hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > آبی به تالاب گاوخونی نرسیده است/ خشکی تالاب و اثرات منفی خیزش گرد و غبار

آبی به تالاب گاوخونی نرسیده است/ خشکی تالاب و اثرات منفی خیزش گرد و غبار

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: حجم ۳۰۰ هزار مترمکعبی آب رهاسازی شده از سد رودشتین به سمت تالاب، عدد قابل توجهی نبوده و تا امروز این آب به گاوخونی نرسیده است.


حسین اکبری  با اشاره به آخرین وضعیت تالاب گاوخونی، اظهار کرد: در نیمه اول امسال تاکنون از سد رودشتین رهاسازی آب به سمت تالاب گاوخونی نداشتیم و تنها در اوایل مهر ماه گفته شد ۳۰۰ هزار مترمکعب از سد رودشتین به سمت گاوخونی رهاسازی شده است.
وی تاکید کرد: متاسفانه طی پایش های صورت گرفته در مسیر، این آب هنوز به تالاب گاوخونی نرسیده و حتی در مسیرهای پایین دست نیز تاثیر آن چنانی نداشته است.
سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان در خصوص دلایل نرسیدن آب تالاب، توضیح داد: حجم ۳۰۰ هزار مترمکعب آب، عدد قابل توجهی نبوده و تا امروز این آب به گاوخونی نرسیده است، همچنین به دلیل جریان نداشتن آب در این مسیر طی ۶ ماه گذشته، آب رهاسازی شده صرف نفوذ به لایه های پایین تر زمین و جذب در مسیر رودخانه شده و به پایین دست نرسیده است، از سوی دیگر برخی برداشت های غیرمجاز نیز رصد می شود که با آن برخورد خواهد شد.
وی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار مترمکعب آب، حجم بالایی نیست که بتواند در مسیر ۸۵ کیلومتری خود را به تالاب برساند، گفت: متاسفانه مسیر رودخانه خشک و حجم اولیه آب رها شده پایین بوده است تاجایی که از ابتدای سال ۹۹ تا به امروز آبی به تالاب گاوخونی نرسیده است. 
اکبری با بیان اینکه حقابه تالاب گاوخونی به جز نیمه دوم سال آبی ۹۸-۹۷ که ۴۱ میلیون مترمکعب بود، داده نشده است، تصریح کرد: طی ۱۴ سال گذشته حقابه ای برای گاوخونی رهاسازی نشده است.
وی تصریح کرد: سال آبی گذشته ۴۱ میلیون مترمکعب آب وارد تالاب گاوخونی شده که تاثیر قابل توجهی در مرطوب کردن لایه های زیرین به خصوص بخش های شمالی تالاب داشته و تاحد زیادی از گرد و غبار ناشی از خشکی گاوخونی جلوگیری کرده است.
سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با تاکید بر اینکه متاسفانه در نیمه نخست امسال نیز حقابه ای برای گاوخونی رهاسازی نشد، افزود: البته به صورت میانگین بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ لیتر در ثانیه زهآب کشاورزی و پساب فاضلاب به تالاب رسیده است که حدود ۷ میلیون مترمکعب آب است، اما این حجم آب، جوابگوی گاوخونی نیست، چراکه حداقل نیاز آبی تالاب برای کارکردهای اکولوژیک ۱۷۶ میلیون مترمکعب در سال است. 
وی همچنین در خصوص خشکی زاینده رود و تاثیر باز و بسته شدن های مداوم رودخانه، اظهار کرد: متاسفانه قطع و وصل شدن زاینده رود صدمات جبران ناپذیری را به تنوع زیست محیطی و زیست بوم رودخانه و تالاب وارد می کند و با توجه به گونه های متنوع و کمیاب و همچنین پرندگانی که به دلیل وابستگی به آب لانه سازی و جوجه آوری می کنند، همچنین با بسته شدن زاینده رود شاهد مرگ مستقیم بسیاری از آبزیان و همچنین از بین رفتن ماوا و زیستگاه پرندگان این رودخانه می شود.
اکبری با اشاره به اثرات غیرمستقیم باز و بسته شدن زاینده رود و خشکی این رودخانه، گفت: زمانی که رودخانه و تالاب خشک باشد شاهد خیزش گرد و غبار و تاثیر منفی بر زیستگاه های طبیعی و کشاورزی خواهیم بود.
وی تاکید کرد: ضرورت دارد حقابه گاوخونی به لحاظ کارکردهای ارزشمند تالاب و پتانسیل های حمایت و هدایت از تنوع ذخایر ژنتیکی، اهمیت مسائل گردشگری، اشتغال و ... داده شود و همچنین حقابه تالاب باید در جداول منابع و مصارف آبی این حوضه دیده و رعایت شود، چراکه اگر تالاب بین المللی گاوخونی و رودخانه زاینده رود خشک باشد علاوه بر از دست دادن یک زیست بوم ارزشمند، شاهد خطرات و تهدیدات منطقه ای و فرامنطقه ای از نظر گرد و غبار خواهیم بود.
سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با تاکید بر ضرورت وجود یک خط قرمز در تامین حقابه های زیست محیطی به خصوص تالاب گاوخونی، اظهار کرد: واقعیت این است اگرچه با محدودیت های منابع آب روبرو هستیم، اما برای پیشگیری از چنین خطراتی تحویل حقابه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی در سال در کنار حقابه کاربری های شرب، کشاورزی، صنعت و ... عدد قابل توجهی نیست و در سایه مدیریت یکپارچه منابع آبی می توان این زیست بوم حیاتی را حفاظت کرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد