جوانان با پوشش خود فریاد می زنند
یک جامعه شناس در خصوص رواج پدیده مدگرایی می گوید: مدگرایی یا نوگرایی لازمه حیات جامعه است، یعنی جامعه نیاز دارد، هر چند مدتی یا همواره در حال پوست اندازی باشد ما تحت عنوان تغییرات اجتماعی از این پدیده نام می بریم. امان ا... قرایی مقدم در گفت وگو با «آرمان» و با اشاره به مطلب فوق می افزاید: مدگرایی بخش اصلی جامعه شناسی است، به طور کلی جامعه شناسی را می توان به دو بخش جامعه شناسی ایستا که منظور از آن خانواده و آداب و رسوم و فرهنگ های که تغییرات آن کند است و دیگر جامعه شناسی پویا که در این نوع تغییرات به سرعت بیشتری در حال رخ دادن است. او تصریح می کند: مدگرایی و توجه به مد لازمه حیات جامعه و جوانان است، یعنی اگر جوانان در جامعه حضور نداشته باشند و اینکه نیازی به توجه به مدگرایی در خود احساس نکنند، جامعه در حالت سکون باقی میماند. قرایی مقدم درباره مدگرایی افراطی تاکید میکند: مدگرایی افراطی یک آسیب اجتماعی است، چرا که امروزه با شتابی که تغییرات اجتماعی به خود گرفته است. مدگرایی را می توان از دو دیدگاه مورد نقد و بررسی قرار داد اول اینکه اگر فرض کنیم در جامعه مدگرایی وجود نداشته باشد و سبک پوشش و آرایش بدون تغییر باقی بماند، این جامعه از لحاظ اقتصادی و فرهنگی راکد می شود، چرا که باید در نظر داشت مدگرایی خود می تواند موجب افزایش آمار اشتغال شود. او ادامه می دهد: امروزه شاهد مدگرایی افراطی در جامعه هستیم مدهای غیرمتعارفی که خود گویا اعتراض های اجتماعی است که البته در بیشتر موارد این مدها حاصل الگوبرداری از افراد خاص است. حال این سوال مطرح می شود که این افراد چه انگیزهای دارند. بهدلیل اینکه با سنتگرایان مخالف هستند، از روی عمد به مدگرایی افراطی که بیشتر شامل لباس های مبتذل است، روی می آورند. قرایی مقدم می گوید: افرادی که به دنبال مدگرایی افراطی هستند، بیشتر از دیگران در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند، در بیشتر اوقات این گروه دارای خانواده های سست بنیان هستند و از لحاظ شخصیتی و تربیتی با مشکل مواجه هستند. این جامعه شناس بر این باور است که بیشتر افرادی که به صورت منفعالانه در پی مدگرایی افراطی هستند بیشتر قصد نمایش گذاشتن خود را دارند به عبارت ساده تر این افراد با استفاده از مدگرایی افراطی قصد هویتیابی دارند و از این طریق می خواهند کمبودهای روحی و روانی خود را جبران کنند، چرا که در اکثر اوقات این افراد دارای خانواده های آسیب پذیرند و از نظر روحی نیز با مشکل مواجه هستند. او بیان می کند: در کلانشهرها و در سایه شهر نشینی شاهد بی هویت شدن برخی از افراد هستیم. بنابراین با مدگرایی قصد دارند تا این کمبود را تا حد زیادی رفع کنند به عبارت ساده تر افراد با نوع پوشش خاص و متفاوت از دیگران قصد مطرح کردن خود را دارند. قرایی مقدم در خصوص مدگرایی و تاثیر آن در جامعه می گوید: امروزه مدگرایی توانسته تغییرات بسیاری در جامعه پایه ریزی کند. به عنوان مثال در شهر یزد که جامعه سنتی و مذهبی است، مدگرایی و مهاجرت توانسته تا حد زیادی تغییراتی را در این شهر ایجاد کند. او تاکید میکند: افرادی که از اعتقادات مذهبی و تربیت اصولی برخوردار باشند، کمتر تمایل به پیروی از مدگرایی افراطی دارند. این جامعه شناس در خصوص نقش همسالان در مدگرایی بیان می کند: گروه همسالان نقش تعیین کننده ای در مدگرایی دارد، چرا که در برخی از موارد اگر نوع پوشش فرد مانند گروه همسالان خود نباشد. بهطور حتم از آن گروه کنار گذاشته میشود و مورد انگ زنی نیز قرار خواهد گرفت. از اینرو افراد به اجبار به مدگرایی روی می آورند. قرایی مقدم در ارتباط با راهکارهای مقابله با مدگرایی افراطی می گوید: بهطور حتم با آموزش و فرهنگسازی می توان تا حد زیادی مانع از مدگرایی افراطی شد. اگر نتوانیم با ارائه آموزش های مناسب مانع از شیوع مدگرایی افراطی در جامعه شویم، بهطور حتم شاهد ایجاد تغییرات گسترده و حتی در برخی از موارد آسیب های اجتماعی خواهیم بود. وی ادامه می دهد: امروزه بهدلیل نبود اعتماد در جامعه بیشتر افراد برخلاف هنجارهای تعیین شده عمل می کنند. از اینرو باید اعتماد از دست رفته مردم را بازسازی کرد. امروزه نقش خانواده ها کم رنگ شده است و دیگر فرزندان از خانواده های خود هیچ الگوبرداری ندارند. وی در پایان خاطرنشان می کند: مدگرایی افراطی می تواند نمونه بارز تهاجم فرهنگی باشد. در مقابل مدگرایی افراطی هیچ برنامه مشخصی وجود ندارد که این بزرگترین نقطه ضعف مسئولان امر است.