hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > ما قهرمانان آینده شطرنج جهانیم

ما قهرمانان آینده شطرنج جهانیم

سارا سادات خادم‌الشریعه در سن‌پترزبورگ محل برگزاری مسابقات شطرنج سریع و برق‌آسای جهان به عنوان قهرمان مجموع این مسابقات معرفی شد. این بانوی پرافتخار شطرنج کشورمان پس از کسب دو عنوان نایب قهرمانی جهان در دو بخش سریع و برق‌آسا، با کسب بهترین امتیاز توانست عنوان قهرمانی مجموع جهان را به خود اختصاص دهد.
  • سارا سادات خادم‌الشریعه در سن‌پترزبورگ محل برگزاری مسابقات شطرنج سریع و برق‌آسای جهان به عنوان قهرمان مجموع این مسابقات معرفی شد. این بانوی پرافتخار شطرنج کشورمان پس از کسب دو عنوان نایب قهرمانی جهان در دو بخش سریع و برق‌آسا، با کسب بهترین امتیاز توانست عنوان قهرمانی مجموع جهان را به خود اختصاص دهد. کسب مدال در بخش بزرگسالان کار بزرگی بود که خادم‌الشریعه از عهده آن برآمد. خادم‌الشریعه شطرنج‌بازی که در رده‌های مختلف به مدال رسید و حال با حضورش در رده بزرگسالان انتظار می‌رود که این روند را ادامه دهد. 
  • این بانوی تاریخ‌ساز کشورمان درخصوص مسابقات شطرنج سریع و برق‌آسای جهان به خبرنگار «ایران» گفت: «این دوره از مسابقات به دلیل جوایز بالایی که در نظر گرفته شده بود، کیفیت خوبی داشت. جوایز بالای این مسابقات انگیزه‌ای شد تا تمامی شطرنج‌بازان نامدار و شطرنج‌بازان برتر دنیا در این دور از مسابقات حضور داشته باشند. در بخش خانم‌ها هم همه خوب‌های دنیا بودند.» پس از افتخارآفرینی خادم‌الشریعه در خبرها عنوان شد که او بابت نایب قهرمانی در دو بخش سریع و برق‌آسا به ترتیب جوایز 25 و 30 هزار دلاری و به واسطه قهرمانی در مجموع جایزه نقدی 40 هزار دلاری دریافت کرده است. همین اعداد و ارقام باعث شد در فضای مجازی هشتگی به نام «میلیاردر» توسط کاربران ساخته شود که به جوایز نقدی تعلق گرفته به خادم‌الشریعه در این مسابقات اشاره داشت. واکنش بانوی شطرنج‌باز کشورمان به این موضوع جالب است: «رسانه‌ها اعلام کردند که من با قهرمانی در این مسابقات در مجموع 95 هزار دلار جایزه دریافت کردم که این گونه نیست. در کل 69 هزار دلار جایزه گرفتم که آن هم هزینه حضورم در مسابقات پیش رو خواهد شد، آن گونه که می‌گویند، میلیاردر نشدم و به عبارتی میلیونر شدم، نه میلیاردر!»سارا خادم‌الشریعه ادامه داد: «پارسال این مسابقات در عربستان برگزار شد و ما به دلیل مسائل سیاسی نتوانستیم حضور یابیم اما خوشبختانه امسال فدراسیون جهانی شطرنج با وجود اینکه عربستان اسپانسر این مسابقات بود، میزبانی را به روسیه داد. من در هر دو بخش با 6، 7 شطرنج‌باز مطرح دنیا روبه‌رو شدم که یکی از آنها قهرمان حال حاضر دنیاست.»
  • او درخصوص تاریخ‌سازی‌اش این گونه صحبت کرد: «شطرنج ایران در بخش بزرگسالان مدالی نداشت، من 2 سال پیش هم می‌توانستم مدال بگیرم اما در جایگاه چهارم ایستادم. سطح آن مسابقات نسبت به این دوره به هیچ وجه قابل قیاس نیست. توقع کسب مدال در هر دو بخش را نداشتم. من در بخش سریع تبحر زیادی دارم. قبل از مسابقات تمام تلاشم بر این بود که در این مسابقات حضور یابم و مدال بگیرم. پیش از آغاز مسابقات توقع داشتم در دو بخش جزو 6 نفر اول باشم اما فکرش را هم نمی‌کردم که نایب قهرمان شوم و طلای مجموع را به دست آورم. پارسال که مسابقات را به دلیل میزبانی عربستان از دست دادم، خیلی ناراحت شدم و می‌خواستم تمام سعی‌ام را بکنم که امسال مدال بگیرم و انگیزه بالایی داشتم.»
  • او با اشاره به این موضوع که شطرنج ایران نسبت به گذشته پیشرفت خیلی زیادی داشته، افزود: «ما اختلاف زیادی با شطرنج‌بازان مطرح دنیا نداریم و به سطح اول شطرنج دنیا رسیده ایم البته در این راه کسی حمایت مان نکرده و به دلیل علاقه زیاد بچه‌ها به شطرنج این اتفاق افتاده، نه چیز دیگر. من همیشه توسط خانواده‌ام حمایت شدم و این پیشرفت بیشتر شخصی بوده. گرچه فدراسیون تا جایی که توانسته کمک کرده اما کافی نبوده است. دست فدراسیون تا حدودی بسته است چون شطرنج چندان مورد توجه مسئولان نیست و امکانات زیادی به این رشته تعلق نمی‌گیرد. ما چند مسابقه برگزار کردیم و به خاطر حضور در این مسابقات فدراسیون بدهکار شد. بودجه فدراسیون نسبت به چیزی که باید باشد خیلی کمتر است. ما هم در بخش آقایان و هم در بخش خانم‌ها خیلی وقت است که خودمان را ثابت کرده‌ایم اما از کمترین امکانات محرومیم، مثلاً یک مربی که باید در کنار ما باشد، نداریم.»
  • با این اوصاف شاید بتوان یکی از دلایل اصلی پیشرفت ایران در شطرنج را استعدادهایی دانست که در این رشته وجود دارند. خادم‌الشریعه گفت: «در آقایان این موضوع صادق است چرا که سطح آقایان خیلی به هم نزدیک است و تیم جوانی داریم و اینها با حمایت خانواده‌شان به این جایگاه رسیدند. در بخش خانم‌ها متأسفانه شطرنج‌باز قوی وجود ندارد که رقابت ایجاد شود ولی فکر می‌کنم علاقه‌ای که ما به شطرنج داشتیم و از سویی حمایت خانواده‌ها باعث شد که پیشرفت کنیم.» او ادامه داد: «من با نفر دوم فاصله زیادی دارم که این فاصله زیاد به هیچ وجه خوشحال کننده نیست. همیشه این گونه است زمانی که یک نفر به مقامی می‌رسد، دوست دارد سایر بچه‌های تیم هم خودشان را به آن سطح برسانند. امیدوارم این اتفاق برای شطرنج دختران بیفتد، البته در برخی موارد نتایج خوبی هم داشتیم که امیدوارکننده بود.»
  • خادم‌الشریعه درخصوص نگاه حریفان به او این گونه صحبت کرد: «کلاً شطرنج‌بازان رابطه خوبی با هم دارند چون از بچگی با همدیگر هستند. من رقیبانم را بیشتر از اعضای خانواده‌ام می‌بینم و با حریفانم رابطه خیلی نزدیکی دارم. از سویی در مسابقات سریع و برق‌آسای جهان نگاه شطرنج‌بازان دنیا به ایرانی‌ها تغییر کرده، خیلی‌ها شطرنج ایران را به عنوان قهرمان آینده شطرنج دنیا می‌دانند. کسب مدال توسط من در دو بخش برای حریفان جالب بود و حتی در بخش آقایان شطرنج‌بازانی که خیلی قدرتمند بودند، به من تبریک گفتند.»او به این سؤال که آیا شطرنج همانند ورزش‌های دیگر به بازی‌های تدارکاتی نیاز دارد؟ این گونه پاسخ داد: «شطرنج هم نیازمند بازی تدارکاتی است و تیم‌های چین و روسیه که جزو قدرت‌های این رشته محسوب می‌شوند هر سال مسابقات تدارکاتی در بخش‌های مختلف برگزار می‌کنند. به جز این آنها در مسابقات آزاد حضور می‌یابند که متأسفانه ما با هزینه شخصی به این مسابقات اعزام می‌شویم.»        
  • خادم‌الشریعه گفت: «هوش شطرنج‌بازان نسبت به دیگران بالاتر است و به جز تلاشی که شطرنج‌بازان می‌کنند، هوش زیاد خیلی مهم است. فعالیت در این رشته نیازمند استعداد بالاست و به جز آن باید حمایت هم باشد. متأسفانه برعکس کشورهای دیگر در کشور ما شطرنج‌بازان فقط توسط خانواده‌شان حمایت می‌شوند.»  
  • خادم الشریعه در رده نوزدهم جهان
  • لیست جدید ماهانه فدراسیون جهانی شطرنج منتشر شد. بر این اساس در بخش استاندارد سارا خادم الشریعه در رده نوزدهم برترین شطرنجبازان بانوی جهان قرار گرفته است. همچنین شطرنج ایران نیز در رده بیست و پنجم جهان قرار گرفت. ایران در آسیا همچنان در رتبه سوم قرار دارد. شطرنج ایران در ابتدای سال 2015 در رده 51 جهان و ششم آسیا قرار داشت و هم اکنون حضور شطرنج ایران در رده بیست و پنجم نشان دهنده پیشرفت شطرنج کشورمان است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد