hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > تاثیر ورزش های ساده در کاهش درد زانو در بیماران مبتلا به آرتروز

تاثیر ورزش های ساده در کاهش درد زانو در بیماران مبتلا به آرتروز

 

آرتروز زانو یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی در جهان است که میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری که به عنوان استئوآرتریت نیز شناخته می‌شود، به تخریب تدریجی غضروف‌های مفصلی و ایجاد درد، تورم و کاهش دامنه حرکتی در مفصل زانو منجر می‌شود. از جمله دلایل شایع ابتلا به بیماری آرترور زانو می‌توان به اضافه وزن، وراثت، افزایش سن، آسیب های مکرر بر روی زانو و ... اشاره کرد.

تمامی عوامل ذکر شده و عوامل مختلف دیگری منجر به ابتلا به این بیماری خواهند شد اما یکی از موثرترین و بدون عارضه‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری انجام ورزش‌های ساده و منظم است.  همین امر موجب شد تا در این مقاله، به بررسی تأثیر ورزش‌های ساده در کاهش درد زانو در بیماران مبتلا به آرتروز پرداخته و برخی از روش های ساده اما تاثیر گذار به جهت جلوگیری از درگیری با این بیماری را بررسی کنیم.

پیشاپیش قبل از ادامه این مقاله برای استفاده از انواع زانوبند طبی از محصولات اتسی شرکت تجارت ساز سلامت یار دیدن فرمایید.

 

اهمیت ورزش در مدیریت آرتروز زانو

پیش از بررسی انواع روش‌های مختلف بهتر است بدانیم که در سرتا سر جهان ورزش به عنوان یکی از اصلی‌ترین روش‌های غیر دارویی برای مدیریت و حتی درمان آرتروز زانو شناخته می‌شود. ورزش‌های ساده و کم‌فشار می‌توانند به تقویت عضلات اطراف زانو، بهبود دامنه حرکتی، کاهش التهاب و کاهش وزن کمک کنند که همگی به کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آرتروز منجر می‌شوند.

اما پیش از تصمیم‌گیری برای شروع هرنوع فعالیت بدنی و ورزش‌های خاص باید این نکته را مدنظر داشته باشید که در صورت انجام فعالیت‌های سنگین و بدون هماهنگی با پزشک معالج، حتی تمرینات ورزشی نیز ممکن است منجر به تشدید درد شما شده و صدمات جبران ناپذیری را به همرا داشته باشد.

تقویت عضلات و کاهش فشار بر روی مفصل زانو

ورزش‌های تقویتی که به طور خاص عضلات اطراف زانو، مانند عضلات چهارسر ران و همسترینگ را هدف قرار می‌دهند، می‌توانند فشار روی مفصل زانو را کاهش دهند. عضلات قوی‌تر، به عنوان یک پشتیبان طبیعی برای مفصل عمل کرده و از فشار وارد بر غضروف‌های مفصلی کاسته و در نتیجه درد زانو را کاهش می‌دهند.

بهبود دامنه‌ی حرکتی و انعطاف پذیری

ورزش‌های کششی و تحرکی به بهبود دامنه حرکتی مفصل زانو کمک می‌کنند. این نوع ورزش‌ها باعث افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش سفتی مفاصل می‌شوند که می‌تواند به کاهش درد و تسهیل در انجام فعالیت‌های روزمره کمک کند. انجام منظم حرکات کششی به خصوص پس از ورزش‌های تقویتی می‌تواند تأثیرات مثبتی بر دامنه حرکتی و راحتی بیمار داشته باشد.

اما باید توجه داشته باشید که تعیین نوع حرکات و میزان تکرار آن‌ها باید توسط مربیان ورزشی و زیر نظر پزشک معالج شما انجام شود.

کاهش التهاب و تورم

ورزش‌های هوازی سبک مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری می‌توانند به کاهش التهاب و تورم مفصل زانو کمک کنند. این ورزش‌ها جریان خون را در ناحیه مفصل افزایش داده و منجر به تخلیه مایعات اضافی و مواد التهابی در این ناحیه خواهند شد. همچنین، ورزش‌های هوازی منجر به ترشح اندورفین‌ها می‌شوند که به طور طبیعی به کاهش درد و بهبود حالت روحی بیمار کمک می‌کند. پیاده روی صحیح و اصولی از جمله مواردی است که توسط پزشکان متخصص همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

زانوبند

مدیریت وزن و کاهش بار روی زانو

وزن اضافی یکی از عوامل شایع در اکثر بیماری ها شناخته می‌شود، از همین رو می‌توان اضافه وزن را یکی از عوامل تشدید کننده آرتروز زانو نیز دانست. ورزش‌ و رژیم غذایی منظم به کاهش وزن و جلوگیری از اضافه وزن کمک می‌کند. با کاهش وزن، فشار روی مفاصل زانو کاهش یافته و در نتیجه درد و التهاب مرتبط با آرتروز کاهش می‌یابد. حتی کاهش کمی از وزن می‌تواند تأثیر قابل توجهی در کاهش علائم آرتروز داشته باشد.

نمونه‌هایی از ورزش‌های ساده برای کاهش درد زانو در آرتروز 

انتخاب ورزش‌های مناسب برای بیماران مبتلا به آرتروز یکی از اصلی‌ترین نکات در افزایش روند بهبودی و کاهش آسیب‌ها است. ورزش‌هایی که کمترین فشار را روی مفصل زانو ایجاد کنند و در عین حال به تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی کمک کنند، جزء بهترین انتخاب‌ها هستند. در ادامه به چند نمونه از این ورزش‌ها اشاره خواهیم کرد :

پیاده روی

پیاده‌روی یک ورزش ساده و در دسترس است که می‌تواند به تقویت عضلات پا و افزایش جریان خون در ناحیه زانو کمک کند. پیاده‌روی به طور منظم می‌تواند باعث کاهش درد زانو شود، اما باید توجه داشت که بیماران باید از کفش‌های مناسب و سطوح صاف برای پیاده‌روی استفاده کنند تا فشار اضافی به زانو وارد نشود.

شنا

شنا یکی از بهترین ورزش‌ها برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو است. این ورزش با کمترین فشار به مفاصل انجام می‌شود و در عین حال عضلات را تقویت می‌کند و دامنه حرکتی را بهبود می‌بخشد. تمرینات آبی به ویژه برای کاهش التهاب و تورم مفاصل موثر هستند.

دوچرخه سواری

دوچرخه‌سواری یک ورزش هوازی است که به تقویت عضلات پا و افزایش دامنه حرکتی زانو کمک می‌کند. استفاده از دوچرخه ثابت نیز می‌تواند برای بیماران مفید باشد، زیرا امکان تنظیم مقاومت و کنترل فشار وارد بر زانو وجود دارد.

زانو بند طبی

نکات مهم مراقبتی

هرچند ورزش برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو بسیار مفید است، اما باید با دقت و احتیاط انجام شود. برخی نکات مهم که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

-    مشورت با پزشک: قبل از شروع هر برنامه ی ورزشی، بیماران باید با پزشک یا فزیوتراپیست خود مشورت کنند تا از مناسب بودن ورزش ها برای وضعیت خاص خود اطمینان حاصل کنند.

با این حال، بیماران باید با احتیاط و تحت نظر یک متخصص به انجام ورزش بپردازند تا از هرگونه آسیب جلوگیری شود و بهترین نتایج را به دست آورند. پس با رعایت نکات گفته‌شده می‌توانید به سادگی در جهت بهبود شرایط و وضع جسمانی قدم بردارید. در نهایت، ورزش به عنوان یکی از اجزای کلیدی درمان آرتروز زانو در کنار محصولات اوتسی می‌تواند به بیماران کمک کند تا زندگی فعال‌تر و بدون دردی داشته باشند. 

 

منبع: sharghdaily-941660

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد