hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آنچه باید از میزان قند خون در بارداری بدانید

آنچه باید از میزان قند خون در بارداری بدانید

کنترل سطح قند خون در بارداری یکی از مراقبت های لازم و ضروری در این دوران به حساب می آید که کاهش و افزایش آن می تواند بر روی سلامت و وضعیت نرمال مادر و جنین تاثیر منفی بگذارد.
قند در واقع سوخت اصلی بدن است که سلول ها به راحتی آن را مورد استفاده قرار می دهند. در دوران حاملگی به ویژه اوایل این دوران به علت نیاز جنین به قند، قند خون مادر بیشتر مصرف می شود و مادر معمولا با افت قند خون در دوران حاملگی مواجه است. اما گاها پیش می آید که به دلایلی قند خون در بارداری افزایش یابد که در این صورت نیز باید اقدامات لازم در جهت کاهش ان انجام گردد.

آنچه باید از میزان قند خون در بارداری بدانید:

امروزه به علت ناپرهیزی های غذایی مادر نه تنها با افت قند خون مواجه نمی شود بلکه چون رژیم مناسبی را رعایت نمی کند و بیش از اندازه و بی دلیل به استراحت می پردازد با افزایش قند خون نیز رو به رو می شود. این مسئله زمانی حاد تر می شود که مادر از دیابت خود بی اطلاع باشد و هنگامی که جنین در روزهای اول شکل گیری قرار دارد در معرض قند بالا قرار بگیرد.  در این مواقع احتمال وقوع ناهنجاری های مادرزادی در چنین جنین هایی بیشتر از جنین های طبیعی است و حتی این احتمال به بالای ده درصد هم می رسد.
سطح نرمال قند خون در بارداری چه مقدار است؟
از جمله راه های مقابله با چنین وقایعی این می باشد که وقتی خانم ها تصمیم به حاملگی می گیرند و یا در سال هایی که از راه های مطمئن برای جلوگیری از حاملگی استفاده نمی کنند، هر سال میزان قند خون خود را کنترل کنند و در صورت نبود قند خون نرمال، یعنی در حالتی که قند خون ناشتای آنها بالاتر از صد بود بدانند که در معرض ابتلا به دیابت هستند. اگر میزان قند خون ناشتا بیشتر از ۱۲۶ باشد با تشخیص ابتلا به دیابت باید تحت درمان قرار بگیرند. این تنها راهی است که می توان از ایجاد ناهنجاری های مادرزادی در جنین جلوگیری کرد.


آنچه که باید از قند خون در بارداری بدانید
بانوانی که به اضافه وزن دچار هستند، بانوانی که سابقه زایمان نوزادانی با وزن بالای چهار کیلوگرم دارند، بانوانی که در خانواده و فامیل درجه یک افراد مبتلا به دیابت نوع دو دارند و بانوانی که سابقه دیابت بارداری دارند در گروه خانم های پرخطر قرار می گیرند و باید بیشتر از سایرین نسبت به کنترل قند خود توجه کنند.
توجه به این نکته ضروری است که در دوران حاملگی قند خون ناشتا معادل ۹۵ نیز از حد طبیعی بالاتر است.
راه های پیشگیری و کاهش قند خون در بارداری چیست؟
اگر برای مادر تشخیص دیابت حاملگی داده شود، باید ابتدا با رژیم غذایی مناسب که قند و نشاسته کمتری دارد و ورزش منظم به کنترل سطح قند خون در دوران حاملگی بپردازد به گونه ای که قند خون ناشتا کمتر از ۹۵ و قند خون بعد از غذا کمتر از ۱۲۰ باشد. اگر رژیم و ورزش در کاهش قند خون موثر نبود باید داروهای مفید از جمله انسولین که مهمترین آنها می باشد مورد استفاده قرار بگیرد تا احتمال بروز ناهنجاری های مادر زادی برای جنین کاهش پیدا کند. این احتمال که کودکان این مادران در آینده به دیابت نوع دو و چاقی دچار شوند بالا می باشد.
چه افرادی مستعد افزایش قند خون در بارداری می باشند؟

بررسی نشانه های دیابت بارداری

خیلی کم اتفاق می افتد که دیابت بارداری نشانه های داشته باشد و اما ممکن است برخی از نشانه های را در دوران بارداری تجربه کنید که از دیابت بارداری خبر می دهد و این نشانه ها عبارتند از :
  • تاری دید
  • خستگی
  • خرناس
  • نیاز به ادرار کردن بیش از حد طبیعی
  • تشنگی زیاد

عوارض دیابت بارداری

در صورتی که دیابت بارداری تان به خوبی کنترل نشود امکان دارد در طول مدت بارداری سطح قند خون بیشتر از حد مجاز باشد است که با عوارضی همراه است که ممکن است سلامت کودک را به خطر اندازد و کودک در زمان متولد شدن عوارضی مانند : قند خون پایین، وزن بالا در زمان تولد، مشکلات تنفسی و دیستوکسی شانه را داشته باشد.
عوارض دیابت بارداری

افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستند

یکی از عوامل خطرناک و مهم در ابتلا به دیابت اضافه وزن می باشد  و به دلیل اینکه تمام چربی ها به شکل یکسان ار بدن پخش نمی شود  و زمانی که چربی های بدن در اطراف شکم تجمع پیدا می کند خطر ابتلا به دیابت در دوران بارداری را بالا می برد و افراد زیر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت بارداری هستند:
  • خانم های بالا ۲۵ سال
  • داشتن سابقه خانودگی دیابت
  • اضافه وزن پیش از حاملگی
  • اضافه وزن در دوران بارداری بیشتر از حالت طبیعی
  • چند قلو باردار بودن
  • سابقه سقط جنین و….

چگونه می توان از دیابت بارداری جلوگیری کرد؟

پیشگیری از دیابت در دوران حاملگی امکان پذیر نمی باشد اما استفاده از عادات سالم باعث کاهش ابتلا به این بیماری خواهد شد بنابراین، در صورتی که در دوران بارداری به سر می برید  و دارای یکی از عوامل خطر دیابت بارداری هستید بهتر است از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید  و از انجام فعالیت های سبک مثل پیاده روی غافل نشوید.
بنابراین در صورتی که قصد حاملگی دارید و  ازاضافه وزن  رنج می برید یکی از بهترین کارها مشورت با پزشک جهت کاهش وزن است  حتی اگر کاهش وزن کمی را نیز تجربه کنید باز هم کمک زیادی به کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری خواهد کرد.
روش پیشگیری از دیابت بارداری
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد