hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > بوشهر| خرمای بوشهر چشم‌انتظار بازارهای جهانی

بوشهر| خرمای بوشهر چشم‌انتظار بازارهای جهانی

خرما یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی به‌ویژه استان‌های جنوبی ایران به شمار می‌رود که به دلیل اشتغال‌زایی و ارزآوری بالا در سبد صادرات غیرنفتی کشور جایگاه ویژه‌ای دارد، بااین‌حال به دلیل ضعف در مراحل فرآوری و بسته‌بندی، ارزش‌افزوده این محصول نصیب کشورهایی می‌شود که به تکنیک‌های جدید کاشت، برداشت، نگهداری، فراوری و بسته‌بندی مجهز شده‌اند. از سوی دیگر خرمای بوشهر از لحاظ کیفیت در بازهای داخلی و خارجی مشتریان بسیاری دارد و مردم کشورهای روسیه، اسپانیا، اکراین و کشورهای اروپایی از جمله مشتریان پروپاقرص این محصول ارزشمند بوشهری‌ها هستند اما خرمای بوشهر با برندهای دیگر در جهان عرضه می‌شود و نام خرمای بوشهر تا حدودی گمنام مانده است.

 سالانه حدود ۱۷۰ هزار تن خرما معادل 14 درصد این محصول در استان بوشهر تولید می‌شود و از این میزان بین 25 تا 30 هزار تن خرمای استان صادر می‌شود که مشتریان بسیاری در کشورهای مختلف دارد. استان بوشهر با داشتن بیش از شش میلیون اصله نخل قطب تولید خرما در کشور قلمداد می‌شود و 37 واحد فرآوری در استان بوشهر وجود دارد. به‌رغم ظرفیت بالای خرمای بوشهر صادرات آن به کشورهای دیگر به‌کندی صورت می‌گیرد و سهم نخل داران بوشهری در این عرصه ناچیز است.

یک نخلدار بوشهری در این زمینه گفت: برداشت خرما در بوشهر هنوز با روش‌های سنتی و قدیمی انجام می‌شود که انرژی زیادی از نخل داران می‌گیرد و همچنین اتلاف زیادی دارد و بازار سنتی بوشهر نمی‌تواند با بازار مدرن سایر کشورها و حتی سایر استان‌های کشور رقابت کند. جمع‌آوری خرما در بوشهر با وسایل دست‌ساز محلی که به آن کپوره و پرونگ می‌گویند انجام می‌شود. روش این کار به این صورت است که با بندی که پرونگ دارد دور نخل را می‌پیچند و با این کار ساده خرما را جمع‌آوری کرده و درون کپوره ریخته و به پایین می‌آورند البته برای نخل‌های کوچک نیازی به این کار‌ها نیست.

حرکت آهسته در مسیر جهانی‌شدن

اگرچه هنوز هم در عرصه نخل داری بوشهر روش‌های سنتی کارساز است اما برند خرمای بوشهر در مسیر جهانی‌شدن گام برداشته و حرکت آهسته اما رو به پیشرفتی دارد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در این زمینه گفت: با توسعه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی و بهبود کیفیت و توسعه صادرات خرما و معرفی این محصول در دنیا برند خرمای استان بوشهر جهانی شده است و خوشه خرما که با رویکرد علمی و دانش‌بنیان موردتوجه و اجرا قرار گرفت در سه سال گذشته وضعیت تولید، فرآوری و صادرات آن بهبودیافته است. سید حسین حسینی ادامه داد: صاحبان صنایع با نحوه فراوری و بسته‌بندی خرما آموزش‌های را لازم فراگرفتند و تحقق صادرات خرما به تولید محصولات باکیفیت وابسته است که توجه به برند سازی، ارتقای کیفیت بسته‌بندی محصول و اصلاح شبکه‌های توزیع موردتوجه است.

صادرات هنوز سنتی است

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر در این رابطه گفت: خرمای صادراتی این استان برای راه‌یابی به بازارهای هدف نیازمند کنترل کیفی است.

خورشید گزدرازی ادامه می‌دهد: روی بسته‌های بیشتر خرمای های بسته‌بندی این استان عبارت درجه‌یک نوشته می‌شود که این عمومیت بخشی اجحافی بزرگ در حق خرمای باکیفیت بوشهر است و تنها با شعارهای مبنی بر کیفیت‌بخشی، گره از مشکلات این بخش باز نمی‌شود و در عمل باید وارد کار کنترل باهدف صادرات خرمای باکیفیت شویم.

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: خرمای باکیفیت استان بوشهر که امروز با تحمیل هزینه‌هایی گزاف به نخلداران در بخش‌های مختلف همراه شده باکیفیت‌بخشی می‌تواند بخش قابل هزینه‌های تولید را پوشش دهد صادرات خرمای استان بوشهر با گذشت بیش از چندین دهه هنوز به شکل سنتی صورت می‌گیرد که دراین‌ارتباط باید ساماندهی مناسبی صورت گیرد.

برگزاری جشنواره خرما با مشارکت 6 استان خرماخیز کشور

نمایشگاه‌های متعدد بین‌المللی اقتصادی و تجاری می‌تواند در معرفی خرمای بوشهر نقش بسزایی داشته باشد. در این رابطه مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان بوشهر با اشاره به اینکه جشنواره خرما با مشارکت 6 استان خرماخیز کشور آبان امسال در نمایشگاه‌های بین‌المللی بوشهر برگزار می‌شود اظهار داشت: خرما مهم‌ترین محصول کشاورزی استان بوشهر به‌عنوان قطب تولید خرمای کشور است و این ظرفیت در جشنواره کشوری خرما در آبان ماه معرفی می‌گردد. او گفت: برگزاری جشنواره خرما ضمن آشنایی مردم با این ماده غذایی مقوی، سهم این محصول را در سبد خانوارها افزایش می‌دهد و با عرضه فناوری‌های نوین در صنعت تولید و بسته‌بندی کشاورزان با روش‌های نوین برای پرورش و فرآوری محصول خود آشنا می‌شوند.

مهرداد ابراهیمی گفت: جشنواره و نمایشگاه خرما از 22 تا 24 آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بوشهر برگزار می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد