hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > حباب‌های ترسناک بازار

حباب‌های ترسناک بازار


طی روزهای گذشته تیتر رکورد شکنی ارز و سکه بر روی خروجی اکثر رسانه‌ها قرار گرفته است. در این بین بازارهای دیگر تحت تاثیر این افزایش قیمت حال روز مناسبی ندارند. به نظر می‌‌‌رسد حباب‌هایی که مدام مسئولان از آن نام می‌برند نه تنها ترکیده نمی‌شوند بلکه کم کم به قسمت‌های ترسناکی برای اقتصاد تبدیل شده‌اند. بهای سکه تمام در بازار آزاد بیش از یک ماه است که گرفتار حباب یک میلیون تومانی شده و هر بار به بهانه‌هایی همچون گران شدن طلا در بازارهای جهانی یا نرخ برابری دلار افزایش یافته، خود را از دسترس دورتر می‌کند.



هر دلار آمریکا این روزها در سامانه نظارت ارز (سنا) که برآیند فروش اسکناس در صرافی‌ها و معاملات قطعی در سامانه ارزی نیما است، به حدود 10 میلیون و 588 هزار تومان رسیده است، در حالی که در همین ابتدای هفته قیمت آن به هشت هزار تومان رسیده بود.
با این حال آنچه بازار به آن واکنش نشان داده، برداشت های فعالان بازار، از اظهارنظرهایی است که این روزها از زبان مسئولان اعم از اقتصادی یا سیاسی می‌شنوند؛ ناظران بازار جمله نقل شده از رئیس کل بانک مرکزی که روز دهم شهریور در همایش بانکداری اسلامی گفته بود «اراده‌ای برای مقابله با رشد نقدینگی و کند کردن آن وجود ندارد» را از عوامل روانی موثر بر بازار می دانند.
اما جدای از مسائل روانی، بسته شدن معاملات آتی سکه در بورس کالا نیز بر بازارهای موازی آن یعنی بازار مسکوکات طلا و ارز اثر گذاشته است.
در همین رابطه رضا ترکاشوند دبیرکل کانون صرافان ایران مردادماه امسال به ایرنا گفته بود: «تا زمانی که تقاضا برای تبدیل دارایی ریالی به سرمایه های جایگزین وجود داشته باشد، هر تصمیمی بر بازارهای موازی آن اثر می گذارد.»
مجموع عوامل روانی و تصمیم های اجرا شده در بازارهای موازی ارز و سکه نقد، سبب شده تا بهای مسکوکات طلا در بازار همچنان در حال ثبت رکوردهای جدیدی باشد؛ هرچند که معاملات نقدی ارز فقط سه درصد از کل بازار ارزی کشور را تشکیل می دهد اما اثر روانی خود را بر بازار داخلی و فضای عمومی جامعه دارد.
در مجموع روز ‌سه شنبه‌ بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 110 هزار تومان افزایش به چهار میلیون و 700 هزار تومان رسید و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی نیز با 100 هزارتومان رشد، چهار میلیون و 256 هزار تومان عرضه شد.
معامله گران هر قطعه نیم سکه را 2 میلیون و 234 هزار تومان و هر ربع سکه را یک میلیون و 153 هزار تومان فروختند تا هر کدام نسبت به پایان معاملات روز قبل 20 هزار تومان افزایش قیمت داشته باشد. هر قطعه سکه گرمی نیز با رشد 10 هزار تومانی به 612 هزار تومان رسید.
مروری بر نرخ ها در بازار سکه نشان می دهد که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی همچنان یک میلیون تومان حباب دارد در حالی که قیمت مصنوعات طلا بدون حباب بوده و در شرایط بهتری است زیرا در بازارهای جهانی هر اونس طلا پنج دلار و 52 سنت کاهش دارد و به 1195 دلار و 92 سنت رسیده است.
بازار نیازمند ورود بانک مرکزی
همچنین ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت قیمت سکه و طلا در بازار‌ اظهار کرد: در بازار روز سه شنبه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید معادل چهار میلیون و ۷۲۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و ۲۲۵ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۶۰۵ هزار تومان قیمت دارد.
وی ادامه داد: این در حالی است که هر اونس طلای جهانی ۱۱۹۵ دلار، یک مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۵۶۵ هزار تومان، یک مثقال طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۶۶۵ هزار تومان، یک گرم طلای ۱۸ عیار ۳۶۱ هزار تومان قیمت دارد.
رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر با اشاره به این‌که قیمت سکه نسبت به دو روز گذشته نوسان جزئی و معمولی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی را تجربه می‌کند، گفت: این نوسانات کاهشی بوده و در ارتباط با طلا نیز اتفاق خاصی رخ نداده است.
محمدولی همچنین در مورد وضعیت بازار خاطر نشان کرد: وضعیت دادوستد مناسب نیست و تقاضا در حوزه مصنوعات طلا پنج تا ۱۰ درصد بوده و نسبت به طلای آب شده که مردم طی این روزها به جای مصنوعات ساخته شده به سمت خرید آن اقدام می‌کنند ۲۰ تا ۲۵ درصد است.
وی ادامه داد: در مورد سکه باید خاطر نشان کرد که با توجه به رشد قیمت‌ها مردم به سمت خرید روی آورده‌اند و احساس می‌کنند با توجه به گران شدن قیمت سکه بهتر است خرید کرده و پس از چند روز آن را بفروشند و سود کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر با بیان این‌که قیمت سکه دنباله‌روی قیمت ارز در بازار است، گفت: در صورتی که مسکن لازم توسط بانک مرکزی و کلان اقتصاد کشور مدنظر قرار نگیرد و بازار با مدیریت روبه‌رو نشود، رشد قیمت‌ها ادامه دارد و به نظر می‌رسد که روند کاهشی صورت نگیرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد