hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > تفاوت الکترود 6013 و 7018

تفاوت الکترود 6013 و 7018

الکترودهای جوشکاری انواع مختلفی دارند که هرکدام از آنها با توجه به موقعیت کاری و قطعه کار استفاده می‌شوند. از پرکاربردترین الکترودهای جوشکاری باید به الکترودهای 6013 و 7018 اشاره کنیم. این دو محصول در دسته الکترودهای روکش‌دار قرار می‌گیرند و برای جوشکاری انواع فولادهای کربنی مناسب‌اند. با اینکه این دو قطعه ویژگی‌های مشترک زیادی دارند اما در بین این شباهت‌ها، تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که باعث شده‌اند این دو الکترود در موقعی‌های مختلفی به کار گرفته شوند. در ادامه به بررسی گسترده‌تر هر یک از این الکترودها خواهیم پرداخت.

الکترود ۶۰۱۳ یعنی چه؟

الکترودهای 6013 کاربرد گسترده‌ای در صنایع دارند و در دسته پرمصرف‌ترین الکترودهای جوشکاری قرار می‌گیرند. از این قطعه برای جوشکاری فولادهای کربنی مختلف که استحکام متوسطی دارند استفاده می‌شود. روکش این الکترود از جنس روتیل است و می‌توان از آن در  اکثر موقعیت‌های جوشکاری مثل جوشکاری سقفی و عمود استفاده کرد.

الکترود 6013 جوش‌ باکیفیت و با ظاهر صاف و یکنواخت ایجاد می‌کند و گزینه مناسبی برای افرادی است که به تازگی وارد حرفه جوشکاری شده‌اند. همچنین این الکترود دارای موادی است که پس از ذوب شدن، گازهای محافطتی از خود تولید کرده و از جوش در برابر آلودگی و عوامل خارجی محافظت می‌کند.

الکترود ۷۰۱۸ یعنی چه؟

دیگر الکترود پرطرفدار در صنعت جوشکاری 7018 است. این الکترود با یک روکش کم‌هیدروژن پوشانده می‌شود دارای یک مغزی فلزی است. روکشی که روی این الکترود قرار دارد دارای موادی چون اکسید آهن، سیلیکات سدیم و ... است که حین جوشکاری و پس از ذوب شدن، گازهای محافظتی از خود تولید کرده که از جوش در برابر آلودگی‌ها محافظت می‌کند.

در واقع با وجود این روکش محافظتی، جوش‌های تولید شده توسط این الکترود هیچگونه ترکی نداشته و از استحکام کششی بالایی برخوردار است. همچنین می‌توانید از الکترود جوشکاری 7018 در اکثر موقعیت‌ها استفاده کرده و پایان کار دقیق و مقاومی به دست آورد. از این الکترود در صنایع گسترده‌ای چو ساختمان‌سازی، نفت و گاز، خودروسازی و ... استفاده می‌شود.

تفاوت الکترود ۶۰۱۳ با ۷۰۱۸

تا این قسمت از مقاله با دو الکترود 6013 و 7018 آشنا شدید. همانطور که در بخش ابتدایی اشاره کردیم این الکترودها جدا از شباهت‌های زیاد، تفاوت‌هایی نیز باهم دارند. همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم الکترود 6013 یک الکترود روکش‌دار است که از یک هسته فولادی تشکیل می‌شود. این الکترود معمولا برای جوشکاری فولادهای کم‌کربن و کم‌آلیاژ به کار گرفته می‌شود. به طور کلی جوش‌هایی که توسط سیم جوش 6013 ایجاد می‌شوند دارای کیفیتی مناسب و مقاومت مکانیکی بالایی هستند.

الکترود 7018

در مقابل از الکترود 7018 برای فولادهای ساده‌کربن استفاده می‌شود. این الکترود سرعت بیشتری نسبت به نمونه 6013 دارد و جوش‌های حاصل از آن استحکام مکانیکی بهتری ایجاد می‌کند. پس می‌توان گفت الکترودهای 7018 نسبت به 6013 برای جوشکاری فولادهای ساده‌کربن گزینه مناسب‌تری هستند. انتخاب هرکدام از این الکترودها به نوع و ضخامت قطعه کار بستگی دارد. به طور کلی باید بدانید برای جوشکاری قطعات نازک و ظریف از الکترودهای 6013 و برای اتصال قطعاتی با ضخامت بیشتر باید از الکترودهای 7018 استفاده کرد.

مزایای الکترود ۶۰۱۳

  • مقاومت کششی بالا: مقاومت کششی که توسط این الکترود ایجاد می‌شود تقریبا 60 کیلوپاسکال است. این مقدار مقاومت باعث شده از این الکترود در صنایع مختلف برای کاربردهای متعدد استفاده شود.

  • استفاده آسان: سیم جوش 6013 گزینه بسیار مناسبی برای افراد مبتدی در حرفه جوشکاری است. از این سیم جوش می‌توان به راحتی با دستگاه جوش قوس الکتریکی دستی استفاده کرد.

  • این سیم جوش از مقاومت بالایی در برابر شوک و ضربه برخوردار است.

  • با اینکه قیمت الکترود جوشکاری به عوامل مختلفی بستگی دارد اما به طور کلی می‌توان گفت الکترودهای 6013 قیمت مناسب‌تری دارند.

معایب الکترود 6013

  • ظاهر مات جوش: جوشی که توسط سیم جوش 6013 تولید می‌شود ظاهر ماتی دارد. این موضوع به دلیل روکش روتیلی است که این الکترود دارد.

  • ایجاد جرقه: در صورتی که از این الکترود به درستی استفاده نشود ممکن است دود و جرقه زیادی از خود تولید کند.

  • ایجاد خوردگی در جوش: اگر از الکترودهای 6013 در محیط‌های مرطوب استفاده کنید امکان دارد باعث خوردگی در جوش شود.

تفاوت الکترود 6013 با 7018

مزایای الکترود 7018

  • قابلیت استفاده در موقعیت‌های مختلف: از این نوع الکترود می‌توان در موقعیت‌های مختلف استفاده کرد. همچنین استفاده از سیم جوش 7018 باعث افزایش سرعت جوشکاری خواهد شد.

  • کیفیت بالای جوشکاری: الکترودهای 7018 به دلیل پوشش قلیایی که دارند جوش‌هایی با ظاهر مناسب، کیفیت بالا و نفوذ عمیق ایجاد می‌کنند.

  • مقاومت کششی بالا: همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم این نوع الکترود مقاومت کششی بالایی دارد و به دنبال این موضوع در طیف گسترده‌ای از صنایع استفاده می‌شود.

معایب الکترود 7018

  • نیازمند جریان مستقیم: الکترود های 7018 برای انجام جوشکاری با جریان مستقیم DC طراحی شده‌اند و در موقعیت جریان متناوب کیفیت مناسبی ارائه نمی‌دهند.

  • سرعت رسوب کمتر: با اینکه الکترود 7018 از کیفیت بالایی برخوردار است، اما سرعت رسوب کمتری نیز نسبت به دیگر الکترودها دارد. این مورد در پروژه‌هایی که نیازمند سرعت بالایی هستند ممکن است کمی دردساز شود.

جمع‌بندی

در این مقاله شما را با الکترودهای 6013 و 7018 آشنا کردیم و تفاوت‌های این دو محصول را برایتان توضیح دادیم. به طور کلی نمونه 6013 از قیمت مناسبی برخوردار است و کیفیت بسیار بالایی نیز دارد. در مقابل الکترودهای 7018 نیز ظاهر بهتری داشته و استحکام مکانیکی و کششی بهتری ایجاد می‌کنند. در نتیجه هردو از کیفیت بالایی برخوردار هستند و انتخاب نهایی شما به نوع ضخامت فولاد مد نظر بستگی دارد.

 

منبع: sharghdaily-945799

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد