hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > افزایش حاشیه‌نشینی در استان ایلام به آسیب‌های اجتماعی دامن زد/ مسئولان برای رفع این معضل چاره‌اندیشی کنند

افزایش حاشیه‌نشینی در استان ایلام به آسیب‌های اجتماعی دامن زد/ مسئولان برای رفع این معضل چاره‌اندیشی کنند

با گسترش شهرها و تبدیل آنها به کلان شهرها لزوم کنترل وضعیت حاشیه نشینی و جلوگیری از گسترش آن در کشور و به تبع در استان ایلام بیش از پیش احساس می شود.

در دهه‌های اخیر به علت افزایش جمعیت، مهاجرت مردم از روستا به شهر، افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها و مهم تر از همه ضعف دستگاه‌های نظارتی شاهد افزایش جمعیت در حاشیه‌ شهرها بودیم که همین مهم امروزه به یک معضل در کشور به نام پدیده حاشیه‌نشینی تبدیل شده است.

حاشیه نشینی که در گذشته تنها در شهرهای کلان کشور وجود داشت رفته رفته به شهرهای کوچکی همچون ایلام نیز سرایت کرده است و آسیب‌هایی از قبیل بهداشت نامناسب، سطح اقتصادی پایین، عدم وجود امکانات آموزشی و رفاهی، کودکان کار، فقر، بزهکاری و... را به دنبال دارد.

بروز آسیب‌های اجتماعی در حاشیه‌های شهر

جعفری کارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: حاشیه نشینان عموما افراد روستاییان  با بضاعت پایین مالی هستند که به دلایل کمبود امکانات در روستا‌ها و نرخ بالای خرید و اجاره مسکن مجبور به سکونت در حاشیه شهر‌ها شده‌اند.

وی افزود:زمانی که صحبت از پدیده‌ای به نام حاشیه‌نشینی می‌شود ناخواسته بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند جرم، اعتیاد هم تداعی می‌شود، که متاسفانه آمارها نیزنشان داده بروز آسیب‌های اجتماعی در این مناطق نسبت به سایر مناطق شهر بیشتر است.

وی تصریح کرد: باید پذیرفت که حاشیه‌نشینی یکی از معضلات جامعه امروزی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و باید اقدامات قانونی جهت جلوگیری از توسعه این معضل شهری انجام شود.

حفاظت از محدوده شهرها

حبیب‌الله محبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: حاشیه‌نشینی در طی سالیان سال به علت مهاجرت روستائیان به شهر‌ها، عدم رسیدگی مسئولان مربوطه وضعف مجریان قانون اتفاق افتاده و همواره در حال گسترش است.

مدیرکل بنیاد مسکن ایلام افزود: طبق قانون حفاظت از محدوده وحریم‌ شهرها بر عهده شهرداری و راه‌شهرسازی و سایر دستگاه‌های ذیربط از جمله منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و... است.

این مسئول با بیان اینکه بنیاد مسکن تنها در محدوده روستاها موظف به خدمات رسانی و نظارت است تصریح کرد: بنیاد مسکن هیچ وظیفه‌ قانونی در قبال حاشیه نشینی ندارد، اما در مواقع بروز حوادثی همچون سیل، زلزله و...بر مبنای وظیفه انسانی و به علت عدم رسیدگی کافی توسط سایر دستگاه‌ها تا حد توان خدمات رسانی و رسیدگی می‌کند.

غیرمجاز بودن ساخت مسکن در مناطق حاشیه استان

جلیل یعقوبیان نیز درگفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: تعدادی از زمین‌های ملی در حاشیه‌های استان از اراضی ملی راه و شهرسازی به شمار میروند که یگان‌های حفاظتی به صورت شبانه روزی در این منطقه‌ها مستقر هستند و به هیچ شخصی اجازه ساخت و ساز نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه ادارات مختلفی در بحث حاشیه‌نشینی دخیل هستند افزود: پرداخت خدمات در حوزه شهرداری است و راه‌‌وشهرسازی تنها در زمینه حفاظت از اراضی تصرف نشده مسئول است.

سرهنگ یاسمی فرمانده یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن در استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: وظیفه این یگان جلوگیری از تصرف غیر قانونی اراضی ملی، پی گیری رفع تصرف اراضی، برخورد قانونی با متخلفین است و در این زمینه اقدامات لازم انجام می‌شود.

با توجه به اینکه حاشیه شهرها بدلیل عدم برخورداری مناسب از خدمات شهری، وضعیت نامطلوب و کیفیت پایین زندگی، یکی از چالش های اساسی شهرنشینی  به حساب می آیند و این مناطق شهری قابلیت بالایی برای انواع آسیب ها و مسائل اجتماعی دارند ضروری است از سوی نهادهای مربوط مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد