hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با استفاده از روش های نوین آبیاری

کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با استفاده از روش های نوین آبیاری

1399/04/3 , 10:56
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: در جریان تفاهم‌نامه‌ای با سازمان جهاد کشاورزی قم به دنبال کاهش چشمگیر مصرف آب در این بخش با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و سایر اقدامات موردنظر هستیم

 

به گزارش رویداد ایران_قم، احمد حاجی حسینی مسگر در نشست خبری مسئولان آب و برق استان قم که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق برگزار شد، به فعالیت‌های انجام‌شده توسط شرکت آب منطقه‌ای قم طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین رویداد در سال ۹۸ موضوع سیلاب بود که استان را درگیر کرد، در همین رابطه جلسات متعددی به‌منظور مدیریت وضعیت ایجادشده و ایمن شدن استان در مقابل سیل با تدوین برنامه‌های عملیاتی تشکیل شد که نتیجه آن کاهش چشمگیر خطرات احتمالی بود.

 

حاجی حسینی مسگر افزود: در سال‌های اخیر الگوی بارش استان دچار تغییر شده و شاهد بارش‌های با شدت هستیم، این موضوع نشان می‌دهد که باید وضعیت سازه‌های تقاطعی غیراصولی در استان اصلاح شود تا ظرفیت عبور آب رودخانه‌ها در این محل‌ها افزایش یابد.

 

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم ضمن اشاره به موضوع صرفه جویی در مصرف همشهریان بیان کرد: در حوزه کشاورزی، صنعت، خدمات و شرب،‌ اقداماتی را انجام خواهیم داد که صرفه‌جویی در مصرف آب را در پی دارد.

 

وی همچنین کشاورزی‌ را بیشترین سهم برای مصرف آب اعلام کرد و گفت: در جریان تفاهم‌نامه‌ای با سازمان جهاد کشاورزی قم به دنبال کاهش چشمگیر مصرف آب در این بخش با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و سایر اقدامات موردنظر هستیم.

 

حاجی حسینی مسگر افزود: دخل و تصرف و تعرض به حریم رودخانه‌های استان مساله دیگری است که امکان بروز سیلاب را تشدید می‌کند و به همین منظور مقابله با تخلفات در این حوزه را به‌طور جد در دستور کارداریم.

 

وی با اشاره به تدوین برنامه سازگاری با کم‌آبی در استان، ادامه داد: در موضوع حفاظت از منابع آبی، از فعالیت چاه‌های غیرمجاز و برداشت تعیین‌شده از چاه‌های مجاز جدی هستیم و اجازه برداشت بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی که خطر فرونشست زمین را تشدید می‌کند نمی‌دهیم.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم همچنین گفت: در حوزه اجرای طرح‌ها در سال ۹۸ با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی، دو واحد نیروگاه برق‌آبی در خطوط انتقال آب استان ایجاد و هشت مگاوات برق به ظرفیت شبکه توزیع افزوده شد.

 

وی بیان کرد: رهاسازی حقابه از سدهای ساوه و ۱۵ خرداد اقدام دیگری بود که سال گذشته انجام شد و نتیجه خوبی در عرصه حفاظت از منابع طبیعی به دنبال داشت.

 

وی با اشاره به این‌که بیشترین حجم آب موردنیاز قم از طریق سرشاخه‌های دز تامین می‌شود، ادامه داد: سال گذشته ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب از طریق سرشاخه‌ها باصرفه هزینه‌های بسیار به قم منتقل شد و این موضوع نشان می‌دهد که شهروندان باید در مصرف آب نهایت دقت را داشته باشند.

 

طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود به لحاظ گستردگی طرح که بالغ بر ۲۷۰ کیلومتر است، از دو حوزه آبریز سرشاخه های دز در استان لرستان و حوزه آبریز قمرود در استان های اصفهان، مرکزی و قم تشکیل شده‌است. انتقال ۱۸۱ میلیون متر مکعب آب شرب در سال به شهرهای خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، دلیجان، سلفچگان، ساوه و قم از اهداف این طرح است که اجرایی شده‌است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد