hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > احتمال ابتلای همزمان به سل و کرونا/سرفه های مزمن را جدی بگیرید

احتمال ابتلای همزمان به سل و کرونا/سرفه های مزمن را جدی بگیرید

کارشناس برنامه سل و جذام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سرفه بیش از دو هفته را مهمترین علامت سل ریوی اعلام کرد و افزود: با همه گیری کرونا سرفه های مزمن به حساب کرونا گذاشته می شود، درحالی که ممکن است فردی کرونا داشته باشد، ولی همزمان سل هم داشته باشند، به همین خاطر تاکید داریم سرفه بیش از دو هفته را علامت سل درنظر بگیرید، مگر اینکه خلاف آن تشخیص داده شود.
دکتر شیما سادات طلایی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نامگذاری ۲۳ مهر ماه به عنوان روز ملی مبارزه با سل در ایران، اظهارکرد: این نامگذاری به خاطر تقارن با سالروز درگذشت محمدبن زکریای رازی، دانشمند ایرانی است که تحقیقات ارزنده ای در زمینه سل داشته است.
وی با اشاره به اینکه بیماری سل یک بیماری عفونی و عامل آن یک میکروب است که می تواند از راه تنفس بین افراد منتقل شود، افزود: متاسفانه این بیماری از راه هوا هم منتقل می شود، به طوری که اگر کسی مبتلا به بیماری سل باشد و در هوایی صحبت کند، بخندد، عطسه و سرفه کند و ... میکروب سل تا چند ساعت در هوا معلق باقی مانده و اگر فرد سالمی وارد این محیط آلوده شود امکان آلوده شدن او وجود دارد.
کارشناس برنامه سل و جذام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مدت زمانی که میکروب سل باید در هوای آلوده باقی بماند را طولانی مدت اعلام کرد و افزود: هر چقدر مدت زمانی که فرد در محیط آلوده می ماند بیشتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری سل هم بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه وقتی میکروب وارد بدن انسان می شود، در ۸۰ درصد موارد وارد ریه می شود و سل ریوی ایجاد می کند، تصریح کرد: سرفه بیش از دو هفته مهمترین علامت سل ریوی است، به همین خاطر تاکید می کنیم افراد اگر سرفه بیش از دو هفته دارند حتما نمونه خلط بدهند تا سل تشخیص داده شود. همچنین ضعف، بی اشتهایی، درد قفسه سینه، تنگی نفس، خلط و خلط خونی از دیگر علائم سل است.
طلایی راه تشخیص بیماری سل ریوی را بسیار ساده و از طریق نمونه خلط اعلام کرد و افزود: افراد مشکوک باید به مراکز تشخیص و درمان سل مراجعه کرده و نمونه خلط بدهند. در تمام شهرستان ها مرکز رایگان تشخیص و درمان بیماری سل داریم و دو مرکز تشخیص و درمان سل در شهر اصفهان نیز مرکز ملاهادی سبزواری در خیابان فیض و نواب صفوی در میدان احمدآباد است.
کارشناس برنامه سل و جذام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در مراکز تشخیص و درمان سل پزشکان و کارشناسان آموزش دیده در زمینه تشخیص بیماری سل حضور دارند، توضیح داد: در این مراکز علائم بیمار چک می شود و در صورت نیاز به آزمایشگاه تشخیص طبی سل ارجاع داده می شود. بعد از نمونه گیری خلط، اگر بیماری تشخیص داده شد درمان کاملا رایگان است و دارو در اختیار فرد قرار می گیرد.
وی طول درمان بیماری سل را ۶ ماه تا یک سال اعلام و خاطرنشان کرد: در موارد خاص ممکن است درمان طولانی تر شود، اما مهمترین موضوع تشخیص زودهنگام بیماری است، به طوری که هرچه زودتر بیماری تشخیص داده شود درمان راحت تر و نتیجه مطلوب تر خواهد بود.
طلایی سل را بیماری قابل درمان به شرط تشخیص زودهنگام دانست و افزود: برخی افراد سرفه بیش از دو هفته را به خاطر آلرژی، سرماخوردگی و مصرف سیگار می دانند، همچنین با همه گیری کرونا ممکن است این سرفه ها به حساب کرونا گذاشته شود، در حالی که ممکن است فردی کرونا داشته باشند ولی همزمان سل هم داشته باشند، به همین خاطر همیشه تاکید داریم سرفه بیش از دو هفته را حتما سل درنظر بگیرید مگر اینکه خلاف آن تشخیص داده شود.
وی در ادامه با بیان اینکه در ۲۰ درصد موارد میکروب سل ممکن است ارگان های دیگر بدن را درگیر کند، گفت: مثل سل ستون فقرات، سل چشم و ... که اگر تشخیص داده شود همه درمان دارند، البته تشخیص آن کمی پیچیده تر است و باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد.
کارشناس برنامه سل و جذام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سالمندان را بیشترین گروه سنی برشمرد که مبتلا به بیماری سل می شوند و افزود: سطح ایمنی بدن فرد در ابتلا به بیماری سل تاثیر دارد.
وی با اشاره به اینکه میکروب سل می تواند در بدن حالت خفته یا فعال داشته باشد که در صورت بروز علائم فرد مسلول می شود، اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک ۹۰ مسلول در استان شناسایی شده و تحت درمان هستند. این آمار بیماران شناسایی شده است و مسلما تعداد افراد شناسایی نشده خیلی بیشتر است که در سطح جامعه در تردد هستند و می توانند عامل انتقال بیماری باشند.
طلایی در خصوص تاثیر استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به بیماری سل گفت: همانطور که با استفاده از ماسک به خاطر پیشگیری از ابتلا به کرونا ممکن است بیماری های تنفسی دیگر هم کاهش یابد، قطعا بیماری سل هم تحت تاثیر استفاده از ماسک قرار گرفته و کاهش می یابد.
وی به خطر مراجعه دیرهنگام افراد مشکوک به بیماری سل اشاره و اظهار کرد: در طول یک سال فرد مسلول درمان نشده می تواند ۱۰ تا ۱۵ نفر دیگر را مبتلا کند، علاوه بر آن در صورتی که درمان نشود بیماری سل مزمن شده و فرد دچار عوارضی همچون نارسایی تنفسی می شود.
کارشناس برنامه سل و جذام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: اگر فرد مسلولی تشخیص داده نشود تا ۵۰ درصد ممکن است بهبودی یابد، ولی در ۲۵ درصد موارد ممکن است همیشه دچار سل مزمن و عوارض ریوی بماند و در ۲۵ درصد نیز دچار مرگ شود.
وی با بیان اینکه ممکن است برای تشخیص بیماری با سرفه های مزمن به خاطر همه گیری کرونا بیشتر ذهن ها به سمت کرونا برود، تصریح کرد: بیمارانی داشته ایم که هر دو بیماری را با هم داشته اند، یعنی مسلول بوده و کرونا هم داشته اند، این درحالی است که سل بیماری کاملا درمان پذیر است، به شرطی که زود تشخیص داده شود.
طلایی درخصوص درمان بیماران سل گفت: این بیماران در طرح دارویی که از طرف سازمان بهداشت جهانی اعلام شده، تحت نظارت کارشناسان دارو مصرف می کنند تا هم نتیجه مطلوب از درمان بگیریم و هم مقاومت دارویی ایجاد نشود که درمان را بسیار سخت تر می کند.
کارشناس برنامه سل و جذام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سل خارج از ریوی قابلیت انتقال از فرد به فرد ندارد، گفت: اگر بیماری تشخیص داده نشود بیمار رنج می برد و ممکن است عوارضی داشته باشد، ولی مثل سل ریوی به دیگران منتقل نمی شود.
وی بار دیگر با تاکید براینکه هر نوع سرفه ای که مزمن شده یعنی بیش از دو هفته ادامه دارد می تواند نشانه ای از بیماری سل باشد، به افرادی با این علامت توصیه کرد حتما به یکی از مراکز رایگان مرکز بهداشت مراجعه کنند.
طلایی به افراد دارای سرفه های مزمن تاکید کرد که بیماری را پذیرفته و به هیچ وجه انکار نکنند و افزود: مطمئن باشیم اگر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم بیماری سل کاملا قابل درمان است، بدون اینکه عارضه ای به جا گذارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد