hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > پابند الکترونیک بر پای ۲۳۸ زندانی در استان

پابند الکترونیک بر پای ۲۳۸ زندانی در استان

 رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه اجرای سیاست حبس زدایی قوه قضاییه با جدیت در استان پیگیری می‌شود، گفت: در حال حاضر ۲۳۸ نفر زندانی در سطح استان از پابند الکترونیک استفاده می‌کنند.

گروه جامعه| رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه اجرای سیاست حبس زدایی قوه قضاییه با جدیت در استان پیگیری می‌شود، گفت: در حال حاضر ۲۳۸ نفر زندانی در سطح استان از پابند الکترونیک استفاده می‌کنند.

محمدرضا حبیبی در نشستی با قضات محاکم کیفری سطح استان اعم از دادسرا، محاکم بدوی و تجدیدنظر که با هدف تأکید بر تلاش در جهت کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها برگزار شد، اظهار کرد: قضات با تغییر رویه قضایی در پرونده‌های کیفری و استفاده از ظرفیت‌های قانونی در مجازات تعزیری جایگزین حبس می‌توانند تا حد بسیار زیادی در جهت جلوگیری از ورود افراد به زندان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها اقدام کنند. او افزود: سیاست‌های کلان نظام و دستگاه قضایی و نیز نتایج مطالعات و بررسی‌های گسترده تخصصی حاکی از این است که مجازات طولانی‌مدت در همه موارد مؤثر نبوده و چه‌بسا نتیجه معکوس تربیتی و اجتماعی نیز به دنبال دارد، از همین رو ضروری است دادستان‌ها شخصا به نحوه صدور قرارهای منتهی به بازداشت شعب تحقیق نظارت مستمر داشته باشند. رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان استفاده از پابند الکترونیک را ابزار مؤثری در راستای جلوگیری از ورود افراد به زندان دانست و یادآور شد: از مزایای این ظرفیت قانونی آن است که علاوه بر محکومان، متهمان نیز در پرونده‌های کیفری می‌توانند از پابند استفاده کنند و کافی است قضات ضمن صدور آراء این ظرفیت قانونی و نیز مجازات جایگزین حبس را مدنظر قرار دهند. او بر برگزاری دادرسی‌ها به‌صورت الکترونیکی تأکید کرد و گفت: با توجه به همه‌گیری کرونا لازم است بهره‌مندی از فناوری‌های نوین توسط قضات به حداکثر رسیده و حتی‌الامکان دادرسی‌ها به‌صورت غیرحضوری و الکترونیک برگزار شود و امکانات و ظرفیت فنی این مهم نیز در سطح استان فراهم‌شده است. در پایان این جلسه مقرر شد با تشکیل هیأت‌های نظارت وضعیت شعب سراسر استان در خصوص نحوه و میزان استفاده از این قانون مورد ارزیابی و نظارت قرار گیرد.

**

دکترای علوم شناختی:

پذیرش ازدواج به معنی قربانی شدن نیست


به گفته دکترای علوم شناختی و مدرس دانشگاه پیام نور، اساس ازدواج سازگاری و انعطاف‌پذیری است، سازگاری به معنی پذیرش همه موارد و قربانی شدن نیست، کسانی که سازگاری دارند به شادکامی و رضایت از زندگی مشترک دست پیدا می‌کنند، باید زوج‌ها به صمیمیت و رضایت از زندگی با داشتن هوش هیجانی دست پیدا کنند. به گزارش ایمنا، فاطمه رئیسی دکترای علوم شناختی و مدرس دانشگاه پیام نور در نشست مجازی کارگاه زندگی سالم زوجی با تأکید بر وجود تفاوت سلیقه زوجین درزندگی، اظهار کرد: مطالعات نشان داده در تئوری زندگی وقتی دو نفر وارد زندگی زوجی می‌شوند سه اتفاق می‌افتد به‌طور طبیعی برخی اختلاف‌سلیقه‌ها رخ می‌دهد دراین‌بین عده‌ای سکوت می‌کنند و رابطه را به حالت سکون می‌رسانند که باعث بروز طلاق عاطفی در رابطه می‌شود و متأسفانه امروز شاهد این اتفاق بین زوج‌ها هستیم، حالت دیگر پرخاشگری است که باعث بروز طلاق بین زوج‌ها می‌شود و نوع دیگر حالت سالم و زندگی پویا است و اختلاف‌سلیقه در این نوع زندگی وجود دارد اما زن و مرد سعی می‌کنند سلیقه‌های همدیگر را درک کنند.

سازگاری در زندگی به معنی پذیرش همه موارد و قربانی شدن نیست

او افزود: در زندگی زوجی اختلاف‌سلیقه وجود دارد و نباید زوج‌ها از این اتفاق ترس داشته باشند، ویژگی‌های شخصیتی زنان با مردان و زاویه دید آنها متفاوت است و باید بتوانند در زندگی زوجی همدیگر را درک کرده و با قبول این تفاوت‌ها سلامت روحی و روانی را برای همدیگر داشته باشند. دکترای علوم شناختی و مدرس دانشگاه پیام نور، تصریح کرداساس ازدواج سازگاری و انعطاف‌پذیری است، سازگاری به معنی پذیرش همه موارد و قربانی شدن نیست، کسانی که سازگاری دارند به شادکامی و رضایت از زندگی مشترک دست پیدا می‌کنند، باید زوج‌ها به صمیمیت و رضایت از زندگی با داشتن هوش هیجانی دست پیدا کنند، هوش هیجانی یعنی فرد احساسات و باورهای خود را بفهمد و بیان کند تا از وسواس فکری نجات پیدا کند.

تاب‌آوری زوج‌ها برای زندگی مشترک ضروری است

این مدرس دانشگاه، تأکید کرد:راهبردهای مدیریت هیجانی برای پیشگیری از تعارضات و اختلافات زندگی زوجی لازم است، تاب‌آوریزوج‌ها برای زندگی مشترک ضروری است و اینکه فرد در زندگی مشترک چطور صبوری کند و درعین‌حال قربانی نشود مهم است، با تنظیم تاب‌آوریاز بروز طلاق عاطفی و مشکلات شخصیتی آنها در زندگی زوجی پیشگیری می‌شود. رئیسی، افزود: انعطاف‌پذیری شناختی یعنی افراد بتوانند افکار خود را از تصورات غالبی خارج و بار شناختی را تحمل کنند و به موضوع‌ها تک‌بعدی نگاه نکنند، روانشناسان عقیده دارند افراد با یکدیگر تفاوت دارند، رقابت افراد با همدیگر باعث شکل‌گیریناسازگاری به‌صورت تربیتی و خانوادگی می‌شود. این دکترای علوم شناختی و مدرس دانشگاه پیام نور، اظهار کرد: پیشینه فرهنگی افراد سازگاری‌های آنها در زندگی را به هم می‌زند، باید بدانیم همه زبان‌های محلی و فرهنگ‌ها ارزش‌های خاص خود را دارند و اختلاف قومیتی وجود دارد و انعطاف‌پذیری و هوش هیجانی برای جلوگیری از طلاق و فروپاشی زندگی لازم است، عاقلانه بودن ازدواج باعث موفقیت زندگی زوجی جوانان می‌شود.

**

افسردگی و مشکلات خانوادگی عمده علت تماس‌ها با ۱۴۸۰

مردم نگران طولانی شدن کرونا هستند


مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه برآوردهای کلی از میزان تماس‌ها با سامانه ۱۴۸۰ در سه‌ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد بیشتر تماس‌گیرندگان با این سامانه زن هستند، گفت: بالاترین میزان تماس‌ها مربوط به سه حوزه با موضوعات مرتبط با افسردگی و اضطراب، مشکلات خانوادگی و حوزه کودکان و نوجوانان است.

بهزاد وحیدنیا به ارائه آخرین وضعیت تماس‌ها با سامانه ۱۴۸۰ در سه‌ماهه اول سال جاری پرداخت و به ایسنا گفت: برآوردهای کلی از میزان تماس‌های سامانه ۱۴۸۰ در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که همچنان تماس‌ها مانند گذشته زیاد است و پیامدهای ناشی از کرونا در این تماس‌ها مشاهده می‌شودوی افزود: اگرچه ویروس کرونا موضوعی پزشکی است اما پیامدهای ناشی از کرونا مانند وضعیت اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، تعطیلی کسب‌وکارها، نحوه برگزاری کنکور، دغدغه برگزاری کلاس‌های درسو رعایت پروتکل‌های بهداشتی از موضوعاتی است که در تماس‌های افراد با سامانه ۱۴۸۰ دیده می‌شودوحیدنیا با بیان اینکه برآوردها از میزان تماس‌های سال جاری با سامانه ۱۴۸۰ حاکی از آن است که بالاترین میزان تماس‌ها مربوط به سه حوزه موضوعات مرتبط با مشکلات هیجانی مانند افسردگی و اضطراب، مشکلات خانوادگی و حوزه کودکان و نوجوانان است،یادآور شد: محتوایاین تماس‌ها بسته به موقعیت زمانی است که در آن قرار داریم. به‌طور مثال تا چند ماه گذشته بیشترین دغدغه والدین در حوزه کودکان مربوط به امور تحصیلیفرزندانشان، عدم تمرکز و احساس خستگی والدین بوده استاما در حال حاضر تماس‌هایی که با سامانه ۱۴۸۰ برقرار می‌شود در خصوص «چگونه سرگرم کردن یا چگونهنگهداری از نوجوانان و کودکان در خانه در ایام کرونا» استبه گفته مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی کشور، آمارهای کلی از میزان تماس‌ها در سه‌ماهه اول سال جاری نشان می‌دهدزنانبیشتر از مردان با سامانه ۱۴۸۰ تماس می‌گیرند. وی در ادامه در خصوص میزان تماس‌های مربوط به ویروس کرونا اظهار کرد: شکل موضوعات تماس‌های ناشی از کرونا تغییر کرده است؛ به‌طوری‌که درگذشته اغلب تماس‌ها به دلیل ترس و نگرانی از ابتلا به بیماری کرونا بود، اما در حال حاضر اغلب تماس‌ها شامل پیامدهای همه‌گیری کرونا و ترس و نگرانی از آینده با طولانی شدن کروناست


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد