hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > تلاش برای توسعه کشت گلخانه‌ای و آبزی‌پروری در فارس

رئیس جهادکشاورزی فارس تاکید کرد:

تلاش برای توسعه کشت گلخانه‌ای و آبزی‌پروری در فارس

رئیس جهادکشاورزی فارس از تداوم تلاش‌های این سازمان برای تحقق برنامه‌ توسعه کشت گلخانه‌ای و آبزی‌پروری به عنوان راهکارهایی مهم و موثر در افزایش بهره‌وری آب، با مشارکت موثر مردم و حمایت دولت خبر داد.

مجتبی دهقان‌پور، با اشاره به ضرورت حمایت از متقاضیان احداث گلخانه، افزود: باید متقاضیانی که با سرمایه شخصی اقدام به ایجاد و توسعه گلخانه می‌کنند حمایت بیشتری شوند و واحدهای دارای پیشرفت فیزیکی بالاتر در اولویت دریافت بسته‌های حمایتی و تشویقی قرار گیرند.

او به تدوین برنامه توسعه هزار هکتاری گلخانه‌های فارس برای امسال اشاره و اضافه کرد: امیدواریم در راستای مصرف بهینه آب، افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش خسارت عوامل قهری و اشتغال پایدار بتوانیم با مشارکت مردم در تحقق این طرح گام برداریم.

دهقان‌پور گفت: علاوه بر توسعه تولید در محیط های کنترل شده، هوشمندسازی گلخانه های موجود و صدور کد شناسه سلامت برای تولیدات گلخانه‌ای با هدف ارتقای سلامت محصولات کشاورزی از اولویت های این طرح به شمار می رود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس با بیان اینکه سطح گلخانه های احداث شده در این استان ۹۶۸ هکتار است، افزود: این سطح شامل ۷۲۸ هکتار گلخانه و ۲۴۰ هکتار سایبان است.

او افزود: در قالب کشت گلخانه‌ای علاوه بر انواع سبزی و صیفی جات، میوه‌های مناطق گرمسیری، قارچ خوراکی، نشاء و نهال، گیاهان دارویی و گل و گیاهان زینتی، یک واحد تولید کمپوست قارچ خوراکی نیز در سال گذشته به بهره برداری رسید.

دهقان‌پور گفت: با قرار گرفتن این واحد در خط تولید، میزان تولید سالانه کمپوست استان فارس از ۲۰ هزار تن به ۴۰ هزار تن افزایش یافته است و از واردات کمپوست از استان های دیگر کشور بی نیاز شده‌ایم.

او، راه اندازی پایانه گل استان فارس در شهرستان شیراز را از دیگر اقدامات خوب سال گذشته عنوان و اضافه کرد: با راه اندازی این مجموعه و واگذاری غرفه به گلخانه داران گل و گیاهان زینتی، انواع گل های تولیدی استان فارس در این پایانه عرضه می شود.

دهقان‌پور گفت: احداث گلخانه تابع اقلیم در مناطق معتدل بهترین کارایی را دارد با این مزیت که هزینه احداث آن کمتر از یک سوم گلخانه های با پوشش پلاستیک است و با حداقل سرمایه‌گذاری، بیشترین بهره‌وری و حجم تولید را در پی دارد.

رئیس جهاد کشاورزی فارس، همچنین از برنامه پنج ساله این سازمان در راستای افزایش بهره وری آب با توسعه آبزی پروری در استخرهای ذخیره آب کشاورزی در این استان خبر داد و گفت: آبزی‌پروری در استخرهای کشاورزی علاوه بر تولید پروتئین ارزشمند منجر به افزایش غنای آب برای بهره‌برداری کشاورزی می شود.

به گفته وی؛ استفاده بهینه از منابع آبی در راستای توسعه آبزی پروری، افزایش سرانه مصرف آبزیان و ارتقاء سبد محصول با توسعه محصولات جدید از جمله سیاست های این سازمان در حوزه شیلات است.

دهقان پور، به تشریح برنامه پنج ساله توسعه آبزی پروری در استان فارس پرداخت و گفت: تهیه بانک اطلاعات استخرهای دارای ظرفیت مناسب برای اجرای طرح، ایجاد تشکل تعاونی در شهرستان ها، تخصیص اعتبار، سهمیه بندی ماهی ریزی در استخرها و پایش مستمر این واحدها از مواردی است که در این برنامه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی حوزه شیلات نقش کلیدی در ایجاد ارزش افزوده و ثبات اقتصادی در تولید آبزیان دارد، افزود: فرآوری و تبدیل آبزیان به محصولات غذایی متنوع، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده موجب ارتقاء سلامت جامعه می شود.

این مقام مسئول با اشاره به صنایع فرآوری شیلات استان فارس، گفت: صنایع بسته بندی و عمل آوری ماهی و میگو، تولید کنسرو و پودر ماهی، تولید خوراک اختصاصی آبزیان و کارگاه ساخت تجهیزات آبزی پروری در بیش از ۱۸ واحد فعال این استان ظرفیت تولید بیش از صد و یازده هزار و ۵۰۰ تن محصول و ساخت ۵۰۰ کارگاه را دارند.

دهقان پور، به بیان ظرفیت کارخانجات تولید خوراک آبزیان و میزان صادرات آنها پرداخت و افزود: در استان فارس چهار کارخانه تولید خوراک آبزیان در شهرستان های بیضا، مرودشت و شهرک صنعتی شیراز با میزان تولید ۲۲ هزار و ۵۶۴ تن و اشتغال ۱۱۵ نفر فعال هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس خاطرنشان کرد: از این میزان تولید ۱۶ هزار و ۹۶۴ تن به مصرف داخلی می رسد و میزان پنج هزار و ۶۰۰ تن به کشورهای عراق، تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان، ارمنستان، ترکیه، لبنان، امارات و آذربایجان صادر می شود.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد