hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > آشتی با طبیعت در گردشگری کشاورزی

آشتی با طبیعت در گردشگری کشاورزی

نخستین سایت آگروتوریسم (گردشگری کشاورزی) ایران در حالی در منطقه دماوند تهران راه‌اندازی شده است که بحران آب سراسر ایران را فراگرفته و کارشناسان در گفت‌وگو با همشهری رونق آگروتوریسم در کشور را در شرایطی که کشاورزی وابسته به آب، رو به قهقراست، جایگزین خوبی برای تأمین معیشت روستاییان با بهره‌گیری از مزارع کشاورزی اعلام کردند.
فعالیت اصلی نخستین سایت 13هکتاری آگروتوریسم ایران نیز به همین منظور با هدف آموزش کشاورزی و دامداری به گردشگران و علاقه‌مندان به فعالیت‌های روستایی و کشاورزی راه‌اندازی شده است.
به گزارش همشهری، آگروتوریسم یکی از شاخه‌های گردشگری است که در کشورهای جنوب شرق آسیا، در ویتنام، سریلانکا، چین و حتی برخی کشورهای اروپایی و آمریکا به بهترین شکل ممکن از سال‌ها پیش راه‌اندازی شده است. هدف از این شاخه گردشگری توسعه اقتصاد روستایی و کمک به تولید پایدار محصولات کشاورزی با بهره‌گیری از گردشگری و همچنین ایجاد علاقه به‌منظور توسعه بخش کشاورزی و دامداری در میان جوامع بشری است.
آگروتوریسم زمانی در جهان رونق گرفت که موضوع تغییرات اقلیمی و کاهش تولیدات محصولات کشاورزی به‌دلیل همین تغییرات منجر به زیان دهی این صنعت شد. بدین‌ترتیب کشاورزان و دامپروران و جوامع روستایی در تلاش برآمدند تا با بهره‌گیری از صنعت گردشگری، چرخه تولید محصولات کشاورزی را به پایداری برسانند. آگروتوریسم اکنون در برخی کشورهای توسعه یافته به یکی از پایدارترین شاخه‌های گردشگری با درآمدزایی خوب برای جوامع محلی تبدیل شده است.
نخستین سایت آگروتوریسم ایران در منطقه گیلاوند دماوند، 5هکتار زمین کشاورزی دارد که گردشگران می‌توانند در این عرصه، برای برداشت محصولات کشاورزی اقدام کنند و با شیوه‌های کاشت، داشت و برداشت محصول آشنا شوند. همچنین سایت‌های پرورش گاو، گاومیش، گوسفند، بز، شترمرغ، ماکیان، غاز، الاغ و ماهی نیز در 8هکتار دیگر از این مجموعه احداث شده است تا علاوه بر آشنایی گردشگران با شیوه‌های مختلف دامداری و دامپروری این امکان برای آنها فراهم شود که بتوانند به‌صورت عملی شیوه‌های دامپروری و دامداری و کشت محصولات کشاورزی را فرابگیرند.
 آشتی با طبیعت، ماندگاری در روستا
اگروتوریسم یا گردشگری کشاورزی توانسته است فرصتی برای گردشگران علاقه‌مند به طبیعت و جامعه روستایی فراهم کند تا با کار و زندگی در مزارع هدفگذاری شده برای این بخش از گردشگری نه‌تنها از لحظات حضور در مزارع لذت ببرند که از آموزش‌های کشاورزی و دامداری برای ترغیب شدن به تداوم کشاورزی در جهان برخوردار شوند.نخستین سایت گردشگری کشاورزی ایران نیز با همین هدف و با نام مزرعه گردشگری خورشید در منطقه دماوند ایجاد شده است تا علاوه بر عرضه تولیدات جامعه محلی و روستایی، گردشگران را با بخش‌های مختلف کاشت، داشت و برداشت و همچنین شیوه‌های نگهداری و پرورش حیوانات اهلی و دامپروری آشنا کند.
علی خدابخشی، مهندس کشاورزی در شاخه دامپروری که سال‌هاست همراه با همسرش محبوبه ملکی در صنعت گردشگری فعالیت‌می‌کنند پس از بازدید از پارک‌های ملی و مزارع متعدد در کشورهای آمریکا، کانادا و آسیای جنوب شرقی، تصمیم گرفتند ایده خود را برای راه‌اندازی نخستین سایت آگروتوریسم در ایران عملی کنند. آنها در سال 82 فاز اجرایی شدن ایده خود را آغاز کردند و سال 97 موفق به گشایش نخستین مزرعه گردشگری ایران و سایت آگروتوریسم کشور شدند. علی خدابخشی، مؤسس نخستین سایت آگروتوریسم ایران به همشهری می‌گوید: این مزرعه نخستین نمونه آگروتوریسم در ایران است که جلوه‌های مختلفی از کشاورزی و گردشگری را به نمایش گذاشته است. محبوبه ملکی، نیز درخصوص راه‌اندازی نخستین مزرعه کشاورزی کشور با رویکرد گردشگری به همشهری گفته است که این مزرعه با الهامات مختلف از مزارع گردشگری جهان و الگوبرداری‌های متنوع از مناطق گردشگری و پارک‌های ملی دایر شده و الگوهای آن برگرفته از فعالیت‌های آگروتوریسم در اقصی نقاط جهان و حتی پارک‌های ملی دیگر کشورهاست که اکنون منتج به راه‌اندازی مجموعه‌ای متنوع از فعالیت‌های کشاورزی و دامداری و ارتباط نزدیک با زندگی روستایی شده است.
 جاذبه جدید گردشگری جهان
اسماعیل کهرم، کارشناس محیط‌زیست نیز که بسیاری از مناطق طبیعی جهان را دیده و در حوزه محیط‌زیست به‌ویژه حیات‌وحش فعال است با ابراز خشنودی از راه‌اندازی نخستین سایت آگروتوریسم ایران در دماوند گفت: آگروتوریسم یا گردشگری کشاورزی موضوع تازه‌ای در جهان نیست اما جای خوشحالی است که نخستین سایت آگروتوریسم در ایران نیز راه‌اندازی شده است.
به گفته این استاد دانشگاه، زمین‌های کشاورزی در جهان به‌عنوان یک جاذبه گردشگری به رسمیت شناخته شده‌اند و در شهر تهران نیز تاکنون 7اکوسیستم شناسایی شده که یکی از آنها زمین‌های کشاورزی است و حیوانات اهلی و گونه‌های مختلف حیات‌وحش نیز در آنها زندگی می‌کنند. او با اعلام اینکه زمین‌های کشاورزی قابلیت جذب گونه‌های مختلف حیات‌وحش از جمله آهوان را دارند، تأکید کرد: با گسترش شهرنشینی، مردم از طبیعت فاصله گرفته‌اند و آگروتوریسم یکی از پدیده‌هایی است که به آشتی مردم با طبیعت منجر می‌شود.
کهرم با اشاره به قابلیت سایت‌های آگروتوریسم برای جذب جانوران و گونه‌های مختلف حیات‌وحش و همچنین پرورش حیوانات اهلی به‌منظور تأمین شیر، گوشت و ماکیان برای تأمین مایحتاج زندگی، گفت: مزارع گردشگری می‌توانند عامل مهمی در آشنایی جامعه شهری با گونه‌های مختلف حیات‌وحش و آشنایی با طبیعت و همچنین زیست جامعه روستایی و مشارکت در فعالیت‌های جامعه کشاورزی و دامپروری باشند.
این استاد دانشگاه درخصوص شیوه مدیریت مزارع گردشگری در ایران همزمان با راه‌اندازی نخستین سایت آگروتوریسم کشور در دماوند گفت: از آنجا که آگروتوریسم یا گردشگری کشاورزی ایران در گام‌های نخست راه‌اندازی است باید دقت داشت که سرمشق‌های نادرست به جوانان و کودکان داده نشود و از این‌رو، لازم است تا این مراکز به شکل صحیح و پاکیزه نگه داشته شوند، امکان لمس حیوانات توسط کودکان وجود داشته باشد و حیوانات نیز از قبل با انسان آشنا باشند تا اتفاق ناخوشایندی در مزارع گردشگری رخ ندهد. کهرم تأکید کرد: مزارع گردشگری کشور که زیر عنوان آگروتوریسم به فعالیت می‌پردازند حتما باید تحت‌نظر مهندسان کشاورزی و دامپزشک‌ها فعالیت کنند. 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد