان را حتما در دمای بالاتر از ۱۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. بهترین بازه دمایی برای پتوس طلایی بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد خواهد بود که نباید از تامین آن چشم پوشی کنید.
  • خاک و کوددهی:

به صراحت می توان گفت که پتوس طلایی در خاک گلدان معمولی با زهکشی ایده آل می تواند روند رشد خود را به خوبی طی کند. در مورد تغذیه آن نیز می توان گفت که پتوس های طلایی نیاز چندانی به کود ندارند اما از آنجایی که در اغلب خاک گلدان های ماده مغذی وجود ندارد می توانید هر ماه یا هر دو ماه یک مرتبه از هر نوع کود گیاهان آپارتمانی متعادل که در دسترس دارید استفاده نمایید.
آفات و بیماری های رایج در گیاه پتوس طلایی
  • تعویض گلدان:

به طور کلی در پرورش پتوس طلایی زمانی که ریشه گیاهتان به اندازه کافی رشد کرد می توانید آن را به گلدان بزرگ تری انتقال دهید. همچنین برای اینکه مطمئن شوید که آیا گیاه به گلدان بزرگ تری نیاز دارد یا خیر بایستی نگاهی به کناره های سطح خاک و منافذ زیرین گلدان بیندازید. معمولا ریشه های بزرگ شده از منافذ زیرین گلدان و لبه های سطح خاک بیرون می زنند و در این صورت گیاهتان به گلدان بزرگ تری نیاز خواهد داشت.
برای انجام تعویض گلدان پتوس طلایی بایستی گلدانی یک درجه بزرگ تر از گلدان قبلی تهیه کنید. سپس گیاهتان را آبیاری کرده، وارونه نمایید و ضربه ای به انتهای گلدان بزنید تا گیاه با ریشه و خاک های اطرافش از گلدان خارج شود. حال باید مقداری از خاک نامرغوب و ریشه های ضعیف را جدا نمایید و در مقابل به گلدان جدید کمی خاک اضافه کرده و روند انتقال را انجام دهید. در پایان اطراف گیاهتان را با خاک مرغوب پر کنید، آبیاری را انجام دهید و در محلی مناسب قرار دهید.
  • آفات و بیماری های رایج:

با وجود اینکه پتوس طلایی گیاهی بسیار مقاوم در برابر بیماری ها و آفات مختلف است اما گاهی اوقات ممکن است  در پرورش پتوس طلایی شاهد وجود شپشک های آردی بر روی برگ های آن باشید. چنانچه این آفت به گیاهتان حمله کرده بود می توانید برگ های پتوس را به مقداری الکل آغشته کنید. همچنین لازم است تا هر هفته از نزدیک به برگ ها و ساقه های پتوس با دقت نگاه کنید تا در صورت ابتلا به هر نوع بیماری یا آفات بی درنگ متوجه آن شده و از گسترش آن پیشگیری نمایید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد