hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > هنر و ادبیات > فقط شعار ندهد

مطالبه نویسندگان از رئیس جمهور آینده در حوزه کتاب -1

فقط شعار ندهد

این شماره از 11 نویسنده استان های اردبیل، تهران، خوزستان، قم، گیلان و اصفهان پرسیدیم: توقع شما به عنوان یک مولف از رییس جمهور آینده در حوزه کتاب چیست؟


انتخابات چهاردهمین دوره رئیس جمهوری در پیش  است و بازار وعده ها هم داغ تر از گرمای خردادماه است. البته در این میان برای رشد کشور و هدایت بهتر جریان انتخاب رئیس قوه مجریه، بیش از وعده ها باید سراغ انتظارات و توقعات مردم رفت. باید دید عموم مردم در هر صنف و طبقه ای چه درخواستی دارند؟ در این بین، نخبگانی چون نویسندگان، نگاهشان از ارزش مضاعفی برخوردار است. خصوصا که ما این انتظار را معطوف به حوزه کتاب کردیم و از آنها پرسیدیم: توقع شما به عنوان یک مولف از رییس جمهور آینده در حوزه کتاب چیست؟ با هم پاسخ های نویسندگانی از استان های اردبیل، تهران، خوزستان، قم، گیلان و اصفهان یعنی توران قربان صادقی(نویسنده توانمند اردبیلی که عنوان مادر داستان استان را دارد)، بهزاد دانشگر(داستان نویس)، مریم مطهری راد(خبرنگار و داستان نویس)، فرحناز فروغیان(مدرس داستان‌نویسی و نویسنده حوزه دفاع مقدس)، حمیدرضا اکبری(شاعر، نویسنده و بازیگر)، شریفه بازیار(نویسنده خاطره و داستان)، علی بابا جانی(نویسنده کودک و نوجوان)، فاطمه سادات میر سیار(نویسنده و پژوهشگر تاریخ شفاهی)، فاطمه نفری(داستان نویس)، رضوان نیلی پور(داستان نویس) و مریم معینی( نویسنده و قصه گو) را در این شماره پی می گیریم و پاسخ های دیگر عزیزان را در شماره های بعدی دنبال می کنیم:

 

 

توران قربانی صادق 

*توران قربانی صادق:

به عنوان مولف ۲۲ جلد کتاب در حیطه ادبیات داستانی و دفاع مقدس انتظار دارم نه توقع ! این که باور کنند ادبیات جایگاه ویژه ای در سیاست،  دین ، اجتماع و فرهنگ، حتی در سبک زندگی اسلامی و ایرانی و  حتی در تغییر رژیم ها داشته و دارد . مگر چند نویسنده در ایران هست ؟! به فکر آسایش و آرامش مادی و معنوی نویسنده ها باشد ، بدون آن که مرید پروری بکند ، منظورم حمایت خالصانه است. برای مثال من یک کتاب ارزشی را ترجمه کرده ام به زبان مادری ام؛ رمان نوجوان " کوه مرا صدا زد " آقای بایرامی را ،  برای تصویرگری و چاپش ۲۰ میلیون پول می خواهم . آیا با این تورم و اجاره نشینی چطور می توانم ؟ یا چرا باید هیچ گونه خرید از کتاب‌های یک نویسنده از هیچ نهاد و اداره ای نشود ؟ به نظرم باید به فکر رفع دغدغه های ذهنی داستان نویس ها باشند. نویسنده ها همیشه به لطف خدا روی پای خودشان ایستاده اند.




بهزاد دانشگر 

*بهزاد دانشگر:

من هیچ توقعی از رییس جمهور ندارم

 


مریم مطهری راد 


*مریم مطهری راد:

سیاست‌گذاری‌های جهت‌دار،  در چاپ و نشر کتاب به خصوص در نشرهای دولتی، باعث شده، بسیاری از کتابهای شایسته و سازنده که می‌تواند در عرصه‌ی ادبیات ایران سازنده باشد دیده نشود. تبلیغ و مانور دادن روی یک کتاب و کنار زدن کتابی دیگر (که چاپ خودشان هم هست) عجیب و دور از انتظار است. امیدوارم رانت‌هایی به این صورت که مسیر کلمه را مخدوش کرده، به زودی برچیده شود.

 

فرحناز فروغیان 

*فرحناز فروغیان:

حرف‌ها و تقاضا زیاد است. آن‌قدر زیاد که نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم. از رئیس جمهور آینده تقاضا داریم به نویسندگان و فعالان هنری اهمیت بیشتری نشان دهند. نویسندگان واقعا قشر زحمت‌کش جامعه هستند که صدای مظلومیت‌شان گوش فلک را کَر کرده؛ اما توجهی برای بیان سخن‌شان نیست. کسی فکر نمی‌کند که آیا این نویسنده از حقوق و مزایایی برخوردار است یانه؟ کسی نمی‌پرسد نویسنده دارای مسکن است یا سال‌ها رنج مستاجر بودن را به دوش می‌کشد؟کسی نمی‌پرسد کتابی که با مشقت می‌نویسی آیا برای هزینه‌های هنگفت چاپ کتاب مشکل داری یانه؟ چرا به همه‌ اقشار اهمیت داده می‌شود جز نویسنده؟ چرا رونمایی‌های در خور و شایسته برای پیشرفت و ارتقاع کار نویسندگان نوقلم گرفته نمی‌شود؟ چرا هدایایی در خور به نویسندگان اهدا نمی‌شود؟ من نوعی تا الان بیش از ده کتاب نوشته‌ام؛ اگر پای علایقم نبود شاید خیلی وقت‌ها از این کار دست می‌کشیدم. چرا؟ چون فقط سیاهه نویسی می‌کنیم. تا الان بیش از هزار هنرجو با سنین مختلف آموزش داده‌ام. با انگیزه آموزش می‌بینند؛ اما وقت چاپ کتاب عزا می‌گیرند که پول چاپ کتاب را از کجا بیاورم؟ این خود دلسردی به همراه ناامیدی به نویسنده تزریق می‌کند. از رئیس جمهور آینده درخواست دارم؛ فقط شعار ندهد بلکه عمل کند که اگر به نویسنده اهمیت داده شود قطعا و یقیناً انگیزه‌ای می‌شود برای پیشرفت نوقلمان.

 

 

حمیدرضا اکبری 

*حمیدرضا اکبری:

ریسس جمهور  آینده باید نگاه ویژه ای به اهالی قلم داشته باشد. موفقیت یک ملت در درک و آگاهی آن ملت است. لذا اگر برای مطالعه یک ملت کتاب های خوب تهیه نشود آن مردم در جهل خود خواهند ماند .کتاب بوستان معرفت است . و مطالعه بابی از بابهای دانش و آگاهی محسوب می شود .لذا ریاست جمهور آینده  اگر درب این باب را بخواهد باز نگه دارد بایستی کمک کند تا تولید محتوا اهالی قلم کتاب شده تا مردم بتوانند به راحتی از این باب بگذرند. کتاب دوست کوچک و بزرگ ملت ماست. کتاب اگر نباشد معرفت و دانش نیز نخواهیم داشت. توقع تمام اهالی قلم از رییس جمهور آینده  این است که نگذارد کتاب نشر نشود.

 

 

شریفه بازیار 

*شریفه بازیار:

متأسفانه کار فرهنگی در کشور خیلی کم حمایت می شود و در حیطه نویسندگی به شدت کم. نویسندگان حمایت مالی نمی شوند و گاهی به خاطر مشکلات عدیده‌ اقتصادی مقوله‌ نوشتن را حتی کنار می‌گذارند. شاید بعضی از کتاب های دفاع مقدس حمایت می‌شوند ولی واقعأ نیاز جوانان امروزی فقط به این محوریت ختم می شود؟! قیمت سرسام آور چاپ و انتشار و حتی مشکلات بازاریابی مشکلاتی نیستند که خود نویسنده از عهده‌ حل آنها بربیاد. نویسندگان امروز علاوه بر قلم و کاغذ نیاز به وسایل الکترونیکی و فضای مجازی معتبر و خاص دارند تا هم در دسترس باشند و هم باعث سهولت کارشان شود.

از رییس جمهور آینده انتظار می‌رود علاوه بر توجه به موارد اشاره شده، فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را در بین جوانان و نوجوانان افرایش دهند تا جایگزین خوبی برای فضاهای ناسالم مجازی باشد.

 

 

علی باباجانی 

*علی بابا جانی:

خب طبیعی ترین توقع، توجه به مقوله کتاب و حمایت از پدیدآورندگان و فعالان عرصه کتاب است.  من بعنوان یک مولف انتظار دارم که در زمینه فرهنگ رئیس جمهور محترم دغدغه بیشتری داشته باشد و با به کارگیری مدیران متخصص در امر فرهنگ تلاش معقولانه ای انجام شود. گسترش فرهنگ مطالعه و تسهیل در چاپ کتاب و حمایت‌های معنوی و مادی از پدیدآورندگان از انتطارتی است که برآورده کردن آن دور از ذهن نیست.




فاطمه سادات میر سیار 

*فاطمه سادات میر سیار:

متاسفانه همان‌طور که همه واقف هستیم، سرانه‌ مطالعه کتاب در کشور ما پایین است. اگر رئیس جمهور آینده‌ ما، به کتاب به‌عنوان یک کالای فرهنگی که نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه دارد توجه ویژه داشته باشند، از چاپ آثار خوب و وزین نویسندگان حمایت کنند و مشکلات و خلأهای صنعت نشر و حوزه کتاب را حل کنند، قدم بزرگی در راستای اعتلای فرهنگ و هنر کشور ما برداشته‌اند.

 




فاطمه نفری 


*فاطمه نفری:

سیاست گذاری ها و اقداماتی انجام دهند که قیمت کتاب کاهش پیدا کند تا هم مخاطب، کتاب را راحت تر در سبد خریدش قرار دهد، هم سرانه مطالعه و کتاب خوانی افزایش یابد.

 


رضوان نیلی پور 

*رضوان نیلی پور:

متاسفانه تورم ضربه بزرگی به چاپ و نشر و کتابخوانی زده . چرا باید کتاب من نوعی چاپ اول و دومش.  2000. تیراژ و چاپ های بعدی تعدادش کمتر و کمتر شود و ضمنا قیمت کتاب  بسیار گران است . یک کتاب. 80. صفحه ای سال. 1400. از من چاپ شده به قیمت 40 هزار تومان و اکنون که فقط دو سال و نیم می گذرد همان کتاب به قیمت. 180 هزار تومان چاپ شده . یعنی از چهار برابر هم بیشتر که نصف هزینه را خودم پرداخت کردم . به رئیس جمهور بگوئید تمام مشکلات از فقر فرهنگی ناشی می شود . مردم اگر مطالعه نکنند نا آگاه می مانند. قیمت کاغذ را ارزان کنید .

 

 


مریم معینی 

*مریم معینی:

امید دارم که رئیس جمهور  فضای خوبی رو برای انتشار و پخش کتاب فراهم کند تا در جلسات کتاب ها در دسترس باشد برای نقد و بررسی که البته قیمت کتاب هم برای خواننده خیلی مهم است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد