hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خوزستان در حریق تالاب‌ها و مرداب‌ها دست بسته است / نابودی ۱۵۰۰ هکتار از تالاب هورالعظیم

خوزستان در حریق تالاب‌ها و مرداب‌ها دست بسته است / نابودی ۱۵۰۰ هکتار از تالاب هورالعظیم

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: در استان خوزستان تجهیزات و امکانات لازم برای اطفاء حریق تالاب‌ها و مرداب‌ها وجود ندارد.

محمد جواد اشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز اظهار داشت: خشک شدن نیزارها و گیاهان مرداب‌ها در فصل گرما به خصوص در مناطق گرم و جنوب کشور مانند خوزستان موضوعی کاملاً طبیعی است که باتوجه به دمای بالا هوا و وزش بادها تند، وقوع آتش سوزی در این مناطق را موضوعی مرسوم و رایج کرده است.

وی افزود: در اکوسیستم مرداب‌ها و تالاب‌ها به دلیل گرمای بالا و تنش شدید آبی، از بین رفتن نیزارها و گیاهان با وقوع آتش سوزی، یک واکنش طبیعی است که به دو عامل انسانی و طبیعی بستگی دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: در خصوص عوامل انسانی وقوع آتش سوزی در تالاب‌ها، افرادی با قصدهای مختلف از جمله بهره‌برداری اقدام به این امر می‌کنند که در میان آنان گاه رد پای برخی از شرکت‌های دولتی و خصوصی نیز مشاهده می‌شود.

اشرفی در خصوص خطرات آتش سوزی تالاب‌ها برای انسان‌ها بیان داشت: آتش سوزی مرداب‌ها گرچه طبیعی است اما مخاطراتی برای انسان‌ها و محیط زیست دارد که از مهمترین آن‌ها  می‌توان به پدیده گرم شدن محیط و آلودگی هوا و کشیده شدن دود ناشی از آتش سوزی به محیط انسانی اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: در آتش سوزی اخیر بخشی از تالاب هورالعظیم در هفته گذشته حدود 1500 هکتار از تالاب از بین رفت اما خوشبختانه با رصدی که نیروهای محیط زیست انجام دادند، دود ناشی از آتش سوزی به مناطق انسانی اطراف کشیده نشده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به کمبود امکانات در استان برای اطفاء حریق در مرداب‌ها بیان داشت: در آتش سوزی در محیط تالاب‌ها و مرداب‌ها به دلیل محصور بودن محیط در مناطق آبی، امکان دسترسی راحت و زمینی برای خودروهای آتش نشانی وجود ندارد و استان با کمبود امکانات اطفاء حریق مرداب‌ها مواجه است.

وی در انتها گفت: برای اطفاء حریق در تالاب‌ها بالگرد آتش نشان بهترین و راحت ترین وسیله است که ما متاسفانه در استان حتی یک بالگرد ثابت برای این موضوع نداریم و ما مجبوریم در این گونه حریق‌ها فقط نظاره‌گر باشیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد