hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تهران| سایه بی‌مهری بر مسکن مهر

تهران| سایه بی‌مهری بر مسکن مهر

ساکنان مسکن مهر «غرقاب دره» فیروزکوه گلایه‌های بسیاری دارند از مشکلات آسانسور گرفته تا خانه‌های بی‌کیفیت و تجهیزات خراب که تحویلشان داده‌اند اما آنچه آن را ابتدا به‌عنوان مشکل خود بیان می‌کنند، گل‌ولای کوچه‌ها و گرفتاری‌های تردد در معابر است.


واحدهای مسکن مهر شهرستان فیروزکوه در قالب سه پروژه در سه محل ساخته‌شده‌اند؛ قدیمی‌ترین ساختمان‌های این پروژه سه هزار واحدی که با عنوان دشت ناصر شناخته می‌شود در سه کیلومتری مرکز شهر فیروزکوه قرار دارد و ساخت آن‌ها از سال 86 آغازشده است که به گفته رئیس شورای اسلامی شهرستان فیروزکوه همچنان 750 واحد آن متقاضی ندارد.

محمد درویش متولی، رئیس شورای اسلامی شهرستان فیروزکوه مهم‌ترین علت بی‌مالک ماندن 750 واحد مسکونی در دشت ناصر را ظرفیت جمعیتی شهرستان می‌داند و معتقد است: زمان اجرای پروژه دشت ناصر حدود یک هزار جوان فیروزکوهی بی‌مسکن بودند و پیشنهاد شد حداکثر بیشتر از 2 هزار واحد در این پروژه احداث نشود اما گوش نکردند.

پاسخ مدیرعامل تعاونی متولی به گلایه ساکنان

خسرو خلیلی پیمانکار و مدیرعامل شرکت تعاونی آتیه ساز طارس گفت: بنیاد مسکن در زمان فروش پروژه هیچ دفترچه مصالحی تحویل نداده و پیمانکار بر اساس شرایط روز و واریزی متقاضیان، کیفیت مصالح ساختمان را انتخاب کرده است.

او با بیان اینکه «سیاست مسکن مهر عرضه مسکن ارزان بود» بیان کرد: نوع مصالح و تجهیزات به‌کاررفته به‌صورت مکتوب ثبت‌نشده، اما ارزش آن‌ها اگر بالاتر از واریزی متقاضی نباشد، کمتر نیست.

خلیلی در واکنش به طرح مشکلات اهالی چنین بیان می‌کند: اگر امروز مشکلاتی جزئی مشاهده می‌شود نباید، جزء را فدای کل کرد و باید انصاف داشت.

او در خصوص کیفیت و نوع پنجره‌های بلوک‌ها گفت: کارخانه سازنده پنجره مشخص است و دیگر تعاونی‌های شهرستان هم از آن خریده‌اند؛ شرایط جوی، انبساط و انقباض بر آن‌ها تأثیر گذاشته و به‌مرور دچار مشکل شده‌اند که امری طبیعی است.

این مقام مسئول در خصوص دیگر مشکلات ساختمان تصریح کرد: به دلیل سرقت‌های برخی وسایل درگذشته ازجمله شیرآلات در واحدها آیفون‌ها نصب نشده و به‌محض ورود مالکان تحویل می‌شود؛ هزینه برق‌کار نیز بر عهده تعاونی است اما تا تمامی ساکنان واحدهای یک بلوک مستقر نشوند امکان اتصال سیم‌های آویزان و گچ کاری وجود ندارد؛ همچنین ایجاد فضای سبز در دستور کار قرار دارد که پس از اتمام کار و آسفالت انجام می‌شود اما پس‌ازآن نیاز به نگهداری ساکنان هست.

برخی تعاونی‌ها ساختارها را رعایت نکرده‌اند

حسین کیانی رئیس اداره بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی فیروزکوه در این زمینه گفت: اراضی غرقاب دره در سال 82 به‌صورت تملک پنج‌ساله توسط یک تعاونی از اداره راه و شهرسازی اخذ و سال 86 ساخت‌وساز آن‌ها در قالب مسکن مهر (وام‌های 25 میلیون تومانی مهر) آغاز شد.

به گفته او چهار تعاونی در احداث این پروژه مسئولیت داشته و نظارت بر کار تعاونی‌ها با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؛ تعاونی به‌عنوان کارفرما، پیمانکار و مشاور ذیصلاحی که پروانه اشتغال نظام‌مهندسی دارد را به‌عنوان ناظر پیمانکار انتخاب می‌کند.

کیانی دلیل گلایه شهروندان ساکن در این واحدها را نیز این می‌داند که برخی تعاونی‌ها این ساختارها را رعایت نکرده‌اند.

مشکل همچنان بودجه است

شهردار فیروزکوه نیز گفت: سیستم مالی شهرداری تابع نظام بودجه‌ای است؛ اعتباری که سالانه برای پروژه‌های عمرانی شهرداری لحاظ می‌شود با هزینه رفع مشکل مذکور شهروندان تطابق ندارد.

جعفر پرج افزود: در این زمینه جلسه‌ای با حضور قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی برگزار و مقرر شد هزینه‌های آماده‌سازی از سوی دولت (وزارت راه و شهرسازی) تأمین شود و شهرداری اجرا کند.

به گفته پرج قرار شد شهرداری فیروزکوه زمینی به مساحت 500 متر در منطقه دشت ناصر تحویل بگیرد و در عوض، آسفالت معبر اصلی خیابان شهید فامیلی که یک هزار متر است و نیاز به یک هزار و 500 تن آسفالت به ارزش یک میلیارد تومان دارد را ظرف مدت یک ماه پس از تحویل انجام دهد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد