hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > بیگلری: مطمئن نیستیم کرونا واکسنی داشته باشد

بیگلری: مطمئن نیستیم کرونا واکسنی داشته باشد

رئيس انستیتو پاستور ایران گفت: اصلا مطمئن نیستیم کرونا واکسنی داشته باشد، چون ابتلای مجدد در افرادی که یک بار بیمار شده‌اند، وجود دارد.
علیرضا بیگلری، رئيس انستیتو پاستور ایران در ویدیو کنفرانس خبری با خبرنگاران درباره واکسن کرونا اظهار کرد: نقش واکسن در پیشگیری از بیماری بسیار مهم است. به راحتی ثابت شده که در ۱۰۰ سال گذشته عمده کاهش مرگ و میر در جامعه بشری به خاطر واکسن بوده است.
او ادامه داد: با توجه به اینکه کرونا یک بیماری پیچیده بوده که مهمترین بعد آن ناشناخته بودن آن است، در مورد ساخت واکسن در مورد این بیماری باید عمیق‌تر و منطقی‌تر فکر کنیم. اصلا مطمئن نیستیم کرونا واکسنی داشته باشد، چون ابتلای مجدد در افرادی که یک بار بیمار شده‌اند، وجود دارد. درخصوص مدت زمان تاثیر این واکسن نیز سوال وجود دارد که زمان و آینده آن را پاسخ خواهد داد.

مراحل تست واکسن کرونا

بیگلری بیان کرد: با توجه به اضطرار جهانی، گروه‌های متعددی مشغول ساخت و مطالعه بر روی ساخت واکسن هستند. بعد از اینکه واکسن ساخته و کار آزمایشگاهی آن تمام می‌شود، باید از دو نظر روی انسان‌هایی که برای کارآزمایی بالینی آماده می‌شوند، مطالعه صورت گیرد.
رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: در فاز اول واکسن بر بروی تعداد اندکی تست می‌شود که بی‌خطر بودن آن ثابت شود. در فاز بعدی واکسن روی ۳۰۰ نفر تست می‌شود که در این مرحله هم بی‌خطری و هم کارایی آن مورد مطالعه قرار می‌گیرد. بعد از تایید در این مرحله واکسن وارد فاز سوم می‌شود که تعداد داوطلبان به هزاران نفر می‌رسد. اگر در این مرحله هم نشان داده شد که واکسن بی خطر و موثر است می‌تواند وارد جامعه شود. گروه‌هایی که در دنیا به تولید واکسن اشتغال دارند پیش بینی‌ می شود که در یک یا ۲ سال آینده واکسنی را تهیه کنند که پوشش مورد نیاز را فراهم کند.

۲ شرکت در تولید واکسن  ایرانی کرونا پیشگام هستند

او درباره موفقیت‌های شرکت‌های ایرانی در تولید واکسن کرونا اظهار کرد: در اسفندماه توانستیم کشور را از نظر تست کرونا به خوبی پوشش دهیم و در همین زمان آموزش کارکنان را آغاز کردیم، سوم اسفند فراخوانی برای تولید کیت‌های کرونا در کشور دادیم و ۵۳ شرکت بررسی شدند، تعدادی شرکت شرایط تولید کیت‌های کرونا را داشتند، در اواخر اسفند کیت کرونا در  شرایط اضطرار مجوز گرفت، در فروردین ماه شرکت‌های تولیدکننده کار تولید گسترده خود را شروع کردند و الان درصد قابل توجهی از کیت‌های کرونا در شبکه آزمایشگاهی داخلی است و آزمایشگاه‌های خصوصی هم از کیت‌های ایرانی استفاده می‌کنند.،برنامه‌ریزی‌ها در جهتی است که ارتقای کیفیت کیت‌های تولیدی را داشته باشیم.
رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: در ایران ۲ شرکت از نظر زمانی در حوزه ساخت واکسن جلوتر هستند و مطالعات حیوانی آنها انجام می‌شود که می‌توانند بعد از آن وارد کارآزمایی بالینی شوند. به هیچ وجه در ۲ سال اول نمی‌توانیم همه انسان‌های کره زمین را مورد پوشش کامل قرار دهیم لذا گروه‌های داخلی باید وارد کار شوند.

روزانه ۳۵ هزار تست کرونا انجام می‌شود

او درباره اینکه وزارت بهداشت تشخیص و غربالگری کرونا را به گروه‌های هدف محدود کرده است، گفت: روزی که شروع کردیم، تعداد تست‌هایی که می‌توانستیم انجام دهیم در حدود ۲۰۰ تست بود اما در پایان اسفند به ۹ هزار تست در روز رسیده بودیم که پایان اسفند به ۹ هزار تست در روز رسیده بودیم و تست‌ها عمدتا در اختیار بیمارستان‌ها بود و کار درستی بود و دنیا این اقدام را تایید کرده که اولویت تست مربوط به بیمارستان است و بعد وارد مرحله غربالگری شدیم و پایلوت را از زنجان آغاز کردیم و در نیمه اول فروردین متوجه شدیم که غربالگری به خوبی به ما کمک می‌کند. ۲۵ درصد افرادی که غربالگری می‌شدند تست آنها مثبت می‌شد. وقتی جلوتر رفتیم، تعداد تست‌ها در فروردین و اردیبهشت به ۳۵ هزار تست رسید. به راحتی می‌توانیم این را به دو برابر هم برسانیم.
رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: ما در ادامه کار دیدیم وقتی افراد در تماس با فرد کرونا مثبت را تست می‌کنیم، بیش از ۶۰ درصد کرونا مثبت می‌شوند و ۴۰ درصد مابقی به دلیل آنکه تست آن‌ها مثبت نیست در قرنطینه نمی‌مانند و دریافتیم که این افراد چند روز بعد تستشان مثبت می‌شود چرا که بیشترین ابتلا در داخل فضای خانه می‌تواند اتفاق بیفتد و راهبرد را عوض کردیم و تصمیم گرفتیم که به همه افراد منزل بگوییم در قرنطینه بمانند، و اگر علامت دار شدند به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند تا تست شوند، چرا که این افراد به دلیل تردد در سطح جامعه موجب آلودگی دیگران شده اند و باید توجه داشت که در حال حاضر حدود ۳۰ درصد تست‌ها وارداتی و بخشی از آنها اهدایی هستند.

نیازی به واردات کیت های الایزا نداریم

 بیگلری درباره کیت های سرولوژی یا کیت های الایزا اظهار کرد: در مورد کیت الایزا خوشبختانه حداقل ۳ شرکت مورد تایید قرار گرفتند و کیت‌های آنها از نظر کیفی مناسب هستند و حتی در مقایسه با کیت‌های خارجی چیزی کم ندارند، نیازی نداریم کیت الایزا را از بیرون وارد کنیم، باید توجه داشت که کیت های سرولوژی به هیچ وجه نباید برای تشخیص بالینی یک بیمار مشکوک به کار رود، چون نتایج آن می‌تواند بسیار گمراه کننده باشد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد