hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > هیچ کس باور نمی‌کرد مدال بگیرم

هیچ کس باور نمی‌کرد مدال بگیرم

برخی مدال‌ها رنگ زرینی ندارند اما ارزشی هموزن طلا دارند. بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا در شرایطی به پایان رسید که یکی از مدال‌های ویژه کاروان ایران در هجدهمین دوره رقابت‌ها را یک بانوی 18 ساله به دست آورد. زهرا کیانی نخستین بانوی تالوکار ایرانی است که در رده سنی بزرگسالان به مدال جهانی دست یافته است.
برخی مدال‌ها رنگ زرینی ندارند اما ارزشی هموزن طلا دارند. بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا در شرایطی به پایان رسید که یکی از مدال‌های ویژه کاروان ایران در هجدهمین دوره رقابت‌ها را یک بانوی 18 ساله به دست آورد. زهرا کیانی نخستین بانوی تالوکار ایرانی است که در رده سنی بزرگسالان به مدال جهانی دست یافته است. او در سومین روز از رقابت‌های ووشو بازی‌های آسیایی در بخش تالو یا همان اجرای فرم به مصاف حریفان رفت و در مجموع دو فرم جین شو و چیانگ شو با امتیاز 19،41 در رده دوم قرار گرفت و مدال نقره ارزشمندی را برای ورزش کشورمان به ارمغان آورد که تاکنون کسب نشده بود. او با کسب این مدال، به نخستین بانوی تالوکار ایران تبدیل شد که در بازی‌های آسیایی موفق به کسب مدال می‌شود و نام خود را در تاریخ ووشوی ایران ثبت کرد.
کیانی که در مسابقات جهانی بزرگسالان به دو مدال نقره و برنز و در پیکارهای جهانی رده‌های سنی نیز به چندین مدال طلا، نقره و برنز رسیده است و حالا هم با کسب مدال نقره بازی‌های آسیایی، کلکسیون افتخارات خود را در اوج جوانی کامل‌تر کرده است، در گفت‌وگویی که با خبرنگار «ایران» داشت، درباره این موفقیت بزرگ خود چنین صحبت کرد: «ما قبل از اعزام به بازی‌های آسیایی، حدود چهار ماه اردوی تدارکاتی را پشت سر گذاشتیم و بعد از آن هم فدراسیون یک ماه اردوی جداگانه برای تالوکاران در نظر گرفت که در آن زیر نظر مربی چینی فرم‌های مختلف را تمرین کردیم که خیلی برایمان مفید بود. درمورد خودم هم باید بگویم که من برای کسب مدال طلا تلاش می‌کردم. البته کسی باور نمی‌کرد که ما بتوانیم در تالو مدال بگیریم، حتی برنز اما در نهایت خوشبختانه من توانستم به مدال نقره برسم.»
این بانوی تالوکار که 18 مدال طلا، نقره و برنز جهانی و آسیایی را در رده‌های مختلف نوجوانان و جوانان در سال‌های اخیر به دست آورده، درباره تفاوت این مدال با مدال‌های قبلی‌اش چنین توضیح داد: «طبیعی است که از این اتفاق بسیار خوشحالم. مدالی را گرفتم که تاکنون کسی در ایران آن را نگرفته بود و این موضوع ارزش مدالی را که به دست آوردم  بالاتر برد. مربی خودمان که قبلاً مربی کره‌ای‌ها بود، از طرف آنها به من تبریک گفت. من جزو نفرات اولی بودم که فرم‌هایم را اجرا کردم و رقبایم جزو نفرات آخر بودند، با این حال فهمیدم که اجرای خوبی داشته‌ام و مدال می‌گیرم اما رنگ آن را نمی‌دانستم. من حتی اگر برنز هم می‌گرفتم، خیلی باارزش بود اما خوشبختانه شرایط بهتری برایم به وجود آمد و توانستم به مدال نقره برسم.»
تاکنون خیلی از علاقه‌مندان به ورزش، ووشو بانوان را با خواهران منصوریان می‌شناختند اما حالا زهرا کیانی هم توانسته با مدال‌آوری خود در بازی‌های آسیایی، این رشته را بیشتر معرفی کند. او در این خصوص می‌گوید: «ساندا از تالو شناخته شده‌تر است و حالا خیلی‌ها ورزشکاران این رشته را می‌شناسند و خوشحالم که باعث معرفی بیشتر تالو شده‌ام. رشته‌ای که من در آن حضور دارم، نمایش و اجرای فرم‌های مختلف است که هر کدام از آنها هم دارای سبک‌های مختلفی هستند و چینی‌ها در آن حرف اول را می‌زنند. نماینده چین به مدال طلا رسید و تالوکار ویتنامی هم بر سکوی سوم ایستاد. من در بخش چانگ چوان و چیانگ شو فعالیت می‌کنم که سرعت، قدرت و انعطاف در آن حرف اول را می‌زند.» نکته جالب درخصوص کیانی این است که او در ابتدا در رشته‌ای دیگر فعالیت داشته است: «من اول ژیمناستیک کار می‌کردم اما دستم شکست و انگیزه‌ام برای حضور در این رشته کم شد. بعد از آن، خانواده‌ام پیشنهاد دادند به رشته‌ای بروم که بین‌المللی باشد. من اول به ووشو علاقه‌ای نداشتم چون فکر می‌کردم فقط مبارزه است اما بعد که به تالو آمدم، علاقه‌ام بیشتر شد و ژیمناستیکی هم که قبلاً کار می‌کردم، به کمک من آمد.» در تالو، ورزشکاران به صورت مستقیم با کسی مبارزه نمی‌کنند. موضوعی که کیانی آن را این طور تعبیر کرده است: «ما در زمان اجرای فرم با کسی رقابت نمی‌کنیم. در واقع باید خودمان از خودمان بهتر شویم و رقیب اصلی‌مان، خودمان هستیم.»
معمولاً ورزشکاران انتظار دارند بعد از مدال‌آوری پاداش خوبی بگیرند اما زهرا کیانی توقع دیگری دارد: «من در حال حاضر دانش‌آموز پیش دانشگاهی در رشته تجربی هستم. علاقه خودم هم این است که در دانشگاه در رشته فیزیوتراپی و داروسازی ادامه تحصیل بدهم و انتظار دارم برای ورزشکاران در کنکور شرایط ویژه‌تری قائل شوند. چون ما بیشتر در اردو هستیم و اگر بخواهیم درس را هم دنبال کنیم، باید یکی از دو کار را کنار بگذاریم.»
موضوع پخش بازی‌های بانوان ورزشکار هم موضوعی است که کیانی به آن اشاره می‌کند: «خوشبختانه در بازی‌های آسیایی، اجرای فرم من پخش شد و خانواده‌ام توانستند ببینند و همین موضوع باعث شد انگیزه‌ام هزار برابر شود و امیدوارم پخش مسابقات بانوان همچنان ادامه داشته باشد.» او درباره مدال نقره خواهران منصوریان چنین صحبت کرد: «همه ما دوست داشتیم که الهه و شهربانو منصوریان مدال طلا بگیرند اما آنها با اینکه تلاش‌شان را کردند، با بدشانسی مواجه شدند. ضمن اینکه باز هم تأکید می‌کنم که چینی‌ها در ووشو خیلی قوی هستند.» کیانی درباره برنامه آینده‌اش چنین توضیح داد: «ما سال آینده باید در مسابقات جهانی شرکت کنیم ولی از الان باید تمرینات‌مان را دنبال کنیم تا در جام جهانی هم بدرخشیم. البته لیگ هم هست که باید ببینم وضعیت قراردادها به چه صورت است و اگر قرارداد مناسبی نبندند، ممکن است شرکت نکنم. به  نظر من بانوان ایرانی شایستگی‌شان را نشان داده‌اند و باید بیشتر به آنها رسیدگی شود.»
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد