hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > تسریع درتصویب لایحه منع خشونت علیه زنان

تسریع درتصویب لایحه منع خشونت علیه زنان

لایحه منع خشونت علیه زنان را می‌توان یکی از اقدامات مجلس در ارتقای فرهنگ جامعه در رفتار با زنان دانست. روز گذشته برخی از فعالان حوزه  زنان مقابل بهارستان تجمع کرده و خواستار تسریع در روند تصویب این لایحه شدند.
 انواع خشونت‌های وارده بر زنان اعم از خشونت‌های جسمی و جنسی تا خشونت‌های روانی و كلامی كه در خانه علیه زنان استفاده می‌شود؛ همچون دشنام و به‌كار بردن كلمات ركیك، بهانه‌گیری‌های پی درپی، داد و فریاد و بداخلاقی، بی‌احترامی، رفتار آمرانه و تحكم‌ آمیز و دستور دادن‌های پی در پی، تهدید به آزار و كشتن، تحقیر زن، قهر و صحبت نكردن و ممنوعیت ملاقات با خانواده، دوستان و جلوگیری از انجام فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی و اقتصادی عموما خشونت‌های شناخته شده‌ای هستند که تاریخ و تجارب زیسته زنان با آنها آشناست. در دی ۹۶، هم مریم رسولیان، رئیس انجمن روانپزشکان ایران با اشاره به آمار شیوع همسرآزاری در ایران گفت: آمارهای همسرآزاری در ایران، متفاوت است، اما تقریبا ۲۰ درصد زنان در طول زندگی خود تجربه خشونت فیزیکی و حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد نیز تجربه خشونت عاطفی دارند.                                                                          

چندی قبل مینو مرتاضی، فعال حوزه زنان به «آرمان» گفت: بنابر آمار منتشره زنانی كه در خانواده از جانب همسرانشان مورد خشونت قرار می‌گیرند، پنج برابر بیشتر از سایر زنان در معرض آسیب‌های روانی و خطر خودكشی و شش برابر بیشتر در معرض اختلالات روانی قرار دارند. در روزهای اخیر هم یک عضو فراکسیون زنان مجلس درباره آخرین وضعیت لایحه منع خشونت علیه زنان گفت: هم‌اکنون این لایحه در قوه‌قضائیه در دست بررسی است و مراحل نهایی را می‌گذراند. سیده حمیده زرآبادی افزود: در بررسی این لایحه توسط قوه‌‌قضائیه، از 91 ماده آن، 41 ماده حذف شده و باقی مفاد آن به تصویب رسیده که شامل سه بخش پیشگیری، حفاظتی و حمایتی است. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، او به ارائه دلایل خشونت علیه زنان پرداخت و تاکید کرد: یکی از مهمترین این دلایل شرایط خانوادگی از قبیل سن، تعداد فرزندان و محل تولد زن و دلیل دوم مسائل یا شرایط اجتماعی مانند اعتیاد، تحصیلات و شغل همسر است که به خشونت علیه زنان دامن می‌زند. بر اساس گفته‌های روانشناسان اغلب مردانی که در کودکی شاهد همسر آزاری از سوی پدر و دیگر اعضای خانواده بوده‌اند، در بزرگسالی نیز این اقدامات را انجام می‌دهند. همچنین مردان ناپخته، بی‌حوصله و با شخصیت متزلزل بیش از دیگر مردان به اعمال خشونت می‌پردازند.

جامعه نسبت به‌رفع خشونت ‌حساس باشد

یک فعال حقوق زنان درباره لایحه منع خشونت علیه زنان به«آرمان» می‌گوید: مساله زنان مورد توجه فعالان این حوزه قرار گرفته است، از سوی دیگر باید توجه داشت که امروزه در دنیا حرکتی تحت عنوان مقابله با خشونت علیه زنان آغاز شده است. این نوع مساله فقط مختص به زنان ایران نیست، بلکه در تمامی جهان این مقوله وجود دارد، چون در اکثر جوامع دو قشر آسیب‌پذیر زنان و کودکان هستند که اغلب خشونت روی آنها اعمال می‌شود. فریده غیرت می‌افزاید:‌ خشونت انواع مختلف بدنی، جنسی، جسمی، فکری، روانی و... دارد. به گفته او تمامی آنها مورد بحث و اعتراض قرار گرفته است و زنان خواستار رفع این قضیه هستند، چون تمام این مسائل ناهنجاری‌هایی را در جامعه ایجاد می‌کند. همچنین تبعیض‌هایی که در قوانین وجود دارد، موجب خشونت‌هایی می‌شود که یک قدرت بی‌دلیل به مرد می‌دهد. این مساله جزو تبعات اعمال خشونت علیه زن است. این حقوقدان می‌افزاید:‌ امروزه هر اتفاقی که در ایران رخ می‌دهد، تحت تاثیر دیگر کشورهاست، هم‌اکنون نیز همگان با یکدیگر ارتباط داشته و زنان ایران نیز خواستار این هستند که لایحه منع خشونت علیه زنان در مجلس مطرح و تصویب شود. این حقوقدان تاکید می‌کند: دامنه این نوع مشکلات وسیع است، امید است که اینها به ترتیب مورد بررسی قرار بگیرد و مسئولان در اسرع وقت نسبت به تصویب آن اقدام کنند. او با بیان اینکه تصویب یک قانون با اقدامات فرهنگی می‌تواند در ارتقای جایگاه قوانین در کشور تاثیرگذار باشد، تاکید می‌کند: در تمامی مسائل اجتماعی فرهنگسازی نقش قابل توجهی دارد، چون قوانین وقتی به‌وجود می‌آید و تغییر می‌کنند که جامعه بستر مناسب برای آن تغییر را داشته باشد. به گفته او اگر جامعه آماده برای تغییرات نباشد، طبیعتا مطرح کردن آن هم چندان نیاز نیست. همچنین در بین قانون‌گذاران نیز باید این طرز فکر به‌وجود بیاید. به گفته او در واقع باید قانون‌گذار این باور را داشته باشد که به رفع خشونت‌ها و تبعیض‌ها بپردازد. غیرت می‌افزاید: بستر مناسب وقتی فراهم می‌شود که فرهنگسازی شود؛ به بیان دیگر فرهنگسازی در تمامی مسائل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این فعال حقوق زنان می‌گوید: هم‌اکنون نه تنها زنان بلکه تمامی آحاد جامعه باید برای رفع خشونت علیه زنان وارد عمل شوند و مردم را آماده این قضیه کنند.

۴۸درصد خشونت‌ها در زنان ۳۰تا ۳۹سال

همچنین رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از تماس‌ها و مداخلات اورژانس اجتماعی مربوط به خشونت علیه زنان است گفت: ۴۸ درصد خشونت‌ها در زنان ۳۰ تا ۳۹ سال رخ داده است. رضا جعفری درباره خشونت علیه زنان افزود: یکی از اقداماتی که اورژانس اجتماعی(خط ۱۲۳) انجام می‌دهد، در راستای جلوگیری از خشونت‌های خانگی زنان و مداخلاتی است که به‌منظور کاهش و رفع این خشونت‌ها، خانواده‌ها، زنان، کودکان و غیره نیازمند هستند. او با اشاره به اینکه همسرآزاری و خشونت علیه زنان ۲۰ درصد تماس‌هایی است که با اورژانس اجتماعی برقرار می‌شود، اظهار کرد: اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر ایجاد شده و ما توانستیم از سال گذشته تاکنون مراکز اورژانس اجتماعی را گسترش و به پوشش صد در صدی در کل کشور برسیم. او تاکید کرد: پس از مراجعه با اورژانس اجتماعی، تیم‌های سیار ما که شامل کارشناسان، روانشناس، مددکار و غیره هستند، به محل اعزام می‌شوند و بعد از ورود و کسب مجوز مداخلات لازم را انجام می‌دهد و فردی را که آسیب دیده است، به مرکز معرفی می‌کند. به گفته او بر اساس آمار مراجعه کنندگان به اورژانس اجتماعی باید گفت که 3/2 درصد زنان خشونت دیده ۱۱ تا ۱۸ سال، 4/26 درصد ۱۹ تا ۲۹ سال، ۴۸ درصد ۳۰-۳۹ سال و ۲۲ درصد نیز بالای ۴۰ سال سن داشتند. فقط ۱۴ درصد زنان مورد خشونت تحصیلات دانشگاهی دارند، ۲۵ درصد دیپلم و مابقی زیر دیپلم هستند و همچنین ۱۰ درصد این زنان شاغل و ۸۱ درصد آنها خانه‌دار بودند. بیش از ۷۱ درصد زنانی که مورد خشونت خانگی قرار گرفتند، مدت زمان زندگی زناشویی آنها بیش از پنج سال بوده و همچنین بر اساس آمارهای به‌دست آمده، ۴۹ درصد آنها آزار جسمی و فیزیکی، ۲۶ درصد عاطفی، روانی، کلامی(تحقیر، توهین، تمسخر و تهدید به خشونت) و 2/22 درصد آزارهای اجتماعی و اقتصادی دیده‌اند، به‌طوری که مانع از رشد فکری، اجتماعی و استقلال زنان شده و محدودیت روابط اجتماعی برای آنها ایجاد شده است(قطع ارتباط با دوستان و خانواده) و در نهایت دو درصد آزار جنسی دیده‌اند. به گزارش مهر، جعفری با اشاره به اینکه ۱۵ مرکز خانه امن غیر دولتی و مشارکتی و هفت مرکز دولتی در کشور فعال است، خاطرنشان کرد: هزار و 550 زن مورد خشونت قرار گرفته در این مراکز نگهداری می‌شوند و تمامی خدماتی که به آنها ارائه می‌شود، کاملا رایگان است.

                                             

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد