hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > جشنواره‌ای براي يادآوري!

جشنواره‌ای براي يادآوري!

از نکات قابل تحسین در جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان، حضور داوران در رده سنی کودک است .حضور این کودکان در کنار شور، شعف و طراوتی که به جشنواره می‌دهد سنگ محک بسیار خوبی برای فیلم‌های عرضه شده نیز است

شروع جشنواره فیلم کودک و نوجوان که امسال در آستانه سی و يك سالگی قرار دارد،در سال 61 و همزمان با دوران طلایی سینمای کودک در ایران بود
بیشترفستیوال‌های مهم دنیا بيشتر با نام شهرهای‌شان شناخته می‌شوند و در واقع به‌ نوعی معرف شهر و جاذبه‌های گردشگری شهر محل برگزاری جشنواره نیز هستند
چندين سال است كه فصل تابستان با برگزاري جشنواره فیلم کودک و نوجوان گره خورده و بحث سینمای کودک و آینده‌ای که برای آن متصور است، به موضوع میزگردها و نشست‌ها بدل شده است؛ فرصتی برای بیان هزار چرایی که سال‌هاست پاسخی برای آن نیافته‌ایم. این جشنواره كه از سال ۶۱ تاکنون، در دو بخش داخلی (فیلم‌های سینمایی) و بین‌الملل (فیلم‌های انیمیشن) برقرار است، امسال نیز سی‌ و يكمين دوره خود را از 8 تا 14 شهريور به دبيري عليرضا رضاداد، در اصفهان برگزار خواهد كرد. هرچند در سال‌هاي اخير و در فصل گرم سال ، زاينده رود كه يكي از پايه‌هاي زندگي‌بخش اصفهان است، به خشكي گراييده اما جشنواره كودك شايد بتواند اين شهر تاريخي و زيبا را به جريان انداخته و علاوه بر فراهم کردن کارزاری برای معرفی فیلم‌هایی که کمتر مجالی برای نمایش و دیده شدن می‌یابند، فرصتی برای طرح چراهایی باشد که باید در این موقعیت به آن پرداخته شود.اینکه چرا سینمای کودک در سال‌های اخیر در بین مخاطبان کمرنگ شده است و رد چنداني از آن‌ها بر پرده‌های نمایش سینماهای کشور نمی‌بینیم؟ آنچه واضح است،این مراسم حداقل درسال‌هاي اخير،چيزي جز نمایش نامدیریتی‌ها وناتوانی‌های متولیان غیرمتخصص سینما در اداره و احیای سینمای کودک و جشنواره موسوم به کودک و نوجوان در چنته نداشته است،چراکه این مراسم درشرایطی توسط فارابی و دست اندرکاران این محفل و زیر نظرسازمان سینمایی برگزار می‌شود،که خود آن‌ها و قبلی‌ها به علت ندانم کاری و اهمال وغفلت و بی کفایتی، مسبب توقف تولید و رکود این سینمای مظلوم و جشنواره آن، بیکاری، بی انگیزگی و انزوای سازندگان فیلم‌های کودک و نوجوان و ناا‌میدی مخاطبان از داشتن سینمای ویژه خودشده‌اند.امسال هم درمقابل چشم‌های منتظرکودکان ونوجوانان کشورکه سال‌هاست، درحسرت تماشای فیلم‌های مناسب، احیا و رونق سینما و جشنواره کودک و نوجوان هستند،اين جشنواره بهانه‌اي شده براي پرداخت دوباره به اين موضوع فراموش شده تا شايد دوباره شاهد رونق سينماي كودك در كشور باشيم.
روزهاي طلايي سينماي كودك و سرآغاز جشنواره
شروع جشنواره فیلم کودک و نوجوان که امسال در آستانه سی و يك سالگی قرار دارد،در سال 61 و همزمان با دوران طلایی سینمای کودک در ایران بود. دوره ای که کودکان ایرانی سرگرمی‌ای به‌جز برنامه های محدود کودک در تلویزیون و اکران فیلم‌های کودکان در سینماها نداشتند و خبری از شبکه های مختلف برای خردسالان، کودکان و پخش برنامه های 24 ساعته و دی وی دی انواع کارتون‌های روز دنیا نبود. در چنین شرایطی حال و روز سینمای کودک خوب و فروش فیلم ها پر رونق بود و جشنواره فیلم کودک هم رویدادی بسیار مهم محسوب می شد. در سال های اخیر اما این جشنواره بیشتر شبیه یک یادآوری مهم است . یادآوری این مطلب که سینمای کودک را باید جدی گرفت و اینکه کودکان ایرانی هر چقدر هم علاقه‌مند به فیلم‌های پر زرق و برق روز دنیا باشند، هنوز هم از فیلم‌های خوب وطنی استقبال می‌کنند و به فیلم‌هایی که با فرهنگ ایرانی و اسلامی مطابقت داشته باشد، نیاز دارند. جشنواره بین المللی کودک اصفهان در کنار تمام ضعف‌هایش مزيت‌هايي هر چند كوچك برای گونه کودک و کلیت سینمای ایران دارد كه در ادامه به آن خواهيم پرداخت. امید است این جشنواره به روزهای اوج خود بازگردد و محلی باشد برای معرفی فیلم های خوب ایرانی برای کودکان سراسر جهان.
كودكان در جايگاه داور
از نکات قابل تحسین در جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان، حضور داوران در رده سنی کودک است .حضور این کودکان در کنار شور، شعف و طراوتی که به جشنواره می‌دهد سنگ محک بسیار خوبی برای فیلم‌های عرضه شده نیز است. فیلم‌های بسیاری با محوریت کودکان ساخته می‌شوند و در این جشنواره به نمایش در می‌آیند اما در واقع کوچک‌ترین ربطی به دنیای شاد و ذهنیت ساده و پاک کودکان ندارند.
فیلم‌هایی که اگر چه بازیگران آن‌ها کودک هستند و درباره کودکان ساخته شده‌اند اما برای کودکان نیستند و جذابيتی برای کودکان و حتی نوجوانان ندارند . داوران کودک و نوجوان چنین فیلم‌هایی را نمی‌پسندند و جوایز و پروانه‌های‌شان را نثار فیلم‌هایی می‌کنند که برای آن‌ها ساخته شده باشد. به این ترتیب حضور فیلم‌های کودکانه که با دنیای شاد و بي شيله پيله کودکان و نوجوانان همسو باشند، مورد تشویق بیشتری قرار می‌گیرند و اين به نوبه خود اتفاق مثبتي است كه در چند سال اخير شاهد آن هستيم.
نصف جهان،پايگاه جشنواره
بیشتر فستیوال‌های مهم دنیا بيشتر با نام شهرهای‌شان شناخته می‌شوند و در واقع به‌ نوعی معرف شهر و جاذبه‌های گردشگری شهر محل برگزاری جشنواره نیز هستند.
فستیوال‌های معتبری مانند کن، ونیز، برلین و کارلووی واری . جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوانان ایران هم در همه جا با نام شهر زیبای اصفهان ،پایتخت فرهنگی ایران شناخته می‌شود. از 27 دوره جشنواره کودک و نوجوان 6 دوره آن در تهران، چهار دوره در همدان و 15 دوره آن در اصفهان برگزار شده است. به جز سال‌های ابتدایی شروع کار این جشنواره و چند سالی که جشنواره بنا به دلایلی عجیب در همدان برگزار شد، همواره اصفهان، این شهر تاریخی و زیبا میزبان جشنواره بین‌المللی کودک بوده است.
ملاک برگزاری یک جشنواره، فقط برگزاري آن نيست، بلکه بايد به اين نكته مهم اهميت داده شود که مي‌توان جنب و جوش و شادی يك جشنواره را به شهر میزبان منتقل كرد و مردم، مسئولان، شهرداری و مقامات آن شهر مي‌توانند در برگزاری جشنواره سهیم باشند و مهمانان این جشنواره‌ها نیز در کنار تماشای فیلم‌ها و استفاده از برنامه‌های فرهنگی جشنواره‌ها از گشت و گذار در شهر محل برگزاری نیز لذت ببرند وعرفی فرهنگ و جاذبه‌های گردشگری محل برگزاری فستیوال‌ها یکی از اولویت های شاخص خود جشنواره باشد . با برگزاری جشنواره بین‌المللی کودک در شهر اصفهان و برنامه‌ریزی برای بازدید مهمانان از جاذبه‌های توریستی این شهر، حالا دیگر اصفهان به نماد این جشنواره تبدیل شده است.
جشنواره سي و يكم و آغاز رقابت
به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، اسامی فیلم‌های کوتاه در دو بخش رقابتی داستانی و پویانمایی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اعلام شدند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد