به گزارش اکوایران؛ امروز 22 مرداد روز  ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی تهران همایشی با عنوان «هم‌اندیشی تشکل‌ها، اتاق تهران و مجلس» برگزار کرد. در این همایش محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی اتاق بازرگانی اتاق تهران گفت: اقتصاد ایران شرایط حساس و پیچیده ای را سپری می‌کند.

او ادامه داد: اگر در این موقعیت پیچیده دولت چهاردهم در کوتاه مدت به موفقیت‌های قابل لمس دست پیدا نکند، به طور حتم با واکنش‌های عمومی مانند بازگشت ناامیدی به جامعه مواجه میشود. البته که در همین شرایط تمام اصحاب اقتصاد ایران باید به کمک دولت بیایند و هرکدام سنگی را از مقابل پای اقتصاد کشور بردارند. مسئولیتی که امروز روی دوش تک تک کنشگران اقتصادی قرار دارد، تکاپو در جهت همراهی مطالبه گرانه با دولت برای عبور از تنگناهای موجود است. تجربیات دولتهای گذشته نشان داده هرگاه اتحاد و همدلی میان فعالان اقتصادی و دولت ها رقم خورده گامهای بزرگی برای پویایی و رشد اقتصادی ملی برداشته شرهاست. تجربه میانه دهه ۷۰ و بعدتر میانه دهه ۹۰ اثباتی براین مدعاست.

نجفی عرب افزود: دولت چهاردهم باید با نگاهی دقیق، سنجیده و برآمده از نگاه کارشناسی در چارچوب شعار سال و در همراهی با اصحاب فعالان اقتصادی قدمهایی مؤثر در جهت رفع نیازهای واقعی اقتصاد ملی بردارد و از مسائل حاشیه ای و فرعی دوری کند. موضوعاتی مانند انواع ناترازی‌ها در بخش انرژی مسائل نظام یارانه ای، بحران نظام بانکی، مسئله استهلاک سرمایه قواعد دست و پاگیر و گاهی بازدارنده نظامات مالیاتی، بیمه ای و تامین اجتماعی همگی منظومه ای ساخته که مانع از توسعه و پیشرفت اقتصــاد ایران شده است. بخشی از مشکلات در این بخشها حاصل تحریمهای بین المللی و بخشی دیگر محصول ناکارآمدیهای داخلی است.

او ادامه داد: در مورد هرکدام از این دو گزاره باید راهبردهای دقیق و کارآمد پیش گرفته شود. ناکارایی داخلی می‌تواند با استفاده از توان نخبگان و ایجاد حس اطمینان در میان جامعه ذینفعان حل و فصل شود و موضوعات بین المللی هم با خردمندی نظام تصمیم سازی کشور و بخصوص رهنمودهای رهبری به ساحل نجات برسد. استفاده از مکانیزم دیپلماسی فرصت محور و عزتمند و استفاده از توان کشورهای همسایه در مسیر حل چالشهای ناشی از تحریم ها به عنوان یک راهبرد پیش روی دولت قرار دارد.

نجفی عرب گفت: هرچند اقتصاد ایران برساخته نظام دولتی است ولی خوشبختانه با مجاهدت و از خودگذشتگی که طی چندین دهه صورت گرفته، امروز جامعه اقتصادی ایران به حضور تشکل های فاخر و کارآفرینان دلسوز میباشد این دو گروه میتوانند با استفاده از ظرفیتهای خود به کمک دولت چهاردهم آمده و مسیر پیشرفت کشور را هموار سازند. البته جای تأسف اینکه گاهی دولتها به این پتانسیل عظیم بی توجهی کرده و به سادگی از مشورت با تشکلها اقتصادی یا فعالان اقتصادی پرهیز میکنند این نگاهی مذموم است که باید با کمک جامعه اقتصادی کشور و بازسازی فرهنگی برای همیشه در ذهن مدیران کشور حذف شود. در این مسیر یکی از دغدغه های همیشگی مهم اتاق تهران توجه و استفاده از پتانسیل تشکلهای بخش خصوصی و معرفی این نهادهای تخصصی به عنوان محور تصمیم گیریهای اقتصادی بوده است تشکلها به جهت حضور در میدان واقعی ،اقتصاد آگاهی کاملی از تمام مشکلات و مصائب کسب و کار در اختیار دارند و میتوانند این دانش را به صورت مستند در اختیار تمام نهادهای تصمیم گیر کشور قرار دهند.

خبر درحال تکمیل است....