hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > آذربایجان غربی| مقابله با بحران بی‌آبی با کشت طلایی

آذربایجان غربی| مقابله با بحران بی‌آبی با کشت طلایی

کلزا از گیاهان دانه ‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین بوده و به خاطر اسیدهای چرب اشباع‌نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.


سالانه بیش از 55 میلیون تن کلزا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین و کانادا به‌عنوان سه تولیدکننده اصلی این محصول به دست می‌آید؛ میزان تولید این محصول در ایران بسیار اندک و کمتر از 300 هزار تن در سال برآورد می‌شود که این رقم نیز در سال‌های اخیر با توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به‌دست‌آمده است.

 طی سال‌های اخیر ترویج کشت‌های استراتژیک با مصرف آبی کم همچون زعفران، پسته و کلزا در آذربایجان غربی به دلیل کاهش آب‌های سطحی و زیرزمینی و تغییر شرایط اقلیمی در دستور کار دولتمردان قرارگرفته و مسئولان با فعالیت‌های ترویجی، آموزشی و خرید تضمینی در مسیر حمایت از کشت این محصولات گام برداشته‌اند.

کلزا ازجمله محصولات راهبردی بخش کشاورزی به شمار می‌رود که حمایت از کشت آن به‌جای سایر محصولات پرآب بر در دولت موردتوجه جدی قرارگرفته است تا مشارکت کشاورزان آذربایجان غربی در جهت کاهش مصرف آب و احیای دریاچه ارومیه جلب شود.

بر این اساس، کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسئولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان غربی بوده است.

همچنین کشت کلزا جهت جلوگیری از زرع مستمر گندم و بهبود کیفیت این محصول استراتژیک نیز از سوی کارشناسان توصیه می‌شود و مشارکت کشاورزان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سایه فعالیت‌های ترویجی و آموزشی روزبه‌روز در حال افزایش است.

حمایت جهاد کشاورزی استان از کشت کلزا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به حمایت‌های جهاد کشاورزی استان از کشت کلزا، گفت: برنامه ابلاغی برای سال زراعی آینده «98-97» افزایش سطح زیر کشت این محصول به هشت تا 10 هزار هکتار است.

اسمعیل کریم زاده گفت: هم‌اکنون مقدمات اولیه کشت این محصول فراهم‌شده و بذر و سایر نهاده‌های موردنیاز کشاورزان برای کشت این محصول در استان تأمین‌شده است.

او ادامه داد: کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و دستیابی به خودکفایی در تولید ازجمله مهم‌ترین انگیزه‌های توسعه کشت این محصول است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ارزش کلزای خریداری‌شده از کشاورزان این استان طی سال زراعی گذشته 222 میلیارد ریال بود که تمام بهای آن پرداخت شد.

عبدالله فتح‌الله زاده افزود: در سال زراعی گذشته هشت هزار و 198 تن کلزا در آذربایجان غربی تولید شد که بیش از 2 برابر سال قبل از آن بود.

او اضافه کرد: میانگین تولید کلزا در آذربایجان غربی 300 کیلوگرم در هکتار بوده و بالاتر از میانگین کشوری است به‌طوری‌که این رقم در استان 2.5 تن در هکتار و در کشور 2.2 تن در هکتار برآورد شده است.

او با اشاره به اینکه پلدشت 40 درصد کلزای آذربایجان غربی را تولید می‌کند، بیان کرد: سه هزار و 349 تن سهم تولیدی این شهرستان بوده و نقده با تولید یک هزار و 820 تن و بوکان با تولید یک هزار و 260 تن رتبه‌های بعدی تولید این محصول مهم زراعی را در استان به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: امسال در 14 شهرستان این استان کلزا کشت شد و سطح برداشت این محصول به سه هزار و 400 هکتار رسید.

محصولی که می‌تواند واردات را کاهش دهد

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه‌های روغنی کشور نیز چندی پیش در حاشیه سفر به آذربایجان غربی گفت: طبق توافق‌های صورت گرفته در سال زراعی جاری باید 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی زیر کشت محصول کلزا قرار بگیرد.

علیرضا مهاجر افزود: با برنامه‌ریزی صورت گرفته برای کشت این میزان کلزا، باید 25 هزار تن از این محصول طی سال زراعی آینده در این استان برداشت شود.

او با بیان اینکه برای خرید تضمینی کلزا قیمت سه هزار و 450 تومان پیشنهادشده است، ادامه داد: با توجه به نیاز کشور سالانه مقادیر زیادی روغن خوراکی نباتی از خارج وارد کشور می‌شود و در صورت توسعه کشت دانه‌های روغنی می‌توان این میزان واردات را کاهش داد.

او با اشاره به اینکه در صورت مهیا شدن شرایط می‌توان تغییر مثبت در وضعیت کشت و نوع محصول را شاهد بود، گفت: 100 درصد بذر موردنیاز برای کشت کلزا در کشور تولید می‌شود.

او اظهار داشت: آذربایجان غربی ظرفیت بالایی برای کشت کلزا دارد تا جایی که طبق آمار در شهرستان پیرانشهر می‌توان شاهد کشت 10 هزار هکتار کلزا با متوسط عملکرد چهار تن در هکتار بود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد