hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > برای پیشگیری از گرمازدگی چه باید کرد؟

برای پیشگیری از گرمازدگی چه باید کرد؟

سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان در خصوص علائم و درمان گرمازدگی توضیحاتی ارائه داد.
عباس عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به افزایش نسبی دما و ماندگاری توده هوای گرم تابستانه تا هفته آینده و لزوم پیشگیری از گرمازدگی، اظهار کرد: افراد باید در ساعات اوج گرما، بیرون رفتن خود را محدود کنند و از پوشش‌های مناسب مانند کلاه و عینک آفتابی استفاده شود و در فصل گرما باید آب بیشتری بنوشید و همیشه یک بطری آب و مقداری قند و نمک به همراه داشته باشید.
وی ادامه داد: افراد برای پیشگیری از گرمازدگی در فصل گرما باید از مصرف مشروبات الکلی بپرهیزند و لباس نخی و رنگ روشن بپوشند و از پوشیدن لباس با الیاف پلاستیکی و یا دارای رنگ تیره پرهیز کنند.
سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان با اشاره به اینکه گرمازدگی موقعیتی حادّ و تهدید کننده زندگی است، افزود: در حالت گرمازدگی سیستم تنظیم کننده دمای بدن، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حد گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت، از کار می‌افتد و باعث آسیب اندام‌ها می‌شود.
وی با اشاره به علائم گرمازدگی، خاطرنشان کرد: پوست خشک و داغ و عدم تعریق که پوست ابتدا قرمز شده و سپس رنگ پریده یا کبود می‌شود، تنفس کوتاه و سریع، نبض سریع و ضعیف، افزایش دمای بدن به بیش از ۴۰ درجه، سر درد، گرفتگی عضلات و گشادی مردمک چشم از جمله علائم گرمازدگی است.

علائم روحی و روانی گرمازدگی چیست؟

عابدی در خصوص علائم روحی و روانی گرمازدگی، تصریح کرد: زدن سخنان بی‌ربط، گیجی، رفتار پرخاشگر، آشفتگی و هیجان، توهم، بی حالی، رخوت و بی حسی (واکنش‌های بدن بیش از حد آرام و آهسته می‌شود) و تشنج از جمله علائم روحی ک روانی گرمازدگی است.
وی با بیان اینکه درمان عوارض مرتبط با گرمازدگی بستگی به شدت آن دارد، اضافه کرد: اولین اقدام در درمان گرمازدگی کاهش هر چه سریع‌تر دمای بدن فرد است، بنابراین اولین کاری که شما باید برای یک فرد گرمازده انجام دهید این است که لباس و پوشش فرد را کم و از آب سرد برای خنک کردن صورت و بدن استفاده کنید و فرد را در مکان خنکی قرار دهید.
سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان خاطرنشان کرد: پاهای فرد گرمازده را در محل بالاتری نسبت به بدن او قرار دهید تا جریان خون بیشتر به طرف سر او برود و اگر شخص به هوش است، او را تشویق کنید تا کم کم آب یا یک نوشیدنی خنک بنوشد، اما اگر شخص بی‌هوش باشد، نمی‌توانید این کار را انجام دهید و با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید و از راهنمایی‌های کارشناس اورژانس استفاده کنید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد