hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > شدت سرایت ویروس جدید ۱۰ برابر است / ۷۱ درصد نقص تردد در شهرهای قرمز منطقی نیست + نقشه

شدت سرایت ویروس جدید ۱۰ برابر است / ۷۱ درصد نقص تردد در شهرهای قرمز منطقی نیست + نقشه

درحالی که بهترین راهکار مقابله با ویروس منحوس رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در پیک چهارم اعلام شده؛ آمار ۷۱ درصدی نقص تردد در شهرهای قرمز نگرانی تازه‌ای در میان مسئولان ایجاد کرده است.
به گفته مسئولان بهداشت و درمان از ابتدای هفته جاری شرایط تازه‌ای از موج چهارم همه‌گیری کرونا در کشور ایجاد می‌شود و روند افزایشی تعداد بیماران به دلیل جهش قدرت سرایت ویروس کرونای انگلیسی احتمالا رکوردهای تازه‌ای از میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس منحوس در سال 1400 به ثبت‌می‌رساند.
این اظهار نظر از سوی مسئولان بهداشت و درمان اگرچه حکایت از برآوردها و برنامه‌ریزی‌های منسجم برای مدیریت شرایط همه‌گیری دارد اما همانطور که از ابتدای آغاز همه‌گیری کرونا در سال 1398 اعلام شد برای دستیابی به نتایج بهتر و کم‌هزینه‌تر در چنین وانفسایی همکاری و همراهی مردم سرنوشت‌ساز و تعیین کننده است.
 نکته‌ای که ظاهرا بعد از 14 ماه برای هموطنان هنوز کاملا روشن نیست و آمارها نشان می‌دهد علی‌رغم تمام تدابیر و محدودیت‌های کرونایی که ایجاد شده میزان همراهی و همکاری هموطنان کاهش قابل توجه و البته معناداری دارد تاجایی که روز گذشته میزان مشارکت مردمی در اجرای قوانین و پروتکل‌ها 58.5 درصد اعلام شده که برای مقابله در پیک چهارم غیرقابل قبول است.
پایتخت صدرنشین تخلف تردد شبانه 
براساس رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده است هم اکنون در سراسر کشور 257 شهرستان قرمز، 129 شهرستان نارنجی، 51 شهرستان زرد و 11 شهرستان رنگ آبی دارند که مطابق با همین رنگ‌بندی محدودیت‌هایی در موج چهارم همه‌گیری کرونا برای آنها درنظر گرفته شده که هموطنان برای همراهی کادر درمان و البته کاهش میزان ابتلا و نهایتا مرگ و میر لازم است به رعایت این محدودیت‌ها توجه ویژه داشته باشند.
هرچند در چنین شرایطی اعلام می‌شود که میزان رعایت پروتکل‌ها و البته به محدودیت‌های اخیر در سطوح بسیار پایینی نسبت به شرایط قرار گرفته و این بی‌توجهی می‌تواند هزینه‌ای سنگین به کل جامعه تحمیل نمایند ، تاجایی که اعلام شد در شهرستان‌های قرمز کرونایی 71 درصد و در شهرستان‌های نارنجی 73 درصد نقض محدودیت‌ها اتفاق افتاده است .
در آمارهایی که اعلام شد سهم نگران کننده بی‌توجهی به ترددهای شبانه یعنی از ساعت 22 الی 3 بامداد واقعیتی تلخ را نشان می‌دهد که میزان 66 درصد را به خود اختصاص داده و جالب اینجاست که پایتخت علی‌رغم شرایط بحرانی از نظر وضعیت همه‌گیری کرونا در موج چهارم صدرنشین تخلف تردد شبانه است و نام اصفهان هم به عنوان دیگر شهر در وضعیت بحرانی کرونا دیده می‌شود.
کارشناسان در این زمینه معتقدند نقض بالای محدودیت‌های شبانه به این معناست که بسیاری از هموطنان در تعطیلات اخیر بجای اینکه برای کاهش میزان ابتلا و کند شدن سرعت چرخش بیماری در منزل بمانند و بجز موارد ضروری از خانه خارج نشوند ظاهرا به همواره به دوره‌همی‌های خانوادگی ادامه می‌دهند که شاهد مثال آن افزایش موارد بستری خانوادگی در مراکز درمانی سراسر کشور است.
عادی انگاری و مسافرت‌های نوروزی عامل بحران پیک چهارم
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حسین صافی‌زاده شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیماریابی، رهگیری و شناسایی افراد در تماس با بیمار از اهداف اصلی طرح شهید سلیمانی مقابله با کرونا است اظهار داشت: در اوایل آذر ماه سال گذشته که طرح شهید سلیمانی مقابله با کرونا شروع شد بستری حدود 700 بیمار را داشتیم که با اجرای طرح آمار بیماران و حتی مرگ و میرهای کرونایی بسیار کاهش یافت.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مجدداً شاهد افزایش تعداد بستری‌ها و مرگ و میرهای ناشی از ابتلای به کرونا در استان هستیم گفت: مسافرت‌های نوروزی دلیل اصلی شیوع کرونا و آغاز پیک جدید کرونا است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه روزانه 600 بیمار به مراکز سرپایی درمان کرونا در استان کرمان مراجعه می‌کنند افزود: در حال حاضر حدود 458 مورد بیمار مبتلای قطعی به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.
وی با اشاره به اینکه موارد بستری در بیمارستان‌های استان کرمان به‌شدت در حال افزایش است ادامه داد: در صورتی که سیر صعودی ابتلا ادامه داشته باشد قطعاً کمبود تخت‌های بیمارستانی و در ادامه افزایش مرگ و میرها را خواهد داشت.
صافی‌زاده با بیان اینکه وضعیت قرمز کرونا باعث اعمال محدودیت‌های سختگیرانه در سطح شهرها می‌شود گفت: متاسفانه بعضی از افراد در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای محدودیت‌هایی که تعیین شده همکاری نمی‌کنند.
وی با اشاره به اینکه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث تشدید وضع موجود شده و افراد بیشتری از جامعه را با کرونا درگیر می‌کند بیان کرد: طرح یک سوم و دو سوم نیروی کاری در ادارات حتماً باید رعایت شده و چنانچه رعایت نشود منجر به تعطیلی آن دستگاه خواهد شد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه از زمان آغاز واکسیناسیون کرونا در استان کرمان تا کنون تعدادی از کادر درمان، جانبازان و سالمندان ساکن در سرای سالمندان واکسیناسیون شدند ادامه داد: نوبت اول واکسن پاکبانان شهرداری کرمان نیز تزریق شده و پیش‌بینی می‌شود با برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال تمام شهروندان واکسیناسیون شوند.
وی از همکاری بسیج و هلال‌احمر در اجرای طرح شهید سلیمانی مقابله با کرونا تقدیر کرد و گفت: مردم با تمام مشکلاتی که دارند با ما همکاری می‌کنند و باید به این نکته توجه داشته باشیم که یک فرد آلوده به ویروس کرونا می‌تواند ناقل باشد و افراد زیادی را به این ویروس مبتلا کند.
مرگ پنج سمنانی مبتلا به کرونا در 24 ساعت گذشته

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان ، بر اساس اعلام آخرین آمار و ارقام مرتبط با بیماری کرونا در استان سمنان از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود از ابتدای شیوع این ویروس تا شبانه‌روز گذشته 32 هزار و 78 به این بیماری مبتلا شده‌اند که از مجموع افراد مبتلا شده به کرونا در این استان تاکنون 966 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

طی شبانه‌روز گذشته 382 مبتلای جدید به ویروس کرونا در استان سمنان شناسایی شده است.

در حال حاضر در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی شهرستان‌های سمنان و شاهرود 384 نفر بستری هستند.

همچنین در شبانه‌روز گذشته 50 بیمار کرونایی نیز در سطح استان سمنان با بهبودی از بیمارستان مرخص شده‌اند.

در شبانه‌روز گذشته آمار فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در استان سمنان پنج نفر بوده است.

آمارها نشان از سیر صعودی ابتلا به شیوع ویروس کرونا در این استان خبر می‌دهد؛ بنابراین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند در پیشگیری از این روند نگران‌کننده بسیار حائز اهمیت و اثرگذار باشد.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد