hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > واکنش بهارستان به مذاکره با آمریکا

واکنش بهارستان به مذاکره با آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌ ایالات متحده آمریکا دوشنبه شب در کنفرانسی مطبوعاتی با نخست‌وزیر ایتالیا درباره مذاکره با ایران و دیدار با مقامات کشورمان مدعی شد که تمایل دارد با مقام‌های ایرانی ملاقات داشته باشد. او اعلام کرد که به ملاقات کردن اعتقاد دارد و اگر مقام‌های ایرانی بخواهند با او دیدار کنند، او هم قطعا ملاقات خواهد کرد.
ترامپ اظهار کرد: «ایرانی‌ها در حال پشت سر گذاشتن دوره سختی هستند و معتقدم آن‌ها احتمالاً در پایان به این نقطه خواهند رسید که خواستار ملاقات شوند و من آماده‌ام تا هر زمان که بخواهند، با آن‌ها ملاقات کنم. من این کار را از روی قوت یا ضعف انجام نخواهم داد. فکر می‌کنم این کار اقدام مناسبی است. اگر بتوانیم به نتیجه‌ معنادار دست یابیم - نه اتلاف کاغذی که در توافق قبلی اتفاق افتاد - قطعا مایل به انجام ملاقات خواهم بود.» در حالی که ترامپ توافق برجام را اتلاف کاغذی خواند، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا ترامپ پیش‌شرطی برای چنین ملاقاتی دارد یا خیر پاسخ داد که هیچ پیش‌شرطی برای این ملاقات و مذاکره ندارد.
بنابراین ظاهرا ترامپ با این اظهارات سعی دارد حالا که اروپایی‌ها برای خروج از برجام با او همراهی نمی‌کنند و فضای سیاسی دنیا علیه ایالات متحده آمریکا است، توپ را در زمین ایران بیندازد تا به جهان بگوید قصد جنگ‌افروزی ندارد و دایه مهربان‌تر از مادر برای مردم ایران است.
گفتنی است چند ساعت بعد از اینکه ترامپ گفت حاضر است بدون پیش‌شرط با ایران مذاکره کند؛ مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا شروطی را برای این مذاکرات تعیین کرد و در گفت‌وگو با سی ان بی سی تاکید کرد که او از درخواست دونالد ترامپ برای دیدار با مقامات ایران حمایت می‌کند و در عین حال به پیش‌شرط‌های ۱۲گانه‌ای که پیش از این برای ایران لیست کرده بود، تاکید کرد.
او با تاکید بر پیش‌شرط‌های 12گانه خود مدعی شد که ترامپ می‌خواهد مشکلات را حل کند. پمپئو در ادامه ادعاهای خود گفت که «اگر ایرانی‌ها نشان دهند متعهد به تغییرات اساسی در نحوه رفتار با مردم خود هستند، رفتارهای خشونت‌آمیز را متوقف کنند، اینکه می‌توانند توافق کنند که وارد یک توافق هسته‌ای ارزشمند شوند که واقعا از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کند، خب رئیس‌جمهوری همانطور که گفت آماده است بنشیند و با آنها مذاکره کند.»
موقعیتی که می‌توان یک بار دیگر برای آمریکا فراهم کرد
پمپئو در حالی این اظهارات و ادعاهایی را بیان کرد که هیچ وجاهتی ندارد و در صورت تاکید ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران، دیگر قابل استناد و توجه نیستند و این سیاست‌های چندگانه نشان از عدم تعادل روحی و رفتاری مقامات ارشد دولت ترامپ است. البته در شرایطی که تحریم‌ها و اعمال فشار اقتصادی بر مردم ایران شرایط را سخت کرده است، پیشنهاد مذاکره و دیدار بدون قید و شرط ترامپ با روحانی می‌تواند زمینه‌ساز کاهش مشکلات 40 ساله برای دو کشور باشد. هرچند که دولت «کابوی‌ها» پیش از این با خروج از برجام نشان داده است که قابل اعتماد نیست ولی می‌توان یک‌بار دیگر این امان را به آن‌ها داد تا خودشان را برای دنیا اثبات کنند.
اکنون زمان مناسبی برای مذاکره با آمریکا نیست
البته علی مطهری، نایب رئیس مجلس روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران شرایط فعلی را برای مذاکره با آمریکا مناسب ندانست و گفت: «مذاکره با آمریکا توام با ذلت و خواری است. اگر ترامپ از برجام خارج نشده بود و تحریم‌ها را علیه ایران برقرار نکرده بود، به نظر من وارد مذاکره شدن با آمریکا اشکالی نداشت همانطور که بهتر بود در زمان اوباما با آمریکا رابطه برقرار می‌کردیم و حتی وارد مذاکره هم می‌شدیم ولی آن فرصت را از دست دادیم.»
اصل مذاکره را قبول دارم
نایب رئیس مجلس افزود: «اصل مذاکره را قبول دارم زیرا اصل مذاکره در شرایط مناسب و عادلانه می‌تواند مفید باشد. البته مذاکره غیر از رابطه است، ممکن است رابطه برقرار کنیم برای اینکه تسهیلاتی برای اتباع ایرانی در آمریکا و غیره ایجاد کنیم ولی مذاکره یعنی اینکه می‌خواهیم در رابطه با مسائل مختلفی توافق کنیم، این‌ها دو مساله است که باید در جای خودش بررسی شود.»
موافق هرگونه مذاکره با همه دشمنان ایران بجز اسرائیل هستم
ولی جهانبخش محبی‌نیا، عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره به «ابتکار» تاکید کرد که موافق هرگونه مذاکره با آمریکا است. این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: «من از جمله افرادی هستم که بدون پیش‌شرط با هرگونه مذاکره با همه دشمنان ایران بجز اسرائیل موافقم. برای رویارویی با دشمنان و متخاصمان و دفاع از حقانیت انقلاب و ایران از هیچ مذاکره‌ای نمی‌ترسیم و مذاکره با آمریکا را بدون پیش‌شرط مطرح شده قبول داریم و موافق انجام آن هستیم.» البته حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره معتقد است: «از آنجایی که ارتباط میان ایران و آمریکا براساس اطلاعات دروغ شکل می‌گیرد، لازم است خط قرمز ارتباطی میان این دو کشور وجود داشته باشد تا تصاعد بحران نداشته باشیم.»
او همچنین با تاکید بر اینکه «کشورهای ثالث دشمنی میان ایران و آمریکا را شکل داده و بهره آن را می‌برند»، اظهارکرد: «ایران و آمریکا دو قدرت منطقه‌ای و جهانی هستند که حداقل موضوع مهم این است که نیازمند یک خط قرمز برای مذاکره هستند که مانع تصاعد بحران میان آنها شود.»
تا زمانی که آمریکا از موضع زور خواستار مذاکره است، این امر شکل نمی‌گیرد
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: «آمریکایی‌ها همواره در طول دوران، عهدشکنی‌هایی علیه ایران داشته‌اند اما حتی در اوج این عهدشکنی یعنی در زمان خروج از برجام نیز موضوع مذاکره را مطرح می‌کنند.» او با بیان اینکه «تا زمانی که آمریکایی‌ها از موضع زور موضوع مذاکره را مطرح می‌کنند عملا مذاکره‌ای شکل نمی‌گیرد»، افزود: «این به آن دلیل است که هیچ‌یک از دو طرف راهبردی برای جنگ و مذاکره ندارند. ایران و آمریکا حتی در شرایط بحرانی باید خط قرمز ارتباطی میان خود را حفظ کنند تا بحران شدت نگیرد.»
امام حسین (ع) قبل از واقعه عاشورا 9 بار با ابن‌سعد مذاکره کرد
ولی قاسم میرزایی نیکو، نماینده اصلاح‌طلب مجلس در گفت‌وگو با «ابتکار» معتقد است: «مذاکره به خودی خود هیچ اشکالی ندارد و امام حسین (ع) هم قبل از واقعه عاشورا 9 بار با ابن‌سعد ملاقات و مذاکره کرد که دست از جنگ بردارد. به نظرم ایرادی ندارد ما هم همین کار را انجام دهیم و با دشمن خود وارد مذاکره شویم.» این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور همچنین گفت: «به نظرم باید این موضوع را به فال نیک بگیریم. خود آقای روحانی هم اقتدار دارد و هم ناظر قانون اساسی است و می‌تواند از این قضیه استفاده کند و مستقیم حرف‌هایش را با ترامپ مطرح کند. به او بگوید اشتباه کرده است توافقی که بعد از چند سال به سرانجام رسیده بود را با لجبازی به هم زده است. تاکید کند که آنها به هیچ عهد و پیمان بین‌المللی متعهد و وفادار نیستند و این قابل قبول نیست و باید حرف‌های ملت ایران را به او بزند.»
موافق صددرصد مذاکره با آمریکا هستم
عبدالرضا هاشم‌زایی، دیگر نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم در این باره به «ابتکار» گفت که موافق صددرصد مذاکره با آمریکا است و در این صورت می‌توانیم به نتایج دلخواه خود برسیم. این نماینده مردم تهران در خانه ملت افزود: «ما در انجام مذاکره توانمند هستیم و نباید از مذاکره بترسیم و طی مذاکرات مختلف در دوره‌های متفاوت این توانمندی را به خوبی نشان داده‌ایم.»
میرزایی نیکو همچنین ضمن موافقت با مذاکره ایران با آمریکا درباره نظرسنجی از مردم در این باره با «ابتکار» صحبت کرد. او معتقد است باید به آرا و اجماع عمومی بپردازیم.
درباره مذاکره با آمریکا رفراندوم برگزار شود
این نماینده مردم دماوند در مجلس تاکید کرد: «این حرف به این معنی است که درباره موضوعات مختلف از جمله مذاکره با آمریکا از مردم نظرخواهی شود و این موضوع به رای مردم گذاشته شود. باید از مردم بپرسیم که چه خواسته و توقعی در این باره دارند. اگر آنها را در این موضوع مشارکت دهیم با قدرت پای حرف و مطالبه خود می‌ایستند و از خواسته خود کوتاه نمی‌آیند و پای انقلاب می‌ایستند.» هاشم‌زایی هم در این باره به «ابتکار» گفت که باید یک بار دیگر در این باره رفراندوم برگزار کنیم و رای و نظر مردم را در این باره بپرسیم. این نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس تاکید کرد: «جواب رفراندوم یک کلمه آری یا نه است. مردم باید در حکومت‌داری مشارکت داده شوند. پس اگر درباره این موضوع و حتی مسئله‌ای مثل رفع حصر مشارکت داده شوند و از آن سوال شود که آیا موافق رفع حصر و مذاکره با آمریکا هستند و در نهایت جواب اکثریت نظام پای آن پاسخ مردم بماند، هیچ مشکل و خطری انقلاب را تهدید نمی‌کند.»
در کابینه ترامپ همدیگر را قبول ندارد
البته نکته قابل توجه دیگر مغایرت اظهارات مقامات ارشد ایالات متحده با یکدیگر است. بارها در موارد مختلف اظهارات ترامپ و پمپئو با یکدیگر در تضاد بوده‌ است و کارشناسان این امر را ناشی از هم‌گسستگی در کابینه ترامپ و قبول نداشتن یکدیگر در کابینه می‌دانند. ترامپ از مذاکره بدون هیچ پیش‌شرطی با ایران سخن می‌گوید و پمپئو وزیر امنیتی او در وزارت خارجه از پیش کشیدن 12 پیش‌شرط گذشته ایالات متحده در قبال ایران صحبت می‌کند. اقدامی که صراحتا دخالت در امور داخلی ایران است و پذیرفته شده نیست. در این باره محبی‌نیا، همچنین به «ابتکار» گفت: «پمپئو عقل ندارد و در نهایت کارش به تیمارستان می‌کشد. او طرف مقابل ما نیست ولی تاکید دارم در مقابل هیات حاکمه آمریکا و برای دفاع از حقانیت ایران بهتر است وارد مذاکره شویم تا برخی خرگوش‎های ریشه‌خوار منطقه را مهار کنیم.»
فضای عمومی دنیا را به نفع خودمان و علیه آمریکا
مدیریت کنیم
هاشم‌زایی، نماینده مردم تهران در مجلس هم در این باره به «ابتکار» گفت: «موافق مذاکره با آمریکا هستم و این عدم هماهنگی صحبت‌ها و اظهارنظر مقامات ارشد آمریکایی با یکدیگر ناشی از عدم سیاسی بودن آنها و به نفع ما است. ترامپ یک شخصیت تاجر و پمپئو یک چهره امنیتی است که اگر ما  فضا را به درستی مدیریت کنیم، به دلیل همین سیاسی نبودن آنها و خارج شدنشان از بسیاری از معاهدات بین‌المللی از جمله برجام، چون افکار عمومی دنیا موافق آنها نیست، می‌توانیم افکار عمومی را به نفع خودمان مدیریت کنیم.»
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد