hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > اينقدر نپرسيد داوري چطور بود!

اينقدر نپرسيد داوري چطور بود!

مصاحبه محسن قهرماني در برنامه فرمول يك و اشاره‌اش به اينكه به عمد خطاي بازيكنان راه‌آهن را نگرفته، جنجال‌هاي زيادي به پا كرده است. 

مصاحبه محسن قهرماني در برنامه فرمول يك و اشاره‌اش به اينكه به عمد خطاي بازيكنان راه‌آهن را نگرفته، جنجال‌هاي زيادي به پا كرده است. قهرماني صراحتا گفته كه به خاطر فحاشي هواداران استقلال، حق اين تيم را خورده است. همين موضوع باعث شد با حسين عسگري داور پيشكسوت و رييس سابق دپارتمان داوري فدراسيون فوتبال، در اين مورد صحبت كنيم.

 

در مورد مصاحبه اخير آقاي قهرماني مي‌خواستم با شما صحبت كنم.

خب با خودشان صحبت كنيد!

ايشان كه صحبت‌هاي‌شان را انجام داده‌اند و ما مي‌خواهيم از زاويه ديگري با شما صحبت كنيم. اينكه بحث سر اين است كه ايشان در آن بازي معروف كار درستي نكرده اما اعترافش كار درستي بوده و ديد جديدي به جامعه داوري ايران داده است.

هيچ‌كدام از اعضاي جامعه داوري حق ندارند كه قانون را آگاهانه اجرا نكنند. اشتباه سهوي مشكلي ندارد. وقتي كسي كاري را مي‌كند كه نسبت به آن آگاهي ندارد، اشتباه مي‌كند. اما به هيچ عنوان اجازه اشتباه آگاهانه ندارند. الان آقاي قهرماني اشتباه آگاهانه انجام داده و تخلف كرده است. نمي‌توان اصلا اين كار را انجام داد و بعدا اعتراف كرد. اين اعتراف هيچ كمكي به فوتبال و جامعه داوري نمي‌كند. اگر هم، چنين حرفي زده شده واقعا كار بدي انجام داده است. داور بر اساس قانون بايد تصميم بگيرد. نمي‌تواند انتخاب كند جايي اين كار را انجام بدهد و جايي انجام ندهد. به هيچ عنوان داور حق ندارد قانون را رعايت نكند. در سخت‌ترين و بدترين شرايط داور حق اين را ندارد آگاهانه قوانين را زير پا بگذارد. هزار تا استاديوم هم توهين بكنند، داور حق ندارد اين كار را انجام بدهد.

ايشان نمونه اين كار را در بازي با ملوان هم انجام دادند. برنامه نود هم لب‌خواني كرد و همه ديدند كه محسن قهرماني به بازيكنان ملوان مي‌گفت تا زماني كه فحاشي هواداران ادامه داشته باشد، خطاها را نمي‌گيرد. واقعا چرا محسن قهرماني همچنان به داوري ادامه مي‌داد و كسي مانعش نمي‌شد؟

شما نگاه كنيد، داورها را با هم مقايسه كنيد. نه از نظر توانايي فني. از نظر رفتاري و بلكه تاكتيك قضاوت. من به ياد نمي‌آورم داوري همچنين كاري را كرده باشد و به آن اعتراف و اشاره هم بكند. كدام يكي از داورها اين كار را كرده‌اند؟ يك اشكال بزرگي وجود دارد كه در مورد آقاي قهرماني به آن رسيدگي نشده است. اصلا بحث توانايي مطرح نيست، نقض آگاهانه قانون، مشكل بسيار بزرگي است.

تبعات اين صحبت‌ها براي جامعه داوري چيست؟ الان بسياري از هواداران فكر مي‌كنند شايد داورها به خاطر مسائل ديگري سوت اشتباه زده‌اند و به داورها بدبين شده‌اند. 

اين موضوع چيزي نيست كه مشكلي را از داوري حل بكند. اين ماجرا نگاه به داوري را عوض مي‌كند. داورها زير سوال مي‌روند. داورها بالاخره اشتباهات سهوي دارند، با اين حرف‌ها الان ديگر براي هواداران قابل قبول نيست كه اشتباهات سهوي باشد.

اين صحبت‌ها الان قابل پيگيري هست يا نه؟

آقاي قهرماني كه فعاليتي در فوتبال ندارد.

ايشان گفته‌اند نظارت مي‌كنند. 

من كه تا به حال نديده‌ام. اما كميته داوران بايد اين مساله را پيگيري كند. شأن داوري پايين آمده است و بايد به فكر چاره‌اي بود. يك كار ناپسند و زشت انجام شده و به آن اعتراف هم كردند.

آقاي قهرماني گفت من براي گرفتن حق داورها اين كار را مي‌كردم. چون آنها مظلوم واقع شده‌اند. 

اين حرف را شما مي‌پذيريد؟

من كه نمي‌پذيرم هر كس شخصا عدالت را اجرا كند. به اين شكل كه سنگ روي سنگ بند نمي‌شود. 

اين موضوع ريشه عميق و تاريخي دارد و ربطي هم به امروز و ديروز ندارد. تفاوت داوري درايران و خارج از كشور همين است. تشكيلات فوتبال نگاه ويژه‌اي به داور دارند و حمايت مي‌كنند از او. در ايران هم خود داور و هم شخصيت داوري زيرسوال مي‌رود و تهديد مي‌شود. اتهام مي‌زنند به داورها. همين‌ها رفته رفته تبديل به يك فرهنگ شده است. بازيكن بي‌دليل اعتراض مي‌كند. مثلا در جام جهاني بارها ويدئو‌چك اتفاق افتاد. پنالتي نبود و بعدا عوض شد يا برعكس. اتفاقاتي از اين دست زياد بود. چه عكس‌العملي داشتند بازيكنان خارجي به اين اتفاقات؟ حالا مقايسه كنيد با بازي ايران. بازيكنان ايراني چطوري حمله‌ور شدند به داور؟ چرا؟ چون در فوتبال ايران عادي شده است. برخورد درست نشده و طبق مقررات برخورد نشده با بازيكنان. هيچ‌كس حق اعتراض به داور را ندارد. چه برسد به توهين و تهديد! برخوردي هم نشده و همين روند ادامه دارد. روز به روز هم بدتر شده است. تماشاگران را نگاه كنيد، چقدر به داوران توهين مي‌كنند. مثلا ببينيد در ليگ قهرمانان تاكنون چند بار تماشاگران ايراني محروم شده‌اند. تمامش هم طبق مقررات است. متاسفانه بين افراد و تيم‌ها فرق قائل مي‌شوند و اين موضوع باعث مي‌شود قانون به درستي اجرا نشود. بارها شده كميته انضباطي حكم داده و ديگران بخشيده‌اند. ولي يك بار تا امروز در فيفا و آسيا اين اتفاق نيفتاده است. امكان ندارد كسي محروم و بخشيده شود.

موقعي كه فحاشي شديد اتفاق مي‌افتد داور حق توقف بازي را دارد؟ 

بله.

ايشان اگر تحت فشار بوده چرا بازي را لغو نكرده؟

به همين خاطر مي‌گويم اين كار ايشان بسيار خطا بوده. قانون براي فحاشي هم مواردي را پيش‌بيني كرده است.

فكر مي‌كنم داوران از لغو بازي ترس دارند.

علت دارد، وقتي مي‌بيند تشكيلات اينقدر بي‌تفاوت است، مي‌ترسد قانون را رعايت كند. درچنين شرايطي داور بايد حتما بازي را لغو كند. به هر حال امنيت تماشاگران، بازيكنان و شخص داور در خطر است.

راهكار شما چيست كه اين فحاشي‌ها از بين برود؟ 

قوانين اجرا شود. يك طرف قضيه داورها هستند و بايد ايستادگي و بازي‌ها را لغو كنند. اين كار اعتمادبه‌نفس زيادي مي‌خواهد. اما بايد قوانين را به گونه‌اي درست اجرا كرد. در كشورهاي ديگر هم فحاشي به داور بوده و هست. اما قوانين به‌شكلي تنظيم شده و اجرا مي‌شود كه جريمه‌هاي سنگين مانع از فحاشي و اعتراض به داور مي‌شود. الان در ايران اعتراض كه چيزي نيست، توهين و تهمت هم هست. در مصاحبه‌هاي مطبوعاتي به صورت علني به داور توهين مي‌كنند. من يك گله هم از رسانه‌ها دارم. امكان ندارد كسي سوالي بپرسد از مربي و از داوري نپرسد. شما نبايد اين سوال را بپرسيد. در فوتبال دنيا هم، چنين سوالي وجود ندارد. از كسي كه نتيجه نگرفته و منافعش در خطر است، مسلما به داوري اعتراض مي‌كند. آنها هم راحت توپ را به زمين داور مي‌اندازند. اينجا يك سوال رايج است كه داوري چطور بود؟!

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد