hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > اقتصاد تویسرکان نباید تنها وابسته به خام فروشی گردو باشد

اقتصاد تویسرکان نباید تنها وابسته به خام فروشی گردو باشد

معیشت بیش از ۷۰ درصد مردم شهرستان تویسرکان به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم وابسته به تولید گردو است درحالیکه گره زدن همه ظرفیت‌های اشتغالزایی شهرستان آنهم در شرایط کنونی کشور به خام فروشی گردو نمی‌تواند راهگشای مشکلات اقتصادی مردم باشد.
 گردش مالی حاصل از خرید و فروش گردو در شهرستان تویسرکان بالا و قابل توجه است اما بدیهی است که میزان برخورداری همه تویسرکانی‌ها از باغ‌های گردو هرگز یکسان نیست و برخی از تولیدات بسیار زیاد این محصول برخوردارند و برخی سهم اندکی از آن را به خود اختصاص داده‌اند.
در شرایطی که مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور معضلات زیادی ایجاد کرده، مسئولان تویسرکان باید با توجه به الگوی توجه به تولیدات داخلی و بومی به سمت و سوی فرآوری محصول با کیفیت گردو و توسعه صنایع تبدیلی گردو حرکت کنند تا ارزش افزوده حاصل از این حرکت چندین برابر و مضاعف شود.
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی به دفعات بیان کرده که بزرگترین معضل تویسرکان بالا بودن نرخ بیکاری است و راه حل برون رفت از این معضل را جذب سرمایه گذاران در حوزه تولیدات صنعتی دانسته است.
همچنین اختصاص دو عنوان شهر ملی منبت گلریز به تویسرکان و دهکده ملی منبت به روستای اشترمل این شهرستان در کنار دریافت نشان جغرافیایی مبل و منبت می‌تواند در سال‌های آینده ظرفیت اشتغالزایی در شهرستان تویسرکان را افزایش دهد به شرطی که کارگاه‌های پر شمار تولید مبل و منبت در تویسرکان که بیش از چهار هزار و 500 کارگاه هستند دائماً با مشکلاتی همچون نبود سرمایه در گردش و مشکل تامین چوب مورد نیاز روبه‌رو نباشند.
نباید برخورداری شهرستان تویسرکان از ظرفیت‌های خوب و بالا در حوزه تولید محصولاتی همچون سیر، سماق، آلو و عسل را نادیده گرفت و در شرایطی که تا چندین سال قبل تولید فرش دست باف منبع اصلی درآمدزایی برای بخش قابل توجهی از خانواده‌های روستایی این شهرستان بوده به راحتی از کنار آن عبور کرد.
از سوی دیگر توجه ویژه به واحدهای گلخانه‌ای تویسرکان و تلاش برای توسعه بازارهای فروش محصولات آنها و همچنین بازار یابی فعال و فراگیر برای تولیدات صنایع دستی تویسرکان که بیش از 23 درصد از تولیدات این حوزه را در استان همدان به خود اختصاص داده می‌تواند شاخص درآمدزایی عمومی در شهرستان تویسرکان را بهبود ببخشد.
فرماندار تویسرکان در اظهارات خود گفته سهمیه ایجاد اشتغال در شهرستان تویسرکان در سال 99، یک هزار و 530 فرصت شغلی جدید است که تا کنون با ایجاد یک هزار و 97 شغل جدید،یعنی 72 درصد از این سهمیه محقق شده است.
این در حالی است که در سال‌های گذشته و اخیر برخی از کارشناسان و عموم مردم این گونه آمار را به معنای ایجاد اشتغال پایدار نمی‌دانند، هر چند سید رسول حسینی، فرماندار تویسرکان تاکید کرده که این آمار بر اساس افرادی که تحت پوشش تامین اجتماعی قرار می‌گیرند اعلام و ثبت می‌شود.
نکته جالب توجه دیگر اینکه در شرایطی که تویسرکان به عنوان شهرستان دوم استان از نظر جذب اعتبارات اشتغالزای روستایی معرفی شده، از استان اعلام شده که فعلاً تسهیلات اشتغالزای روستایی به تویسرکان تعلق نمی‌گیرد، در حالی که تعداد زیادی از طرح‌های اشتغالزا در حوزه گردشگری، تولیدات صنعتی و مواردی از این قبیل در شهرستان برای فعالیت نیاز به دریافت تسهیلات اشتغالزایی دارند.
فرماندار تویسرکان طی نشستی با مسئولان دستگاه‌های اجرایی تویسرکان تصریح کرده  همه دستگاه اجرایی بر اساس سند سه ساله توسعه استان مکلف به ایجاد 100 درصدی تعهد اشتغال خود در طول سال هستند و در این میان از نبود فعالیت و تحرک کارآفرینانه در پارک علم و فن آوری تویسرکان به شدت انتقاد کرده است.
همچنین سید رسول حسینی از عملکرد نه چندان رضایت بخش اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی به عنوان یکی از اثر گذارترین مولفه‌های حوزه اقتصاد شهرستان نیز انتقاد کرده و متذکر شده که گاهی احساس می شود ناهماهنگی‌ها و کم کاری‌های خواسته یا ناخواسته به روند حل مشکلات مختلف در شهرستان آسیب وارد می‌کند و انگار استفاده از خرد جمعی در برخی حوزه‌های کاری اثر گذار نیست.
در عین حال شهرستان تویسرکان با برخورداری از 221 اثر تاریخی، فرهنگی و جاذبه گردشگری و با وجود تلاش های زیاد مسئولان در سال‌های اخیر هنوز آنگونه که باید بهره‌وری حداکثری از بخش گردشگری را ایجاد نکرده و با برخورداری از بارگاه حبقوق نبی(ع) همچنان اقتصاد تویسرکان در این بخش به پویایی قابل انتظار و مطلوب نرسیده است.
به نظر می‌رسد با اجرای کامل طرح‌های چهار بانده کردن جاده شریانی تویسرکان به کنگاور و جوکار، روند حضور گردشگران در ایام مختلف سال در تویسرکان تسهیل می‌شود و این موضوع می‌تواند سرمایه گذاران حوزه اقتصاد را برای سرمایه گذاری در تویسرکان ترغیب کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد