hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان > بررسی اقدامات عمرانی و گردشگری در شهر تاریخی استرآباد(گرگان) در اتاق بازرگانی گرگان

جلسه کمیسیون احداث و خدمات فنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان

بررسی اقدامات عمرانی و گردشگری در شهر تاریخی استرآباد(گرگان) در اتاق بازرگانی گرگان

جلسه کمیسیون احداث و خدمات فنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با موضوع اقدامات عمرانی و گردشگری در شهر تاریخی استرآباد(گرگان) با حضور نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، رئیس و اعضای اتاق بازرگانی، جمعی از مسئولان، فعالان و کنشگران در حوزه شهر تاریخی استرآباد(گرگان) برگزار شد.

جلسه کمیسیون احداث و خدمات فنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با موضوع اقدامات عمرانی و گردشگری در شهر تاریخی استرآباد(گرگان) امروز شنبه 26 خردادماه 1403 با حضور مهندس رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، مهندس امیر یوسفی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، مهندس محمد مرتضوی رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی، شهردار منطقه دو گرگان، جمعی از مسئولان، فعالان و کنشگران در حوزه شهر تاریخی استرآباد(گرگان) برگزار شد.

 

ضرورت تسهیل‌گری در رونق حضور سرمایه‌گذاران در بافت تاریخی گرگان
نماینده مردم شریف گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در این جلسه ضمت بیان این‌که شهر گرگان روح ندارد و کالبد شهری آن نیازمند بازنگری است، تأکید کرد: باید با تسهیل‌گری رونق حضور سرمایه‌گذاران را در شهر گرگان و به‌ویژه بافت تاریخی ارزشمند گرگان فراهم آوریم.


رمضانعلی سنگدوینی تصریح کرد: منطقه گردشگری النگدره و ناهارخوران ظرفیتی بسیار خوب برای توسعه گردشگری است اما متأسفانه رها شده است.


او عنوان کرد: معرفی و تبلیغ بافت تاریخی گرگان در سطح استانی، ملی و بین‌المللی موضوعی بسیار دارای اهمیت است.


نماینده مردم شریف گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید به بافت تاریخی گرگان در شان و جایگاه آن برای توسعه گرگان و همچنین استان، بها دهیم و در این راستا باید دستگاه‌های متولی و زیرساختی پای‌کار باشند.


او در ادامه تأکید کرد: جلسه بعدی باید بر اساس برنامه‌ریزی مدون، مصوبات را مشخص کنیم و برای اجرایی شدن کامل آن برنامه‌ریزی و هم‌افزایی کنیم.


سنگدوینی با اشاره به ظرفیت‌های گلستان در حوزه‌های مرتبط با گردشگری، گفت: استان‌های هم‌جوار از نقطه‌نقطه استان خود در راستای رونق و توسعه و گشایش اقتصادی برای مردم منطقه با رویکرد گردشگری بهره‌برداری می‌کنند.

 

او در ادامه گفت: از تلاش‌های و زحمات مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حوزه گردشگری شهر گرگان و استان تقدیر و تشکر دارم.

 

عدم همکاری دستگاه‌های مرتبط بزرگ‌ترین آسیب در راستای احیا بافت تاریخی گرگان
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان نیز در ادامه این جلسه گفت: بزرگ‌ترین معضل و آسیب در شهر تاریخی استرآباد(گرگان) عدم همکاری بین دستگاه‌ها و متولیان این حوزه است.


محمدجواد ساوری با اشاره به اقدامات حفاظتی در شهر تاریخی استرآباد، بیان کرد: تلاش کردیم تا تقریباً تخریب و تجاوزها را در بافت تاریخی گرگان نسبت به گذشته کاهش دهیم.


او تأکید کرد: کمبود زیرساخت‌ها، فرسوده بودن و عدم توجه دستگاه‌های ذی‌ربط در این حوزه موجب شده نارضایتی فراوان داشته باشیم.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان خاطرنشان کرد: فقط شرکت گاز استان و شهر گرگان اقدامات زیرساختی را در بافت تاریخی تقریباً به پایان رسانده است و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان و زیرساختی همچون آب و فاضلاب، شرکت توزیع نیروی برق و... هنوز اقدام خاصی در راستای نوسازی و رفع کمبودها و مشکلات در بافت تاریخی اجرایی نکردند.

 

شهر تاریخی استرآباد، هویت شهر و مردم گرگان است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در جلسه کمیسیون احداث و خدمات فنی اتاق بازرگانی گرگان، گفت: شهر تاریخی استرآباد به‌عنوان هویت شهر و مردم گرگان از داشته‌های دارای اهمیتمان در سطح ملی و استانی است اما نتوانستیم از داشته‌هایمان به‌درستی بهره‌برداری کنیم.


امیر یوسفی خاطرنشان کرد: یکی از کمیسیون‌های فعال در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، کمیسیون احداث و خدمات فنی است که به جد پیگیر موضوعات است.

 

ضرورت تدوین برنامه جامع و مشارکت دستگاه‌های متولی در احیا بافت تاریخی گرگان
رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی گرگان نیز در ادامه این جلسه گفت: مجموع اقدامات شهرداری گرگان در سال‌های 1397 و 1398 در بافت تاریخی گرگان بسیار ارزشمند بود که باید آن اقدامات تکرار می‌شد.


محمد مرتضوی با اشاره به این‌که در حوزه فرهنگی در بافت تاریخی گرگان اقدامات شاخص و تأثیرگذاری انجام ندادیم، بیان کرد: ضروری است تا یک برنامه جامع و در ذیل آن اقدامات اجرایی در راستای احیای بافت تاریخی گرگان آغاز شود و در این راستای باید دستگاه‌های متولی و مرتبط ورود پیدا کنند.


او افزود: باید این برنامه و مجموع این اقدامات به طریقی برنامه‌ریزی و اجرایی شود تا به سمت توسعه پایدار بافت تاریخی گرگان پیش برویم.

 

در ادامه این جلسه نیز عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با تأکید بر نقش همه دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان مرتبط در احیا شهر تاریخی استرآباد(گرگان)، گفت: در حوزه شهر تاریخی استرآباد(/گرگان) تنها اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان پاسخگو و مسئول احیا و مرمت این اثر ارزشمند نیست و باید سایر دستگاه‌های اجرایی متولی در این بخش را پاسخگو کنیم.


هامان هاشمی بیان کرد: توسعه و رونق اقتصادی شهر گرگان تنها با توسعه صنعت گردشگری و به‌ویژه احیا بافت تاریخی گرگان رقم خواهد خورد.


در بخشی از جلسه کمیسیون احداث و خدمات فنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با موضوع اقدامات عمرانی و گردشگری در شهر تاریخی استرآباد(گرگان) فعالان و کنشگران در حوزه بافت تاریخی گرگان به بیان دیدگاه‌ها و ارائه راهکار در راستای احیا و مرمت این اثر تاریخی ارزشمند پرداختند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد