hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > هشدار در مورد شیوع تب خونریزی ‌دهنده کریمه کنگو در فصل گرما

هشدار در مورد شیوع تب خونریزی ‌دهنده کریمه کنگو در فصل گرما

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ضمن هشدار به شهروندان از آنان خواست با توجه به شروع فصل گرما، خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی بگیرند.
دکتر "حسین رشیدی" در جمع خبرنگاران با هشدار در مورد شیوع تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در فصل گرما گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماریهای واگیر در دام های اهلی و وحشی است که قابل انتقال به انسان می باشد
وی با اشاره به اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دام فاقد علائم بالینی مشهود و تنها با ایجاد واکنش تب همراه می باشد، گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان خطرناک بوده و از این رو اداره کل دامپزشکی استان کرمان برای جلوگیری از شیوع این بیماری تمهیدات پیشگیرانه اندیشیده است. 
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان درباره این تمهیدات بیان کرد: از جمله اقدامات برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو شامل ارتقاء همکاری بین بخشی، آموزش عمومی، اختصاصی و اطلاع رسانی به مردم بخصوص اقشار در معرض خطر، مطالعه و مراقبت بیماری، مبارزه با انگل های خارجی، ضوابط قرنطینه ای و ساماندهی تردد دام (قبل از حمل، در ایستگاه های بازرسی و پس از ورود دام زنده در مقصد )، ساماندهی کشتار دام نظارت بهداشتی بر استحصال، حمل و عرضه گوشت و آلایش دامی ( مجهز کردن کلیه کشتارگاه های استان به پیش سردکن و نگه داشتن لاشه به مدت ۲۴ ساعت در آن و ...)، بهسازی دامداری های سنتی و اماکن دامی و بیماری یابی سریع مبتلایان انسانی می باشد.
رشیدی اظهار کرد: ویروس از طریق له کردن کنه های آلوده، گزش توسط کنه های آلوده و تماس با خون و بافت دام های آلوده به انسان منتقل می شود، همچنین ویروس از انسان های بیمار به طور مستقیم از طریق تماس و یا تماس با خون و بافت های آلوده به انسان های دیگر منتقل می شود.
وی اعلام کرد: در صورت مبارزه با انگل‌های خارجی می توان جمعیت کنه ها را کاهش داد و از این منظر انجام هدفمند و موثر این برنامه برای کاهش زیان های ناشی از انگل های خارجی و بیماری های منتقله توسط بندپایان توصیه می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در ادامه افزود: برای این منظور سم‌پاشی محیط و بدن دام برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو در استان انجام می شد به طوری که در سال پیش ۴۶۰ هزار راس گوسفند و بز، ۱۰ هزار راس گاو و گوساله و بیش از دو میلیون متر مربع جایگاه‌های نگهداری دام سمپاشی شده است.
رشیدی با اعلام اینکه این برنامه امسال نیز تداوم خواهد داشت، افزود: از ابتدای سال جاری، طرح سم پاشی جایگاه دام و حمام ضد کنه دام در راستای مبارزه با این بیماری آغاز شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه سلاخان، کشاورزان، دامداران، کارکنان کشتارگاه، افراد شاغل در آزمایشگاه‌ها، زنان خانه دار و همه افرادی که با فرآورده‌های دامی خام در ارتباط هستند، جزء افراد پرخطر از نظر ابتلا به تب کریمه کنگو به شمار می روند، افزود: افرادی که خارج از کشتارگاه اقدام به کشتار دام می‌کنند و افرادی که گوشت تازه تولید شده در خارج از کشتارگاه را تهیه می‌کنند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلاء به تب کریمه کنگو هستند.
مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد: از آن جا که گوشت های دارای مهر و لیبل دامپزشکی از سیستم پیش سردکن عبور می کنند لذا سلامت آن ها از نظر این بیماری مورد تایید می باشد لذا به شهروندان توصیه می کنیم ضمن اینکه فرآورده های دامی مورد نیاز خود را فقط از مراکز مورد تایید دامپزشکی خریداری و از کشتار غیرمجاز دام جدا خودداری کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد