hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > آیا آمریکا هم با چالش جنگ چندجبهه‌ای مواجه است؟

آیا آمریکا هم با چالش جنگ چندجبهه‌ای مواجه است؟

کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا، اخیراً پرسش‌‌هایی را در رابطه با توانمندی ایالات متحده برای انجام بیش از یک جنگ به طور همزمان مطرح کرد.

کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا، اخیراً پرسش‌‌هایی را در رابطه با توانمندی ایالات متحده برای انجام بیش از یک جنگ به طور همزمان مطرح کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، مجله د نیشن اینترست در این رابطه خبر داد، پنتاگون وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به این پرسش به طرح دکترین دفاعی آمریکا اشاره و تاکید کرد، واشنگتن قادر به ورود به بیش از یک جنگ نیست.

به نوشته این مجله آمریکایی، امروز روسیه، کره شمالی، ایران و چین به عنوان تهدیدی برای آمریکا محسوب می‌شوند و در صورت افزایش تنش تا سطح جنگ بین ایالات متحده و یکی از این چهار کشور، کشورهای دیگر نیز به فکر مشارکت و همراهی متحد خود خواهند افتاد، امری که به یک چالش بزرگ برای ارتش آمریکا تبدیل خواهد شد.

طی دهه‌های گذشته، ایالات متحده تلاش‌های زیادی برای دستیابی به نوعی از توانمندی که بتواند در دو جنگ در آن واحد شرکت کند، انجام داده بود تا در این راستا قادر باشد از این طریق بازدارندگی را تضمین و مانع از حمله از دشمن دوم در صورت ورود به جنگ با دشمن اول شود.

به نوشته این مجله، طی دوره جنگ سرد، رویکرد آمریکا به طور کلی در این چارچوب قرار داشت که بتواند همراه با متحدان خود در ناتو جنگ بزرگی را علیه اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش در بلوک شرق اروپا شود، یا حداقل وارد درگیری همزمانی مانند جنگ کره یا جنگ ویتنام در مناطق دیگری باشد.

در نتیجه این نگاه، ارتش آمریکا طی جنگ سرد بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد بزرگ‌تر از شکل حاضرش بود اما به محض سقوط دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ ایالات متحده شمار نیروهای مسلح خود را کاهش داد، در عین حال همزمان برنامه‌ریزی برای دکترین ورود به دو جنگ را همچنان برای خود حفظ کرد.

کارشناسان در این رابطه به جنگ در افغانستان و عراق اشاره و آن را بخشی از این دکترین اعلام می‌کنند. به اعتقاد این کارشناسان، به دلیل طولانی شدن جنگ اول و حضور و فعالیت گسترده ایالات متحده و تمرکز جنگ در دوره جورج بوش در عراق و در دوره اول ریاست جمهوری باراک اوباما در افغانستان اجرای این امر کاملاً مشهود بود.

در ادامه گزارش آمده است: با این حال از سال ۲۰۱۵ شرایط تغییر کرد و طراحان در پنتاگون از اشتون کارتر وزیر دفاع وقت تا ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک چارچوب‌های تهدید را ۴+۱ اعلام کردند و روسیه، چین، ایران و کره شمالی را به همراه تروریسم فرامرزی به عنوان اصلی‌‌ترین تهدیدهای نگران‌کننده  وزارت دفاع اعلام کردند.

در این بین، طی دوره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، وزارت دفاع اولویت را به تهدیدهای روسیه و چین داد.

دولت جو بایدن هم تحت فرماندهی وزیر دفاعش لوید آستین راهبرد دفاع ملی بسیار مشابهی را در دستور کار خود دارد.

بر اساس دکترین فعلی پنتاگون، ارتش آمریکا به همراه متحدانش باید توانمندی جنگ و شکست دادن چین یا روسیه را داشته باشند اما این به آن معنی نیست که همزمان به جنگ هر دو کشور برود. این دکترین تاکید دارد که جنگ احتمالی باید در منطقه غرب اقیانوس آرام یا منطقه اروپای شرقی متمرکز باشد.

این مجله در عین حال خاطرنشان کرد، پارامترهای متعددی را پیش از نتیجه‌گیری در رابطه با توانمندی ایالات متحده برای ورود به دو جنگ همزمان در نظر گرفت، همچنین به‌رغم آنکه این چهار کشور همکاری تنگاتنگی با یکدیگر دارند اما تصور نمی‌شود هیچ‌یک از این کشورها بخواهد برای حمایت از کشور دیگری وارد جنگی علیه واشنگتن شود.

 

منبع: etemadonline-663516

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد