hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > ورزش‌های مناسب برای سالمندان از نگاه یک استاد دانشگاه

ورزش‌های مناسب برای سالمندان از نگاه یک استاد دانشگاه

دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به اهمیت توجه به فعالیت بدنی منظم و متناسب در سنین مختلف، توصیه‌هایی در مورد ورزش‌های مناسب برای سلامت سالمندان ارائه کرد.
دکتر مهین نظری با بیان اینکه با افزایش سن، فرایند ترمیم در بدن کند‌تر شده و فعالیت فیزیکی برای افراد بالای۶۰ سال باعث تسریع بهبود، کاهش استرس و خطر بیماری‌های جدی می‌شود، گفت: برای اکثر افراد، مزایای فعالیت فیزیکی منظم بسیار فراتر از خطرات آن است. یک فعالیت فیزیکی مناسب سالمندان بر سطح توانایی های عملکردی شرکت کنندگان و نیاز های ضروری آنها تمرکز می کند.
این استاد دانشگاه گفت: لازم است طراحان برنامه ورزشی با سنجیدن خطرات احتمالی و مزایای حرکات ورزشی، ایمنی لازم را در برنامه های خود وارد کنند. در نهایت برنامه ورزشی نباید تنها محدود بر جنبه های جسمانی شود، بلکه بایستی به طور فعالانه از جنبه های عاطفی و اجتماعی نیز حمایت کند.
 
نظری اضافه کرد: بهترین ورزش برای سنین بالای ۶۰ سال به شرایط جسمی و سلامتی‌ فرد بستگی دارد. فعالیت‌های ورزشی برای سالمندان می‌تواند به حالت‌های مختلف مانند پیاده روی، شنا، حرکات کششی، باغبانی، پیاده روی، دوچرخه سواری یا جلسات ورزشی منظم باشد.
 
این استادیار دانشکده بهداشت شیراز گفت: فعالیت های فیزیکی شامل تمرین های استقامتی، قدرتی، تعادلی و انعطاف پذیری است. گنجاندن هر چهار نوع فعالیت فیزیکی در برنامه سالمندان اهمیت بسیاری دارد.
 
تمرین های استقامتی
 
او ضمن یادآوری اینکه تنفس سالم و سلامت قلب برای افراد بالای ۵۰ سال بسیار حیاتی است، گفت: ورزش‌های استقامتی با تقویت عضلات قلب و بهبود سیستم گردش خون به ریه‌ها، عروق و قلب کمک می‌کند و به فرد انرژی بیشتری در طول روز می‌دهد. برخی از این ورزش‌ها شامل: پیاده روی، آهسته دویدن، شنا کردن، دوچرخه سواری و تنیس است. ورزش های استقامتی همیشه جزو بهترین ورزش ها برای افراد بالای ۶۰ سال بوده، این ورزش به همراه تمام فوایدش می‌تواند در کنترل و کاهش وزن کمک کند.
 
تمرین های قدرتی
 
دکتر نظری اضافه کرد: ورزش قدرتی می‌تواند عضلات را قوی‌ تر می‌کند، این کار باعث می‌شود کمتر به خودتان آسیب بزنید و فشار را از روی اعضای بدن خود کاهش دهید. برخی از ورزش‌های قدرتی شامل: بلند کردن وزنه، استفاده از باند مقاومت و وزنه مچ دست است.
 
تمرین های تعادلی و انعطاف پذیری
 
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن بیان اینکه بهترین کار برای جلوگیری از سقوط و افتادن سالمند ورزش های تعادلی و انعطاف پذیری است، گفت: این ورزش‌ها شامل یوگا، تای‌ چی و حرکات کششی است که باعث انعطاف پذیری بهتر و بهبود حرکت سالمند می‌شود.
او افزود: حفظ انعطاف پذیری برای آمادگی بدنی حیاتی است، سطح آمادگی بدنی برای برای انجام مراقبت ها و رفع نیازهای شخصی، حفظ سبک زندگی مستقل و شرکت در فعالیت های ارزشمند فردی ضروری است. برخی از این فعالیت ها که به انعطاف پذیری و تعادل سالمندان کمک می کند شامل: تعادل تک پا، کشش گردن و حرکت لمس پاشنه پا است.
 
چه میزان ورزش برای سالمندان مناسب است؟
 
نظری؛ استاد دانشکده بهداشت شیراز گفت: سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند که افراد مسن کمتر از 150 دقیقه در هفته ورزش هوازی با شدت متوسط یا بیش از 75 دقیقه ورزش هوازی شدید یا ترکیبی معادل این دو را انجام دهند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: فعالیت بدنی به عنوان عنصر کلیدی برای سالمندی موفق و سالم در نظر گرفته می شود، زیرا فعالیت بدنی منظم نقش مهمی در افزایش آمادگی جسمانی، توانایی عملکردی و کیفیت زندگی در دوران سالمندی دارد.
انتهای پیام
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد