hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کشت برنج در کرمانشاه ممنوع شد / برخورد قضایی با کشاورزان خاطی

کشت برنج در کرمانشاه ممنوع شد / برخورد قضایی با کشاورزان خاطی

تنش آبی ایجاد شده در استان کرمانشاه سبب ممنوعیت کشت محصولات پرآب‌بر از جمله برنج شده است.
وضعیت نامناسب بارش در سال آبی جاری آینده چندان مناسبی را از نظر منابع آبی برای کشور و استان ایجاد نمی‌کند و رفع این بحران نیازمند مدیریت مصرف از سوی مردم و اتخاذ تمهیدات لازم از سوی مسئولان است.
با توجه به اینکه بخش اعظم مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است مدیریت این بخش در جلوگیری از بحران آبی بسیار اثربخش خواهد بود به طوری که جلوگیری از کشت محصولات پرآب‌بر همچون برنج ضروری به نظر می‌رسد.
به دنبال ایجاد این تنش آبی و هشدارهای مسئولان و کارشناسان مربوطه کشت برنج در استان ممنوع شده و بنابر دستور دادستانی با فرد خاطی برخورد می‌شود.
برخورد با کشت برنج در کرمانشاه
شهرام کرمی دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی و امور آب استان مکلفند از کشت برنج در استان جلوگیری کنند.
وی با اشاره به ممنوعیت کشت برنج در استان عنوان کرد: کشت برنج نه تنها در کرمانشاه بلکه به موجب قانون در کل کشور به غیر از دو استان گیلان و مازندران ممنوع است.
کرمی گفت: وقتی حتی در استان نسبتا پربارانی همچون گلستان هم کشت برنج ممنوع است، در کرمانشاه که بارش چندانی ندارد، ممنوعیت کشت این محصول باید جدی تر مورد توجه قرار گیرد.
دادستان کرمانشاه افزود: البته تا سال گذشته باتوجه به اینکه یک دوره دو سه ساله ترسالی را پشت سر گذاشتیم، منابع آب قابل دسترس در کرمانشاه بیشتر بود، بنابراین دراین مدت تعدادی از کشاورزان باتوجه به پردرآمدتر و با صرفه تر بودن کشت برنج به این سمت رفتند و مسئولین هم تا حدودی از این مسئله چشم پوشی کرده و ممانعت جدی نکردند.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که به گفته کارشناسان هواشناسی در 40 تا 50 سال اخیر یکی از خشک‌ترین سالهای کرمانشاه را پشت سر می‌گذاریم و پیش بینی شده در ادامه سال هم بارش‌های چندانی نخواهیم داشت، کشت محصولی همچون برنج که آب زیادی می‌خواهد به هیچ عنوان نباید انجام گیرد.
کرمی گفت: باتوجه به اینکه کشت برنج نیاز به آب زیادی دارد و از طرف دیگر هم اکنون آب سطحی فراوانی در سطح استان نداریم، بنابراین کشاورزانی که قصد کشت این محصول را دارند، برای تأمین آب مورد نیاز مجبور به حفاری چاه‌های آب می‌شوند که این مسئله خسارت جدی را به سفره‌های آب زیرزمینی وارد می‌کند.
وی عنوان کرد: مطابق قانون کشت برنج در استان ممنوع است و دستگاه‌های متولی همچون سازمان جهادکشاورزی و امور آب هم مکلفند به عنوان ضابط در این قضیه ورود کنند و جلوی کشت این محصول را بگیرند.
دادستان کرمانشاه افزود: سازمان جهاد کشاورزی و امور آب می‌توانند با اخذ دستور قضایی برای برخورد با کشت برنج در استان اقدام کنند.  
وی گفت: از این دستگاه‌ها انتظار داریم که فرهنگ سازی لازم را هم در این زمینه انجام دهند و به کشاورزان اطلاع رسانی کنند که هرچند کشت برنج در کوتاه مدت درآمد بالاتری دارد و به صرفه تر است اما در بلندمدت به ضرر آنها خواهد بود.
کاهش 33 درصدی بارش نسبت به بلندمدت
مرادی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای نیز در نشستی با اشاره به اینکه در سال جاری در بارندگی‌ها کاهش نگران کننده‌ای داشته‌ایم اظهار داشت: از ابتدای سال آبی تا امروز300 میلیمتربارش در سطح استان داشته ایم که این میزان بارش نسبت به سال گذشته و بلندمدت کاهش 33 درصدی را نشان می‌دهد.
وی عنوان کرد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی روان آب های استان نیز نسبت به سال گذشته 55 درصد و نسبت به بلند مدت 54 درصد کاهش داشته‌اند.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای به وضعیت آب‌های زیرزمینی در استان نیز اشاره کرد و افزود: متأسفانه در امسال وضعیت این منابع نسبت به بلند مدت کاهش 28 درصدی را نشان می‌دهد.
وی عنوان کرد: این ارقام به ما هشدار می‌دهندکه ضروری است هر چه سریعتر با مشارکت همه دستگاه‌های اجرائی در استان پیگیر رفع مشکل و مسئله آب در استان باشیم.
مرادی گفت: چنانچه تصمیمات جدی و مهمی اتخاذ نگردد و به این موضوع بی‌توجه باشیم و شرایط مدیریت نشود به طور قطع کمبود آب مشکلات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: متأسفانه سال گذشته به دلیل کاشت برنج و برداشت های نامتعارف و خارج از ضوابط آب در شرق استان خسارت‌های جبران ناپذیری به منابع زیرزمینی وارد شده است.
مرادی با اشاره به اینکه در امسال نباید اجازه کشت هیچگونه محصولات پر آب بری در سطح استان صادر شود افزود: شرایط آب در امسال نگران کننده است و باید با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان نسبت به مدیریت مصرف اقدام کنیم.
وی گفت: با توجه به تصویب طرح ملی سازگاری با کم آبی در استان با جدیت بیشتری به دنبال انسداد چاههای غیر مجاز، و برداشت های نامتعارف از منابع آب زیرزمینی، نصب کنتورهای هوشمند و جلوگیری از کشت محصولات پر آب بر خصوصا برنج با هماهنگی همه دستگاه‌های اجرائی و مرجع قضائی هستیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد