hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > شما هم یک تاییدطلب هستید؟ از شناخت تا درمان تاییدطلبی

شما هم یک تاییدطلب هستید؟ از شناخت تا درمان تاییدطلبی

تاییدطلبی چیست؟ از کجا بدانیم که فردی تاییدطلب هستیم یا نه؟ ویژگی‌ها و پیامدهای این رفتار چیست؟ تاییدطلبی را چگونه درمان کنیم؟ در این مقاله به پاسخ همه این پرسش‌ها می‌رسید.

تاییدطلب‌ها همه‌جا هستند؛ در بین دوستان، اعضای خانواده، همکاران و در جامعه  زیاد می‌بینیدشان. اصلا شاید خود شما هم یک فرد تاییدطلب باشید؛ شاید از داشتن این ویژگی در خود آگاه هستید و شاید هم از داشتنش بی‌خبرید. برای شناخت بیشتر از تاییدطلبی، ویژگی‌ها، عوارض و راهکارهای درمان آن با ما همراه شوید.

 

تاییدطلبی چیست؟

در تاییدطلبی، فرد بی‌توجه به ارزش‌ها و خواسته‌های خود دائما به دنبال جلب نظر و تایید دیگران است و می‌خواهد از هر طریقی که شده توجه آنها را به خود جلب کند. او خود و زندگی‌اش را قربانی می‌کند تا مطابق با ارزش‌ها و خواسته‌های دیگران پیش برود.

تاییدطلبی به مرور منجر به اختلالات روانی مانند اضطراب، وسواس و ترس می‌شود، چون فرد تاییدطلب می‌خواهد که دیگران در تمام موارد از او راضی باشند؛ اما مگر می‌شود همه را همه جوره راضی کرد!

وقتی تاییدطلب شوید و محتاج توجه و تایید دیگران، رفته‌رفته ارزش‌ها، علایق، عقاید و توانمندی‌های خود را از یاد می‌برید و اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهید و خود را به آغوش سرد و ویرانگر سرخوردگی می‌سپارید.

 

کدام یک از نشانه‌های تاییدطلبی را دارید؟


 

شاید شما هم فرد تاییدطلبی هستید اما اصلا زیر بار داشتن این ویژگی نمی‌روید. شاید هم واقعا نمی‌دانید تاییدطلب هستید یا نه؟ ما از مهم‌ترین رفتارهای افراد تاییدطلب برایتان می‌گوییم تا بودن یا نبودن و میزان این ویژگی را در خود محک بزنید. 

 

مدام تعارف می‌کنید

تعارف‌کردن‌های بی‌مورد و غیرمنطقی برای گرفتن تایید دیگران یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد تاییدطلب است. هر چه بیشتر تعارف می‌کنید بیشتر ارزش‌ها، عقاید و نظرات خود را قربانی می‌کنید. تعارف‌کردن زیاد، دیگران را معذب می‌کند و  فاصله آنها را از شما بیشتر و بیشتر می‌کند.

 

موافقت‌کردن با موضوعی که مخالف آن هستید

بسیار برای شما پیش می‌آید که در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرید که با موضوعی موافق نیستند و آن شرایط را دوست ندارید اما با آن موافقت می‌کنید تا مورد تایید دیگران قرار بگیرید. رفتار درست این است که اگر با مساله‌ای موافق نیستید با خودتان روراست باشید و مخالفت‌تان را ابراز کنید.

 

شکایت ممنوع!

شما به عنوان یک فرد تاییدطلب اصولا اهل شکایت‌کردن نیستید؛ حتی وقتی که شرایط بر وفق مرادتان نیست! مثلا ممکن است به رستوران گران قیمتی بروید اما غذا چندان کیفیتی نداشته باشید و حتی مشکلی در غذا باشد اما اعتراضی نمی‌کنید. شکایت‌نکردن وقتی که حق با شماست عزت‌نفس شما را آسیب‌پذیرتر می‌کند.

 

اشتیاق در انتشار اخبار بد

شایعه‌پراکنی و انتشار اخبار بد بسیار مورد توجه تاییدطلبان است چون باعث توجه دیگران می‌شود. اما انجام این رفتار سبب می‌شود که دیگر مورد اعتماد دیگران نباشید و آنها روی حرف‌هایتان حساب نکنند.

 

عذرخواهی ورد زبانتان می‌شود

در شرایطی که نیازی به معذرت‌خواهی نیست از دیگران معذرت‌خواهی می‌کنید. با عذرخواهی بی‌دلیل می‌خواهید دیگران را از خود راضی نگه دارید اما به مرور زمان اعتبار خود را از دست می‌دهید و از نظر دیگران فردی بی‌اعتماد به نفس و سرخورده هستید.

 

تظاهر به داشتن معلومات در همه زمینه‌ها

با داشتن دانش و اطلاعات در یک یا چند زمینه ادعا می‌کنید که در بسیاری از رشته‌ها و چه بسا در همه آنها دانش دارید! این رفتار که شما آن را با هدف جلب‌توجه دیگران انجام می‌دهید رفته‌رفته استرس بالایی در شما ایجاد می‌کند چون می‌خواهید خود را در همه زمینه‌ها مطلع نشان دهید و مورد تایید قرار بگیرید.

 

پیامدهای منفی تاییدطلبی

مورد تایید دیگران قرار گرفتن و جلب‌کردن توجه آنها شاید موقتا حس خوب و احساس رضایت به شما بدهد اما پیامدهای منفی روانی آن برای شما کم نیست. از جمله این پیامدها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش عزت‌نفس

خستگی ذهن و روان به خاطر صرف انرژی بسیار برای تایید دیگران

تلف کردن وقت زیاد

 ایجاد کینه و احساسات منفی

دوری از هویت و اصالت خود و نشناختن خویشتن

 

راهکارهایی برای درمان تاییدطلبی


 

مراجعه به روانشناس: ارتباط با متخصص برای درمان اختلالات رفتاری از بهترین و مؤثرترین راه‌ها است. برای بهبود و درمان تاییدطلبی به روانشناس و مشاور مراجعه کنید تا با دانش و تخصص خود به شما کمک کنند تا هر چه بیشتر و سریع‌تر از آن رها شوید.

حضور پویا در مناسبات اجتماعی: به مهمانی‌های خانوادگی، دوستانه و مراسم مختلف بروید و در گفتگوها شرکت کنید. نظر خود را بگویید و از نه گفتن و مخالفت با نظر دیگران نترسید. ببینید که چطور دیگران به راحتی نظرشان را ابراز می‌کنند و مشکلی هم پیش نمی‌آید.  

تقویت مهارت نه گفتن: اگر به این واقعیت بیشتر توجه کنید که صحبت‌های دیگران همیشه درست نیست و چه بسا که در بسیاری از مواقع اشتباه است و شما مجبور به تایید حرف آنها نیستید مهارت نه گفتن در شما قوی‌تر می‌شود.

دوست‌داشتن خودتان: اگر سعی کنید که خودتان را جدای از همه عیب‌ها و کمبودهایی که فکر می‌کنید دارید، دوست داشته‌باشید و هر روز  بر این دوست‌داشتن بیفزایید دیگر منتظر تایید دیگران نیستید.

خط‌کشیدن دور  افراد منفی: منفی‌ها از همه‌چیز ناراضی هستند و  از همه گله می‌کنند. ارتباط با این افراد باعث می‌شود که آنها نگاه منفی و ناراضی خود را نثار شما نیز بکنند و به اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس شما آسیب برسانند. برای درمان تاییدطلبی سمت این افراد نروید.

 

سخن آخر

شناخت دقیق علت و پیامدهای تاییدطلبی کمک زیادی می‌کند تا شما راه‌های موثر درمان را پیدا کنید. از مشاوره با متخصص، افراد باتجربه و دوستان دلسوز غافل نشوید. به یاد داشته باشید که برای درمان تاییدطلبی باید صبر و حوصله داشته‌باشید و این باور را هر چه عمیق‌تر در خود رشد دهید که شما فرد ارزشمندی هستید و نیازی به تایید دیگران ندارید.

 

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
لیلا شهبازیان
لیلا شهبازیان

برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد